Γεώργιος Αυλωνίτης - Καθηγητής και Πρόεδρος του τμήματος Μάρκετινγκ και επικοινωνίας του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών

«Η ανάγκη για υιοθέτηση των βασικών αρχών του Μάρκετινγκ είναι επιτακτική σε επίπεδο Ελληνικών Επιχειρήσεων αλλά και κατ’ επέκταση σε επίπεδο Εθνικής Οικονομίας. Βασικό στόχο του πάντα αποτελεί: Η ΑΠΟΚΤΗΣΗ ΠΕΛΑΤΩΝ.»


Δημοσίευση : 2013-02-27

Στους: Γλυκερία Αντωνάκη και Κώστα Κανίδη

Σύμφωνα με τον καθηγητή και πρόεδρο του τμήματος Μάρκετινγκ και επικοινωνίας του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, Γεώργιο Αυλωνίτη,

το Μάρκετινγκ μπορεί και πρέπει να διαδραματίσει σημαντικό ρόλο στην ανασύνταξη της εθνικής μας οικονομίας.

«Η Ελλάδα διαθέτει μοναδικά παγκοσμίως προϊόντα (π.χ. λάδι) και υπηρεσίες (π.χ. τουρισμός, ναυτιλία). Αυτό όμως δεν είναι αρκετό. Τα μοναδικά Ελληνικά προϊόντα και υπηρεσίες πρέπει να κατακτήσουν τη διεθνή αγορά και να αποκτήσουν πελάτες ανά τον κόσμο. Μόνο τότε θα μπορούμε να μιλάμε για ανταγωνιστική Ελληνική οικονομία με προοπτική και ευοίωνο μέλλον.

Ο ρόλος του Μάρκετινγκ σε αυτή τη διαδικασία είναι όχι μόνο σημαντικός αλλά επιβεβλημένος.»

Ποιο είναι κατά τη γνώμη σας το πρόβλημα ανταγωνιστικότητας της Ελλάδος;

Ο καθηγητής απαντώντας στις διάφορες εξηγήσεις που ακούγονται σχετικά με τις αιτίες της κρίσης που βιώνουμε σήμερα αναφέρει χαρακτηριστικά:

«Το πρόβλημα της Ελλάδος ΔΕΝ είναι το ΧΡΕΟΣ. Το πρόβλημα είναι πως η χώρα μας «ΔΕΝ έχει πελάτες». Η χώρα μας δεν παράγει και δε διαθέτει επώνυμα προϊόντα και υπηρεσίες που προσφέρουν αξία στην παγκόσμια αγορά. Αντίθετα, όλος ο παραγωγικός ιστός της Ελλάδος έχει εμποτιστεί από τη νοοτροπία του «φασόν» και του «χύμα». Έτσι, λοιπόν, εξηγούνται τα εξής σύγχρονα δεδομένα που μας παραθέτει:

  • Το κατά κεφαλή εξαγωγικό εισόδημα στην Ελλάδα είναι από τα χαμηλότερα στην Ευρώπη.
  • Το ποσοστό που αντιπροσωπεύουν οι εξαγωγές στο ΑΕΠ για πολλά χρόνια κυμαινόταν στο 8-10%, αλλά τώρα, λόγω της μείωσης του ΑΕΠ, υπολογίζεται γύρω στο 12%.

*Η σημερινή δυσμενής οικονομική θέση της Ελλάδος ήταν συνεπώς αναπόφευκτη και αναμενόμενη. Αναλύοντας τις αδυναμίες της Ελληνικής οικονομίας, οι Καθηγητές Κουρεμένος A. και Αυλωνίτης Γ. σε άρθρο τους στο International Journal of Research in Marketing το 1995 (vol. 12, pp. 435 – 448), είχαν δυστυχώς προβλέψει με ακρίβεια τη δυσάρεστη κατάσταση που βιώνουμε σήμερα.

Ποιες θεωρείτε ως σύγχρονες προκλήσεις για τις επιχειρήσεις;

«Η νέα παγκόσμια τάξη δημιουργεί σημαντικά προβλήματα αλλά και μεγάλες ευκαιρίες στις οικονομικές μονάδες.»

Αναλυτικότερα…

  • Αλλαγή διεθνών αγορών με πρωτοφανείς ρυθμούς
  • Ραγδαία ανάπτυξη της πληροφορικής
  • Σημαντική εξέλιξη των τηλεπικοινωνιών
  • Εντυπωσιακή διείσδυση του διαδικτύου

Συνεπώς, σύμφωνα με τον καθηγητή, ο πλανήτης όχι μόνο μετατρέπεται σε ένα μικρό χωριό (global village), αλλά επίσης αδήριτη κρίνεται πλέον η ανάγκη για ανάπτυξη, παραγωγή και διάθεση παγκοσμίως ισχυρών επώνυμων προϊόντων και υπηρεσιών (brands).

Πρέπει, όμως, να καταλάβουμε και να δοθεί προσοχή στο ότι «ανταγωνιστική οικονομία δεν είναι η οικονομία που πουλάει τα προϊόντα της σε χαμηλές τιμές. Ανταγωνιστική είναι η οικονομία που μπορεί να πουλήσει προϊόντα και υπηρεσίες στους πιο απαιτητικούς πελάτες παγκοσμίως.»

Ως προς αυτό μας εξηγεί ότι πολλές μεταβλητές άλλωστε καθιστούν ένα προϊόν ανταγωνιστικό πέρα από τη τιμή του: ποιότητα, σχεδιασμός, ποικιλία, σήμα-brand, συσκευασία, service, αποτελεσματική πώληση, διαφήμιση και προώθηση πωλήσεων, κ.α.

Ποιος, λοιπόν, θεωρείτε ότι θα έπρεπε να είναι ο ρόλος του μάρκετινγκ; Μπορεί να συμβάλλει στο να γίνει η Ελλάδα περισσότερο ανταγωνιστική;

«Η ανάγκη για υιοθέτηση των βασικών αρχών του Μάρκετινγκ είναι επιτακτική σε επίπεδο Ελληνικών Επιχειρήσεων αλλά και κατ’ επέκταση σε επίπεδο Εθνικής Οικονομίας.

Βασικό στόχο του πάντα αποτελεί: Η ΑΠΟΚΤΗΣΗ ΠΕΛΑΤΩΝ.»

Ο καθηγητής Γεώργιος Αυλωνίτης εν συνεχεία των λόγων του για το ρόλο του μάρκετινγκ μας υπενθυμίζει τον ορισμό της American Marketing Association:

«Το Μάρκετινγκ περιλαμβάνει τις διαδικασίες εκείνες που αφορούν τη δημιουργία, επικοινωνία, διανομή και ανταλλαγή προϊόντων και υπηρεσιών που έχουν αξία για τους πελάτες, τους συνεργάτες και γενικότερα την κοινωνία.»

Συνεχίζει λοιπόν διευκρινίζοντας: οι επιχειρήσεις χρειάζεται να προσανατολιστούν στην Αγορά και το Μάρκετινγκ (Market Orientation), αλλά παράλληλα να μάθουν να δίνουν βάση και να ξεχωρίζουν και τους πόρους του Μάρκετινγκ (Marketing Resources). Με αυτόν τον τρόπο, η αποτελεσματικότητά τους μπορεί να βελτιωθεί και θα υπάρξει μία θετική επίδραση στην απόδοση και την μακροχρόνια επιτυχία της οικονομίας μας..

Market orientation σημαίνει: Προσανατολισμός στον Πελάτη, Προσανατολισμός στον Ανταγωνισμό, αλλά και Διαλειτουργική Επικοινωνία. Έχοντας αυτήν την κουλτούρα, η επιχείρηση συλλέγει πληροφορίες από την αγορά, τις διαχύει μέσα στην επιχείρηση και γενικά ανταποκρίνεται στις ανάγκες της Αγοράς.

Από την άλλη, Marketing resources μπορούν να ορισθούν ως τα χαρακτηριστικά εκείνα, χειροπιαστά ή άυλα, φυσικά ή ανθρώπινα, που μπορούν να χρησιμοποιηθούν από την επιχείρηση για να πετύχει ανταγωνιστικό πλεονέκτημα στις αγορές της. Αναλυτικότερα, σύμφωνα με τον καθηγητή Γεώργιο Αυλωνίτη πάντα, αυτά είναι:

1. Οι δυνατότητες σύνδεσης της επιχείρησης με τους πελάτες της (Customer Linking Capabilities)

-Aναγνώριση των επιθυμιών των πελατών

-Δημιουργία και χτίσιμο κατάλληλων μακροχρόνιων σχέσεων με τους πελάτες

-Διαχείριση της συνολικής αγοραστικής εμπειρίας του πελάτη

-Δέσμευση του πελάτη όπου και όποτε έρχεται αυτός σε επαφή με την επιχείρηση (touch points)

2. Η φήμη και η αξιοπιστία της επιχείρησης στους πελάτες, τους προμηθευτές και τους διανομείς (Reputational assets) που αντανακλάται μέσα από τη φήμη των προϊόντων της (brands).

−Πίστη στη σημασία ανάπτυξης ισχυρών επώνυμων προϊόντων (brands)

−Yιοθέτηση οργανωσιακών συμπεριφορών για την ανάπτυξη ξεκάθαρων και διαφοροποιημένων brands

−Κατανόηση των αξιών που «μεταφέρουν» τα brands από όλους τους εργαζόμενους στην επιχείρηση

−Συνεπής μετάδοση των αξιών των brands σε όλα τα σημεία επαφής και επικοινωνίας με τον πελάτη.

3. Η ικανότητα της επιχείρησης να εισάγει επιτυχημένες καινοτομίες στην αγορά (Market Innovation Capabilities).

Οι παράγοντες που έχουν εντοπιστεί ότι συμβάλλουν στην επιτυχημένη υιοθέτηση και διάχυση των καινοτομιών στην αγορά περιλαμβάνουν:

−Δυνητικότητα της Αγοράς (Market Potential)

−Παρεχόμενοι Ανθρώπινοι Πόροι

−Επαγγελματισμός (Professionalism) στις ενέργειες Μάρκετινγκ

−Ανταπόκριση στις Ανάγκες των Πελατών

−Συγκριτικό Πλεονέκτημα Προϊόντος

−Παρεχόμενοι Πόροι Έρευνας & Ανάπτυξης (R & D)

−Τεχνολογική Ικανότητα της Επιχείρησης

−Επαγγελματισμός στις ενέργειες εισαγωγής του Προϊόντος στην Αγορά (Launching activities)

−Χρονική Στιγμή Εισόδου του Προϊόντος στην Αγορά

−Τεχνολογική Ανωτερότητα του Προϊόντος

4. Η σωστή διαχείριση των ανθρωπίνων πόρων της επιχείρησης (Human Resource Assets).

−Φροντίδα των εργαζομένων που αποτελούν τους «πρεσβευτές» της επιχείρησης (brand ambassadors)

−Δημιουργία συνθηκών εντός της επιχείρησης, ώστε οι επιθυμίες και οι ανάγκες των «εσωτερικών» πελατών, που είναι οι εργαζόμενοι, να ικανοποιούνται πλήρως (internal marketing).

Ποιος θεωρείτε ότι θα έπρεπε να είναι ο ρόλος του μάρκετινγκ σήμερα, στην περίοδο ύφεσης στην οικονομία που διανύουμε;

«Ειδικά σε περίοδο ύφεσης, το Μάρκετινγκ μπορεί να αποδειχθεί ιδιαίτερα ευεργετικό για τις επιχειρήσεις, μέσα από μια σειρά στρατηγικών και τακτικών:

1)Έμφαση στην έρευνα αγοράς

−Σε περιόδους ύφεσης το διαθέσιμο εισόδημα συρρικνώνεται και προκαλεί αλλαγές στον τρόπο ζωής και στην αγοραστική συμπεριφορά.

−Η κάθε επιχείρηση θα πρέπει να ερευνά τις νέες τάσεις και να εντοπίζει ευκαιρίες αλλά και να παρακολουθεί στενά τις κινήσεις των ανταγωνιστών.

2)Προσοχή στους υπάρχοντες πελάτες

−Οι υπάρχοντες πελάτες της κάθε επιχείρησης αποτελούν ίσως το μεγαλύτερο κεφάλαιο σε περιόδους ύφεσης.

−Οι ενέργειες μάρκετινγκ πρέπει να είναι σωστά επικεντρωμένες στους πιο πολύτιμους, πιστούς και ικανοποιημένους πελάτες.

−Η επιχείρηση θα πρέπει να καλύπτει τις ανάγκες τους όσο καλύτερα μπορεί και να προσπαθεί να αυξήσει τις αγορές τους.

−Υπολογίζοντας πολύ σημαντικούς δείκτες που αφορούν την αξία του πελάτη διαχρονικά και την κερδοφορία του, η επιχείρηση θα πρέπει να επικεντρώνεται σε εκείνους τους πελάτες που είναι πιο πιθανό να της προσφέρουν θετικά αποτελέσματα.

3)Ποιότητα εξυπηρέτησης του πελάτη

−Το 68% των πελατών που σταμάτησαν να συνεργάζονται με μια επιχείρηση, το έκαναν γιατί ένιωθαν ότι η επιχείρηση δεν ενδιαφερόταν για αυτούς.

−Ο ηγέτης στην εξυπηρέτηση πελατών μπορεί να χρεώνει 9 – 13% περισσότερο και να αναπτύσσεται 25 – 40% γρηγορότερα.

4)Διαφοροποίηση από τον ανταγωνισμό

−Οι κύριοι πυλώνες διαφοροποίησης από τον ανταγωνισμό είναι:

• η ποιότητα,

•η καινοτομία,

•η εξυπηρέτηση του πελάτη και

•η τιμή.

−Η όποια διαφοροποίηση πρέπει να είναι ξεκάθαρη, εύκολα επικοινωνήσιμη και επικερδής.

5)Επικέντρωση στα βασικά προϊόντα/επωνυμίες (brands)

−Επικέντρωση στις επωνυμίες που είναι πιο πιθανό να επιβιώσουν σε δύσκολες περιόδους (υψηλές πωλήσεις, ισχυρή θετική εικόνα κ.α.).

−Η επιχείρηση θα πρέπει να στηρίζει τις επωνυμίες εκείνες που αναδεικνύουν το βασικό της ανταγωνιστικό πλεονέκτημα.

−Δε θα πρέπει να διστάζει να καταργεί κάποια από τα προϊόντα της που δεν συνεισφέρουν στους στρατηγικούς της στόχους.

−Δεν πρέπει να ξεχνάμε τον κανόνα 20/80.

6)Μείωση της τιμής

−Η επιχείρηση θα πρέπει να ακολουθεί αυτή την τακτική μόνο αν μπορεί να μειώσει τα κόστη της και μόνο αν μια μείωση της τιμής είναι σε αρμονία με την ταυτότητα και τοποθέτηση (positioning) του προϊόντος της.

−Επωνυμίες που μέχρι σήμερα μπορούν και έχουν premium τιμές χάρη σε μοναδικά και ιδιαίτερα χαρακτηριστικά, αν ρίξουν τις τιμές σε περιόδους ύφεσης ίσως ακυρώσουν τα οφέλη που μέχρι τώρα πρέσβευαν και πιθανότατα να μη μπορέσουν να επαναφέρουν τις αρχικές τιμές όταν η κρίση περάσει.

− Επωνυμίες «χαμηλού κόστους» θα πρέπει να εστιάσουν ακόμα περισσότερο στη χαμηλή τιμή τους.

7)Διατήρηση του ύψους του προϋπολογισμού προβολής/επικοινωνίας

−Μία πτώση του Α.Ε.Π. κατά 1% ακολουθείται από μία πτώση των συνολικών δαπανών διαφήμισης κατά 5%.

−Οι περισσότεροι ανταγωνιστές σε δύσκολες περιόδους θα περικόψουν τις διαφημιστικές τους δαπάνες και γενικότερα τις δαπάνες προβολής των προϊόντων/υπηρεσιών τους.

−Οι επιχειρήσεις που διατηρούν ανέπαφους τους προϋπολογισμούς προβολής ή ακόμα τους αυξάνουν σε περιόδους κρίσης, βελτιώνουν τις πωλήσεις τους, την κερδοφορία τους και τα μερίδια αγοράς τους

8)Μακροχρόνιες σχέσεις με τους πελάτες

−Οι μακροχρόνιοι πελάτες αποτελούν τους καλύτερους «πωλητές» της επιχείρησης, γεγονός πολύτιμο σε δύσκολες περιόδους.

−Οι μακροχρόνιοι πελάτες συμβάλουν σε αυξημένες πωλήσεις και κέρδη.

−Τυπικά η κερδοφορία κατά πελάτη αυξάνει καθώς οι επιχειρήσεις κατανοούν καλύτερα τι αναζητούν οι πιστοί πελάτες τους και οι πελάτες παίρνουν ό,τι επιθυμούν από τους προμηθευτές τους, έχοντας και λιγότερα προβλήματα.

−Η ανεύρεση νέων πελατών στοιχίζει 5 φορές περισσότερο από ό,τι η διατήρηση των υπαρχόντων και μια μείωση κατά 5% των πελατών που χάνουμε μπορεί να αυξήσει τα κέρδη ακόμη και 25%.

9)Αναδιοργάνωση της λειτουργίας Μάρκετινγκ

−Στόχος η δέσμευση του πελάτη όπου και όποτε αυτός έρχεται σε επαφή με την επιχείρηση

−Η αναδιοργάνωση μπορεί να περιλαμβάνει τη διοίκηση της κοινωνικής δικτύωσης (social media management), την προσθήκη προσωπικού με εμπειρία στο Διαδίκτυο για τη διαχείριση της έκρηξης ψηφιακών δεδομένων των πελατών, την υιοθέτηση διαδικασιών για την ολοκληρωμένη παρουσίαση διαφημιστικών μηνυμάτων σε ηλεκτρονικά, έντυπα και ψηφιακά μέσα, καθώς και την παροχή υπηρεσιών φροντίδας του πελάτη.

10) Αειφόρος παραγωγή και κατανάλωση

−Διερεύνηση καινοτόμων λύσεων ή τεχνολογικών εφαρμογών που θα προάγουν τον «πράσινο» χαρακτήρα των προϊόντων/υπηρεσιών.

−Διαμόρφωση μιας βιώσιμης στρατηγικής πράσινης ανάπτυξης, προσφέροντας φιλικά προς το περιβάλλον προϊόντα.

−Ενθάρρυνση των «πράσινων επιλογών» από την πλευρά των καταναλωτών, επικοινωνώντας τα πράσινα οφέλη των προϊόντων, διατυπώνοντας σαφείς, διαφανείς, αληθείς και πειστικούς ισχυρισμούς.»

Ο Ρόλος του Μάρκετινγκ στην Ανταγωνιστικότητα της Εθνικής Οικονομίας;

Ο καθηγητής μοιράζεται μαζί μας την πεποίθησή του ότι η εφαρμογή της επιστήμης του Μάρκετινγκ μπορεί να συμβάλει ουσιαστικά στη συνολική οικονομική δραστηριότητα από μακροοικονομική σκοπιά εξασφαλίζοντας αποδοτικές παραγωγικές επενδύσεις και συμβάλλοντας στη μείωση του ελλείμματος του ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών.

Μάρκετινγκ και επενδύσεις;

«Ένας από τους βασικούς παράγοντες οικονομικής ανάπτυξης είναι οι επενδύσεις.»

Αναλυτικότερα, όμως, ως προς αυτό μας αναφέρει:

  • Απαραίτητο είναι να δημιουργηθούν υπερβατικές πολιτικές για την αύξηση των επενδύσεων σε καινοτομία και νέες τεχνολογίες που αφορούν σε τομείς αιχμής, π.χ. «Πράσινη» Ανάπτυξη.

 

  • Οι όποιες επενδυτικές αποφάσεις θα πρέπει να στηρίζονται στη λειτουργία του Μάρκετινγκ, για το καλύτερο δυνατό ταίριασμα μεταξύ του ενεργητικού μιας επιχείρησης και των απαιτήσεων των πελατών ή δυνητικών πελατών.

 

  • Το Μάρκετινγκ θα πρέπει να είναι παρόν σε όλη την επενδυτική προσπάθεια εξασφαλίζοντας την αποδοτικότητά της με αποφάσεις που μπορεί να αφορούν:

−Την τροποποίηση του προϊόντος/υπηρεσίας,

−Την ανεύρεση νέων χρήσεων για το προϊόν ή τμημάτων αγοράς,

−Την πολιτική ποιότητας και τιμολόγησης του προϊόντος,

−Την πώληση του προϊόντος με τον κατάλληλο συνδυασμό διαφήμισης, σηματοποίησης, συσκευασίας και προσωπικής πώλησης, κ.λπ.

Μάρκετινγκ και ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών;

«Το χρόνιο έλλειμμα του Ισοζυγίου Τρεχουσών Συναλλαγών αποτελεί την πηγή των προβλημάτων της Οικονομίας μας.

- Οι εισαγωγές είναι πολύ μεγαλύτερες από τις εξαγωγές.

-  Η εφαρμογή συγκεκριμένων κλαδικών ειδικεύσεων του Μάρκετινγκ μπορούν να συμβάλουν:

•στη μείωση των εισαγωγών,

•στην αύξηση των εξαγωγών, και άρα

•στη μείωση του ελλείμματος του ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών.»

Στη συνέχεια, ο καθηγητής μας αναλύει τι συμβαίνει σε κάθε κλάδο ξεχωριστά και τονίζει τη χρησιμότητα του Μάρκετινγκ.

1)Αγροτικό Μάρκετινγκ

−Η διείσδυση των αγροτικών προϊόντων μας στις Ευρωπαϊκές αγορές είναι πολύ χαμηλή με μερίδιο κάτω από το 2%.

−Η Ελλάδα διαθέτει περισσότερα από 50 προϊόντα τα οποία έχουν εξασφαλίσει είτε πιστοποίηση ΠΟΠ (Προστατευόμενη Ονομασία Προέλευσης), είτε ΠΓΕ (Προστατευόμενη Γεωγραφική Ένδειξη).

−Η εκμετάλλευση των δυνατοτήτων που προσφέρουν τα προϊόντα αυτά απαιτούν μια σημαντική υπέρβαση από το σύνδρομο του «φασόν» και του «χύμα».

−Ενδεικτικό παράδειγμα το «εξαιρετικό παρθένο ελαιόλαδο» του αγροτικού συνεταιρισμού Κριτσάς, που αντί να πωλείται «χύμα» στους Ιταλούς, τυποποιείται και, μέσω του διεθνούς εμπορικού δικτύου της ελληνικής εταιρίας Gaea, έχει καταφέρει να αποκτήσει σημαντική παρουσία στα ράφια των διεθνών αγορών.

−Δημιουργία ανταγωνιστικών αγροτικών προϊόντων

2)Βιομηχανικό Business to Business (B2B) Μάρκετινγκ

−To B2B Μάρκετινγκ ασχολείται με την ικανοποίηση των αγοραστικών αναγκών και απαιτήσεων οργανισμών και επιχειρήσεων.

−Οι επιχειρήσεις που διαθέτουν σωστή υποδομή σε αυτό το χώρο είναι σε θέση

α) να αναλύουν και να μελετούν τον τρόπο αγοράς των πελατών τους,

β) να καθορίζουν τις αγοραστικές ανάγκες και απαιτήσεις των πελατών τους, και

γ) να σχεδιάζουν τα καταλληλότερα προϊόντα, τιμές, κανάλια διανομής και μέσα επικοινωνίας που ικανοποιούν τις ανάγκες των πελατών τους.

−61% των χρηματικών συναλλαγών μέσα στην Οικονομία μας αντιπροσωπεύουν συναλλαγές Β2Β Μάρκετινγκ.

−Ελληνοποίηση των προμηθειών τόσο του Ιδιωτικού όσο και του Δημοσίου Τομέα που ανέρχονται σε τρισεκατομμύρια ευρώ.

3)Εξαγωγικό και Διεθνές Μάρκετινγκ

−Τα τελευταία 40 χρόνια οι εξαγωγές της χώρας μας αντιστοιχούν περίπου στο 1/3 των εισαγωγών.

−Το κατά κεφαλήν εξαγωγικό εισόδημα είναι από τα χαμηλότερα στην Ευρώπη.

−Οι βασικές αιτίες που η χώρα μας είναι ελάχιστα εξωστρεφής και υστερεί στις εξαγωγές της είναι (α) η έλλειψη στελεχών με εμπειρία στο αντικείμενο των εξαγωγών, (β) η περιορισμένη χρήση νέων τεχνολογιών και (γ) η έλλειψη προσανατολισμού στην αγορά και στον πελάτη.

−Η εφαρμογή του Εξαγωγικού και Διεθνούς Μάρκετινγκ βοηθάει τις επιχειρήσεις:

α) να προσδιορίσουν στρατηγικά τις αγορές – στόχους του εξωτερικού και τον τρόπο διείσδυσης σε αυτές, και

β) να προσαρμόσουν το «μίγμα μάρκετινγκ» στις συνθήκες των αγορών αυτών.

4)Τουριστικό Μάρκετινγκ

−Ο Τουρισμός αποτελεί – σε όρους άμεσης και έμμεσης συνεισφοράς – περίπου το 15% της Ελληνικής Οικονομίας.

−Έλλειψη μακροχρόνιας στρατηγικής και συγκροτημένου σχεδίου μάρκετινγκ για τον ελληνικό τουρισμό.

−«Συλλογή» λογοτύπων και σλόγκαν (Live your myth in Greece (2005), Wonderful Greece (2006), Explore your senses (2007), The true experience (2008), A masterpiece you can afford (2009), Kalimera (2010)).

−Θα πρέπει να υπάρξει μια ενιαία και σταθερή επικοινωνία του Ελληνικού Τουρισμού στο μεταβαλλόμενο διεθνές περιβάλλον.

−Ανάγκη για ανάπτυξη εναλλακτικών μορφών τουρισμού, π.χ. θρησκευτικό τουρισμό, εάν λάβει κανείς υπόψη του τα εκατομμύρια που συρρέουν σε θρησκευτικές εκδηλώσεις, π.χ. Μέκκα, Σ.Αραβία – 2,5 εκατ., Λούρδη, Γαλλία – 6 εκατ., Βατικανό, Ιταλία – 7 εκατ., Ναός Senso-ji , Ιαπωνία - 30 εκατ., Kumbh Mela Pilgrimage, Ποταμός Γάγγης, Ινδία – 70 εκατ.,

−Στόχευση σε συγκεκριμένες αγορές και συγκεκριμένα κοινά.

−Προβολή από το σχεδιασμό ενός ταξιδιού και για όλη τη διάρκειά του.

−Σύνδεση με τιμολογιακή πολιτική και τη λογική value-for-money.

−Διερεύνηση του nation branding, τι σημαίνει δηλαδή το όνομα Ελλάδα στο εξωτερικό.

5)Ναυτιλιακό Μάρκετινγκ

−Το Ναυτιλιακό συνάλλαγμα θα μπορούσε να συμβάλει περαιτέρω στη μείωση του ελλείμματος του ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών.

−Η χώρα μας θεωρείται η πρώτη δύναμη στη ναυτιλία ελέγχοντας το 15% της διακίνησης του παγκόσμιου εμπορίου.

−Στην Ελλάδα οι εισπράξεις ναυτιλιακού συναλλάγματος ανέρχονται γύρω στα 18 δισ. ευρώ, αντιπροσωπεύοντας περίπου το 7% του ΑΕΠ, ενώ στη «μικρή» Δανία οι εισπράξεις αυτές ανέρχονται στα 26 δισ.ευρώ και αντιπροσωπεύουν το 11% του ΑΕΠ.

−Οι Ναυτιλιακές επιχειρήσεις έχουν πολλά να ωφεληθούν από την εφαρμογή της θεωρίας και πρακτικής του Μάρκετινγκ.

Περισσότερες πληροφορίες:

Τμήμα Μάρκετινγκ και Επικοινωνίας: www.mbc.aueb.gr

Καθηγητής Αυλωνίτης Γεώργιος : www.mbc.aueb.gr/Avlonitis

Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών : aueb.gr

comments powered by Disqus
Άλλα νέα...

IS|CC

Thinnest, most ergonomic & seamless webcam privacy cover
23-01-2017 - 10:24
δείτε περισσότερα

Leadformly

High-converting lead capture forms for marketers
23-01-2017 - 10:15
δείτε περισσότερα

Pikka

The best way to organize your colors
23-01-2017 - 10:08
δείτε περισσότερα

Looped Live Mockups

Bring life into your project with unique live mockups
23-01-2017 - 09:46
δείτε περισσότερα

Jimdo

Create your dream website in just a few clicks
23-01-2017 - 09:44
δείτε περισσότερα

Pixel Emojis

The emojis you love... pixelated
23-01-2017 - 08:18
δείτε περισσότερα

NetIn

Millions of candidates ranked by online presence
23-01-2017 - 08:17
δείτε περισσότερα

MockFlow StyleGuide

Quickest way to create and share Design Specs
23-01-2017 - 08:16
δείτε περισσότερα

Array at Zero

A tech-inspired streetwear brand
23-01-2017 - 08:14
δείτε περισσότερα

OnlineBikeLight.com

Use your phone as a back-up bikelight
23-01-2017 - 08:04
δείτε περισσότερα