Δρ. Ελεάννα Γαλανάκη - Λέκτορας στη Διοίκηση Ανθρώπινου Δυναμικού στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών

Έλαβε το διδακτορικό της από το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, το μεταπτυχιακό της από το University of Newcastle upon Tyne της Μ. Βρετανίας και το Πτυχίο της από το Τμήμα Οικονομικής Επιστήμης του ΟΠΑ.


Δημοσίευση : 2012-12-12

Η Δρ. Ελεάννα Γαλανάκη είναι οικονομολόγος με ειδίκευση στη Διοίκηση Ανθρωπίνου Δυναμικού και εργάζεται ως Λέκτορας στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών. Έλαβε το διδακτορικό της από το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, το μεταπτυχιακό της από το University of Newcastle upon Tyne της Μ. Βρετανίας και το Πτυχίο της από το Τμήμα Οικονομικής Επιστήμης του ΟΠΑ.

Έχει εργαστεί για χρόνια στο Εργαστήριο Διοίκησης Ανθρώπινου Δυναμικού του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, όπου έχει συμμετάσχει και συντονίσει διάφορα ερευνητικά έργα. Επίσης, βοήθησε στον διοικητικό σχεδιασμό και στην οργάνωση του Μεταπτυχιακού στη Διοίκηση Ανθρώπινου Δυναμικού κατά τα πρώτα έτη λειτουργίας του.

Τα ερευνητικά της ενδιαφέροντα συνίστανται στην εξωτερική ανάθεση υπηρεσιών, στη Διοίκηση Ανθρώπινου Δυναμικού, στα πληροφοριακά συστήματα διοίκησης και στην επιχειρηματικότητα, σχετικά με τα οποία έχει κάνει δημοσιεύσεις σε διάφορα διεθνή επιστημονικά περιοδικά.

Διδάσκει διοίκηση ανθρωπίνων πόρων, οργανωσιακή συμπεριφορά, μάνατζμεντ και επιχειρηματικότητα σε προπτυχιακούς και μεταπτυχιακούς φοιτητές, καθώς και σε στελέχη επιχειρήσεων. Έχει υιοθετήσει καινοτόμα επιχειρηματικά εκπαιδευτικά εργαλεία στη διδασκαλία των ανωτέρω μαθημάτων (προσομοιώσεις και μελέτες περίπτωσης).

1.Πιστεύετε πως οι πιο νέοι φοιτητές είναι περισσότερο συνειδητοποιημένοι από τους πιο παλιούς? Η κρίση έχει επηρεάσει τους νέους από τη δική σας οπτική γωνία?

Οι νέοι μας φοιτητές είναι σαφώς πιο συνειδητοποιημένοι αναφορικά με την επιχειρηματικότητα από ό,τι οι φοιτητές με τους οποίους ερχόμουν σε επαφή ακόμη και μόλις 5 χρόνια πριν. Αφενός οι δράσεις που αναλαμβάνει το ίδιο το Πανεπιστήμιό μας (διαγωνισμοί επιχειρηματικών σχεδίων, συνέδρια και ημερίδες με αντικείμενο την επιχειρηματικότητα, ίδρυση θερμοκοιτίδας νέων επιχειρηματιών), έχουν βοηθήσει στη διάχυση της έννοιας και σημασίας της επιχειρηματικότητας και την έχουν αναγάγει σε μια εναλλακτική καριέρας που πολύ περισσότεροι φοιτητές σκέφτονται να ακολουθήσουν. Αφετέρου, και ευρύτερα στην κοινωνία, η επιχειρηματικότητα προωθείται πολύ πιο έντονα από ό,τι κάποια χρόνια πριν. Σε αυτό βοηθούν προφανώς τα διάφορα προγράμματα ενίσχυσης της επιχειρηματικότητας (π.χ. κοινοτικά ή συγχρηματοδοτούμενα προγράμματα που τρέχουν εδώ και μια δεκαετία) και οι διαγωνισμοί (π.χ. «Η Ελλάδα καινοτομεί») που έχουν τρέξει για αρκετά χρόνια βοηθώντας στην ανάπτυξη μιας επιχειρηματικής κουλτούρας.

Και η κρίση προφανώς επηρεάζει προς αυτή την κατεύθυνση. Έστω και από τη σκοπιά της επιχειρηματικότητας «αναγκαιότητας» (έλλειψης εναλλακτικών απασχόλησης), πρώτη φορά η επιχειρηματικότητα προβάλλεται τόσο έντονα από τα μέσα μαζικής ενημέρωσης. Δε θυμάμαι ποτέ παλιότερα, για παράδειγμα, τόσο πολλά επιτυχημένα case studiesνέων επιχειρηματιών να προβάλλονται συστηματικά στον τύπο, ή στα media. Αξίζει δε να σημειωθεί ότι τα παραδείγματα που δίνονται προέρχονται στη συντριπτική τους πλειοψηφία από τους κλάδους στους οποίους για πολλούς η Ελλάδα έχει ανταγωνιστικό πλεονέκτημα (πρωτογενής κλάδος, ενέργεια, γνώση).

2. Μέσα από την εμπειρία της επαφής με νέους και τη διδασκαλία του μαθήματος \"επιχειρηματικότητα\", τι φοβάται περισσότερο κάποιος για να κάνει το επόμενο βήμα, παρόλο που έχει την ιδέα ή και την ομάδα ακόμη και γενικά φαίνεται να του αρέσει και να του τ

Αυτό που μάλλον έρχεται πρώτο στις αγωνίες των φοιτητών είναι η συγκέντρωση πόρων/ χρηματοδότησης. Γι’ αυτό και πάντα το επιχειρηματικό σχέδιο τούς ενδιαφέρει περισσότερο από τα άλλα μαθήματα. Προσπαθώ να αντιληφθούν ότι αν η ιδέα είναι εφαρμόσιμη και μπορεί να παράγει κέρδος, η χρηματοδότηση θα βρεθεί. Αυτό που προέχει είναι να μπορέσουν να εξασφαλίσουν ότι αυτό που προτείνουν είναι εφικτό και ότι κάποιοι θα πληρώσουν γι’ αυτό τόσο ώστε να παράγουν σχετικά γρήγορα κέρδος.

3. Από την προσωπική σας μελέτη και εμπειρία, θα θέλαμε να μάθουμε, αν θα μπορούσαμε να πούμε πως υπάρχει κάποιο χαρακτηριστικό που χρειάζεται \"απαραίτητα\" να έχει στο χαρακτήρα του ένας επιχειρηματίας;

Η δική μου αίσθηση είναι ότι το βασικό που πρέπει να χαρακτηρίζει τον επιχειρηματία προκειμένου να πετύχει είναι να αγαπάει αυτό που κάνει και να το θέλει πολύ.

Η βιβλιογραφία έχει δείξει και κάποια άλλα χαρακτηριστικά:

Επιθυμία ανάληψης πρωτοβουλιών, προτίμηση για μέτριο κίνδυνο, εμπιστοσύνη στην ατομική ικανότητα επιτυχίας, αυτοδυναμία, επιμονή, αυτοπεποίθηση, επιθυμία άμεσης ανατροφοδότησης/ενημέρωσης για αποτέλεσμα, υψηλά επίπεδα ενέργειας, ανταγωνιστικότητα, εστίαση στο μέλλον (έναντι του παρόντος), οργανωτικές ικανότητες, απόδοση ιδιαίτερης αξίας στα επιτεύγματα (μεγαλύτερης από ό,τι στο χρήμα), υψηλή αφοσίωση, ανοχή στην αβεβαιότητα και ευελιξία. Βεβαίως υπάρχουν πολλοί ιδιαίτερα επιτυχημένοι επιχειρηματίες που ενδεχομένως δε συγκεντρώνουν σε πολύ υψηλό βαθμό όλα αυτά τα χαρακτηριστικά, αλλά δύσκολα θα βρείτε κάποιον επιτυχημένο επιχειρηματία που να σκοράρει πολύ χαμηλά σε όλα τα παραπάνω χαρακτηριστικά.

4. Ως προς την οργανωσιακή κουλτούρα μιας νεοσύστατης επιχείρησης, τι ενδεχομένως χρειάζεται να προσέξει ο ηγέτης, ώστε να πετύχει διαχρονική δέσμευση των εργαζομένων;

Σε μια μικρή επιχείρηση, ο ιδιοκτήτης αναπόφευκτα γίνεται ο κύριος εκφραστής της οργανωσιακής κουλτούρας. Περιμένουμε μάλιστα ότι θα υπάρχει σε μεγάλο βαθμό ταύτιση των αξιών/ βασικών παραδοχών του ηγέτη με αυτές που εκφράζονται μέσω της κουλτούρας της επιχείρησης. Ο κίνδυνος είναι ο επιχειρηματίας, ενώ έχει πολύ ισχυρές ικανότητες εκτίμησης ευκαιριών, συγκέντρωσης πόρων και εφαρμογής σχεδίων να αποδειχθεί αδύναμος στην οργάνωση και αξιοποίηση των ανθρώπινων, κυρίως πόρων. Αξίζει να σημειωθεί ότι ο υψηλότερος βαθμός ποσοστού αποτυχίας των νέων επιχειρήσεων παρουσιάζεται στην αρχή της επιχειρηματικής δραστηριότητας, κατά τη φάση της έναρξης δραστηριότητας (μέσα στον πρώτο χρόνο) και μετά ξανά κατά τη φάση της ανάπτυξης, γύρω στα 4 με 5 χρόνια λειτουργίας της επιχείρησης. Είναι η περίοδος κατά την οποία ο επιχειρηματίας καλείται να λειτουργήσει ως μάνατζερ και να αναθέσει μέρος των ευθυνών του σε άλλους (πέρα από την αρχική επιχειρηματική ομάδα). Σε αυτή την ικανότητα της ανάθεσης αρμοδιοτήτων (delegation) και επίδειξης εμπιστοσύνης σε τρίτους, οι επιχειρηματίες συνήθως δυσκολεύονται. Έχοντας μάθει να «περνάνε όλα από τα χέρια» και τον έλεγχό τους, η μετάβαση σε ένα μεγαλύτερο οργανισμό, όπου προφανώς αδυνατούν να ελέγξουν τα πάντα, απαιτεί διαφορετικές ικανότητες, τις οποίες συχνά καθυστερούν ή δε συνειδητοποιούν ότι πρέπει να αναπτύξουν: στελέχωση, αξιολόγηση, παρακίνηση, επικοινωνία κ.α. Θεωρώ ότι αν υπάρχει κάποιος τρόπος να βοηθηθεί αυτή η μετάβαση, είναι από την αρχή της δημιουργίας της επιχείρησης, ο επιχειρηματίας να προωθεί την αξία της ανάληψης πρωτοβουλιών και του σεβασμού των απόψεων όλων των εμπλεκομένων, καθώς και την εμπιστοσύνη. Μια πιο συμμετοχική κουλτούρα – τρόπος λειτουργίας της νέας επιχείρησης θα βοηθήσει και τον ίδιο κατά την προσαρμογή στο στάδιο της ανάπτυξης του κύκλου ζωής της επιχείρησής του. Είναι σίγουρο ότι δε μπορεί- και δε θα έπρεπε- να τα κάνει για πάντα όλα μόνος του.

5. Τέλος, γνωρίζοντας ότι έχετε συμμετάσχει και η ίδια και διακριθεί σε διαγωνισμούς και καθώς ασχολείστε με δραστηριότητες του ΟΠΑ, πιστεύετε το πανεπιστήμιο προωθεί αρκετά την επιχειρηματικότητα; Υπάρχει ανταπόκριση και ενεργή συμμετοχή από το κοινό τω

Το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών προωθεί ιδιαίτερα την επιχειρηματικότητα. Ειδικά τα τελευταία χρόνια έχει αναπτύξει διάφορες δράσεις: διαγωνισμούς, συμβουλευτική υπηρεσία, θερμοκοιτίδα, εκπαιδευτικά προγράμματα, με στόχο τους φοιτητές του. Προσωπικά χαίρομαι ιδιαίτερα που βλέπω να συμβαίνει αυτό. Διδάσκω από το 2005 το μάθημα της επιχειρηματικότητας στους ξενόγλωσσους φοιτητές που παρακολουθούν μαθήματα στο Πανεπιστήμιό μας μέσω του προγράμματος ανταλλαγής φοιτητώνErasmus. Από την αρχή μου είχε κάνει εντύπωση η μεγάλη συμμετοχή των φοιτητών στο συγκεκριμένο μάθημα. Στις άλλες χώρες της Ευρώπης, στα Πανεπιστήμια από όπου μας έρχονται οι αλλοδαποί φοιτητές, το μάθημα της επιχειρηματικότητας είναι υποχρεωτικό μάθημα κορμού που παρακολουθούν οι φοιτητές όλων των σχολών (Οικονομικών, Διοίκησης, Πληροφοριακών Συστημάτων, Μάρκετινγκ), αφού συμπληρώσουν τα πρώτα χρόνια των σπουδών τους και άρα γνωρίσουν το συγκεκριμένο αντικείμενο που θέλουν να υπηρετήσουν. Από όταν ξεκίνησα λοιπόν, μου είχε κάνει εντύπωση το γεγονός ότι το συγκεκριμένο μάθημα το έπαιρνε περίπου το 1/3 όλων των φοιτητών Erasmus (συνολικά προσφέρονται 20 διαφορετικά μαθήματα), από όλα τα αντικείμενα σπουδών που καλύπτει το ΟΠΑ. Και όταν τους ρωτάω (το κάνω κάθε φορά για να διερευνήσω τις προσδοκίες τους), περισσότεροι από τους μισούς μου λένε ότι ο λόγος που παίρνουν το μάθημα είναι γιατί θέλουν κάποια στιγμή να ιδρύσουν τη δική τους επιχείρηση. Αυτός ο συνδυασμός (αντιμετώπιση του μαθήματος ως κύριου στο πρόγραμμα σπουδών, σε συνδυασμό με το έντονο ενδιαφέρον των ίδιων των φοιτητών για το αντικείμενο που πραγματεύεται το μάθημα), είναι ακόμα δύσκολονα βρεθεί στο Ελληνικό Πανεπιστήμιο (ακόμα και στο ΟΠΑ, που πιστεύω ότι πρωτοπορεί σε θέματα επιχειρηματικότητας). Όμως παρατηρώ ότι τα τελευταία χρόνια το χάσμα μειώνεται και με χαρά βλέπω τόσο ένταση των πρωτοβουλιών από την πλευρά του Πανεπιστημίου όσο και εντονότερο ενδιαφέρον από την πλευρά των Ελλήνων φοιτητών.

comments powered by Disqus
Άλλα νέα...

Postal

Open source mail delivery platform
26-04-2017 - 16:04
δείτε περισσότερα

Everly Well

Convenient at-home health testing
26-04-2017 - 15:40
δείτε περισσότερα

Framer

A new design tool. Completely redesigned.
26-04-2017 - 15:10
δείτε περισσότερα

PerfectPi

Automated conversations for fashion brands and retail
26-04-2017 - 13:58
δείτε περισσότερα

Token

Your personal gifting assistant
26-04-2017 - 13:45
δείτε περισσότερα

Cosmo Connected

Smart helmet accessory acting as a rear brake light
26-04-2017 - 12:58
δείτε περισσότερα

Salt, Fat, Acid, Heat

Mastering the Elements of Good Cooking
26-04-2017 - 12:46
δείτε περισσότερα

Upright

The best way to grow a marketplace startup 🐓🥚
26-04-2017 - 12:42
δείτε περισσότερα

Dave

Outsmart overdrafts
26-04-2017 - 12:22
δείτε περισσότερα

Radivate

A global network to support and celebrate entrepreneurship
26-04-2017 - 11:59
δείτε περισσότερα