10 απλά βήματα για να ξεκινήσετε το δικό σας e-shop!

10 απλά βήματα για να ξεκινήσετε το δικό σας e-shop!
Ημερομηνία: 11/02     Εμφανίσεις: 7346
Γιάννης
από: Γιάννης Ζαφειρόπουλος όλες οι αναρτήσεις του/της Γιάννης Ζαφειρόπουλος

Ο Γιάννης είναι ο ιδρυτής του ηλεκτρονικού καταστήματος παιδικών ρούχων www.AZshop.gr.

Στο δημοτικό σχολείο οι δάσκαλοι τον θεωρούσαν «παιδί-θαύμα», όπως λένε συνήθως στην τηλεόραση... Στο γυμνάσιο όμως τον κέρδισε ο αθλητισμός και στο λύκειο δεν μπορούσε να αποστηθίζει ολόκληρα κεφάλαια σχολικών βιβλί...

Το είχαμε δημοσιεύσει και πριν λίγους μήνες στο Growing.gr αλλά κάνουμε μια δημοσίευση πάλι για τους καινούργιους μας φίλους :)

Κείμενο: Γιάννης Ζαφειρόπουλος (@i_zaf)

Ακόμη και στη σημερινή δύσκολη οικονομικά εποχή, υπάρχει ένας κλάδος του εμπορίου που όχι μόνο δεν περνά κρίση, αλλά γνωρίζει μεγάλη άνθηση: το ηλεκτρονικό εμπόριο! Σε αντίθεση με την κοινή πεποίθηση, τα περισσότερα ηλεκτρονικά καταστήματα δεν είναι μεγάλοι κολοσσοί, αλλά μικρά συνοικιακά καταστήματα που άνοιξαν τα φτερά τους στο διαδίκτυο, ή νέοι επιχειρηματίες που ξεκινούν μια επιχείρηση έχοντας μόνο μια αποθήκη κι έναν υπολογιστή με σύνδεση στο internet.

Αν έχετε μία μικρή επιχείρηση (σε οποιοδήποτε μέρος της Ελλάδας ή του εξωτερικού), ή απλά μια επιχειρηματική ιδέα, μπορείτε να φυτέψετε κι εσείς τον σπόρο σας στην απέραντη κι εύφορη γη του διαδικτύου. Για να δημιουργήσετε ένα ηλεκτρονικό κατάστημα δεν χρειάζεται να έχετε πολλά χρήματα, αλλά στρατηγικό όραμα, διάθεση για πολύ δουλειά και να ακολουθήσετε τα εξής πολύ σημαντικά βήματα:

1. Σχεδιάστε την στρατηγική σας.

Μία ηλεκτρονική επιχείρηση δεν διαφέρει πολύ από μία «φυσική» επιχείρηση. Το πρώτο πράγμα που πρέπει να κάνετε ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΑ πριν ξοδέψετε το πρώτο σας ευρώ, είναι να καταστρώσετε την στρατηγική σας. Σκεφτείτε τι ακριβώς θα πουλάτε, ποιοι είναι οι ανταγωνιστές σας και πώς θα διαφοροποιηθείτε από αυτούς, πώς θα οργανώσετε την αποθήκη σας, πώς θα στέλνετε τα προϊόντα σας στους πελάτες σας, πώς θα διαφημιστείτε κ.ά.

2. Μιλήστε με τους πελάτες σας.

Έχετε δημιουργήσει στα χαρτιά μια εξαιρετική επιχείρηση και είστε έτοιμοι να ταράξετε τα νερά του παγκόσμιου εμπορίου με το ηλεκτρονικό σας κατάστημα. Είστε σίγουροι όμως ότι οι online πελάτες σας θέλουν να αγοράσουν αυτό που προσφέρετε και με τον τρόπο που το προσφέρετε; Βγείτε από την ασφάλεια του χώρου σας και μιλήστε με τους δυνητικούς online πελάτες σας. Ρωτήστε όσους περισσότερους μπορείτε για όσο το δυνατό περισσότερες λεπτομέρειες μπορείτε. Και συνεχίστε να ζητάτε τη γνώμη των πελατών σας και αφού ξεκινήσετε. Η επικοινωνία με τους πελάτες πρέπει να γίνει μέρος της κουλτούρας της επιχείρησής σας!

3. Επιλέξτε πλατφόρμα ηλεκτρονικού εμπορίου.

Υπάρχουν πολλοί τρόποι για να δημιουργήσετε ένα ηλεκτρονικό κατάστημα. Για ευκολία, θα τους διαχωρίσουμε σε τρεις κατηγορίες: συνδρομητικές υπηρεσίες, έτοιμα ηλεκτρονικά καταστήματα και προσαρμοσμένα ηλεκτρονικά καταστήματα. Οι συνδρομητικές υπηρεσίες (π.χ. skroutzstore.gr) είναι η πιο γρήγορη, εύκολη κι ασφαλής λύση για να έχετε ένα αξιοπρεπές e-shop με αρκετές δυνατότητες. Δεν έχουν κανένα κόστος ενεργοποίησης, παρά μόνο μια μηνιαία συνδρομή (€15 έως €60) την οποία μπορείτε να διακόψετε αν το ηλεκτρονικό σας κατάστημα δεν έχει την επιτυχία που περιμένατε. Τα έτοιμα ηλεκτρονικά καταστήματα (π.χ. Joomla) μπορούν να παραμετροποιηθούν ως ένα σημείο από κάποιον web developer. Μπορούν να στηθούν μέσα σε λιγότερο από ένα μήνα και το κόστος δημιουργίας τους είναι συνήθως από €500 έως €2000. Αν και υπάρχουν ορισμένες πολύ καλές υλοποιήσεις έτοιμων ηλεκτρονικών καταστημάτων, οι περισσότερες έχουν αμφιλεγόμενη αισθητική και λειτουργικότητα και χαμηλό επίπεδο ασφάλειας των δεδομένων… Η κορυφαία λύση ηλεκτρονικού εμπορίου βεβαίως είναι ένα προσαρμοσμένο (custom) κατάστημα, το οποίο ωστόσο θα μπορεί να υποστηρίζει κι έτοιμες εφαρμογές υψηλού επιπέδου (ERP, CRM, ηλεκτρονικός έλεγχος αποθήκης κ.ά). Το πιο σημαντικό πλεονέκτημα αυτής της επιλογής είναι ότι δεν υπάρχει κανένας περιορισμός στις δυνατότητες εξέλιξης του e-shop. Τα μεγαλύτερα μειονεκτήματα είναι ο μεγάλος χρόνος εξέλιξης (συνήθως πάνω από τρεις μήνες), οι ατέλειες (bugs) που σίγουρα θα προκύψουν και φυσικά το μεγάλο κόστος (από €5.000 έως αρκετές εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ)!

4. Σχεδιάστε τη δομή του ηλεκτρονικού σας καταστήματος.

Ποιες ενότητες πρέπει να υπάρχουν στο ηλεκτρονικό σας κατάστημα; Πώς θα είναι κατηγοριοποιημένα τα προϊόντα σας; Αυτά είναι σημαντικά ερωτήματα στα οποία πρέπει να απαντήσετε, ώστε να είναι το ηλεκτρονικό σας κατάστημα απλό, λειτουργικό κι εύκολο στην πλοήγηση. Σημαντικές πληροφορίες όπως τα έξοδα αποστολής, οι τρόποι πληρωμής, τα στοιχεία επικοινωνίας σας, η πολιτική επιστροφών κ.ά. θα πρέπει να βρίσκονται σε ευκρινές σημείο της σελίδας.

5. Βρείτε ή δημιουργείστε φωτογραφίες των προϊόντων σας.

Ζούμε στην εποχή της εικόνας και σε ένα ηλεκτρονικό κατάστημα η φωτογραφία είναι αυτή που «πουλάει». Η φωτογραφία θα τραβήξει το ενδιαφέρον των πελατών σας και θα τους δείξει αν το προϊόν που πουλάτε είναι αυτό που επιθυμούν να αγοράσουν. Είναι σημαντικό να έχετε πολλές και καλές φωτογραφίες, γι’ αυτό αν δεν υπάρχουν έτοιμες από τους προμηθευτές σας θα πρέπει να τις δημιουργήσετε εσείς ή ακόμη καλύτερα να πληρώσετε επαγγελματία φωτογράφο. Κι αυτό είναι ένα κόστος που θα πρέπει να έχετε λάβει υπόψη σας στο πρώτο βήμα…

6. Γράψτε αναλυτικές περιγραφές των προϊόντων σας.

Ελάτε στη θέση του καταναλωτή. Βλέπει ένα προϊόν στην οθόνη του υπολογιστή, της τηλεόρασης ή της κινητής του συσκευής και πρέπει να αποφασίσει αν είναι αυτό που χρειάζεται. Μια πλήρης και καλογραμμένη περιγραφή θα λύσει πολλές από τις απορίες που μπορεί να έχει ο πελάτης σας και θα τον φέρει πιο κοντά στην απόφαση αγοράς. Τα μεγάλα σύγχρονα e-shops προχωρούν μάλιστα ένα βήμα εμπρός και προσφέρουν τη δυνατότητα σχολιασμού από τους ίδιους τους πελάτες. Τις περισσότερες φορές στα σχόλια υπάρχουν πρακτικές πληροφορίες για την χρήση του προϊόντος (και φυσικά πολύτιμο feedback για εσάς!).

7. Ενημερώστε τους πελάτες σας ότι μπορούν να αγοράσουν τα προϊόντα σας online.

Αν ανοίξετε ένα φυσικό κατάστημα σε κάποιον δρόμο, όλο και κάποιοι περαστικοί θα το προσέξουν. Αν ανοίξετε ένα ηλεκτρονικό κατάστημα, πιθανότατα κανείς δεν θα το μάθει αν δεν το διαφημίσετε! Ξεκινήστε ενημερώνοντας φίλους και γνωστούς για τη νέα σας προσπάθεια. Εξαντλήστε όλα τα περιθώρια δωρεάν προβολής σε online ηλεκτρονικούς καταλόγους, social media κ.ά. Δημιουργήστε διαφημίσεις σε μηχανές αναζήτησης (μακράν ο πιο αποδοτικός τρόπος προώθησης για ένα ηλεκτρονικό κατάστημα!) και δίκτυα affiliate και μπείτε σε μηχανές σύγκρισης τιμών. Από εκεί και πέρα, υπάρχει ένα ευρύ φάσμα επιλογών προώθησης, το οποίο θα αναλύσουμε σε επόμενο κείμενο. Εάν έχετε περιορισμένο κεφάλαιο για προώθηση πάντως, συνιστούμε να ξεκινήσετε με επιλογές που σας χρεώνουν με το αποτέλεσμα (π.χ. κλικ, πώληση κ.ά.) κι όχι με ένα απλό banner που ενδεχομένως να έχει χαμηλό Return on Investment.

8. Φροντίστε για το σωστό έλεγχο του αποθέματος.

Αν έχετε ηλεκτρονικό έλεγχο αποθήκης, το διαθέσιμο απόθεμα ενημερώνεται αυτόματα με κάθε συναλλαγή που πραγματοποιείτε στο ηλεκτρονικό σας κατάστημα. Αν έχετε και φυσικό κατάστημα, η ηλεκτρονική αποθήκη είναι μονόδρομος. Αν όμως πρέπει να ενημερώνετε το διαθέσιμο στοκ χειροκίνητα, θα πρέπει να είστε πολύ προσεκτικοί και να ενημερώνετε τη διαθεσιμότητα των προϊόντων σας μετά από κάθε συναλλαγή!

9. Ενημερώνετε τακτικά το site σας και διαβάζετε τα στατιστικά.

Το μεγαλύτερο λάθος που κάνουν οι ιδιοκτήτες πολλών ηλεκτρονικών καταστημάτων είναι ότι μόλις το δημιουργήσουν παύουν να ασχολούνται… Το ηλεκτρονικό εμπόριο απαιτεί καθημερινή εμπλοκή και ενημέρωση! Η αρχική σας σελίδα δεν πρέπει να έχει τα ίδια προϊόντα για πολλές ημέρες (καλό είναι να αλλάζει 2-3 φορές την εβδομάδα). Τα στατιστικά επισκεψιμότητας του e-shop σας προσφέρουν πολύτιμες πληροφορίες για τον τρόπο πλοήγησης των πελατών στο site σας. Χρησιμοποιείστε τα, όπως και τα στατιστικά των πωλήσεών σας, για να βελτιώνετε συνεχώς το ηλεκτρονικό σας κατάστημα. Οι εξελίξεις στο χώρο του e-commerce είναι πολύ γρήγορες κι αν θέλετε να είστε από τους νικητές δεν πρέπει ποτέ να σταματήσετε να εξελίσσετε την ηλεκτρονική σας επιχείρηση!

10. Προσφέρετε εξυπηρέτηση πελατών παγκόσμιας κλάσης!

Η εξυπηρέτηση πελατών είναι το μυστικό της επιτυχίας για ένα ηλεκτρονικό κατάστημα! Είναι η ειδοποιός διαφορά ανάμεσα στα επιτυχημένα και τα αποτυχημένα e-shops! Οποιοσδήποτε μπορεί να δημιουργήσει μία καλή σελίδα και να πουλήσει φθηνά. Αυτό όμως που θα σας φέρει αυξημένες πωλήσεις και βιωσιμότητα είναι η υποστήριξη του πελάτη πριν, κατά τη διάρκεια και μετά την πώληση. Η εξυπηρέτηση πελατών προσθέτει αξία σε ένα προϊόν, ενδυναμώνει τη φίρμα σας και δημιουργεί σχέση εμπιστοσύνης με τους πελάτες σας. Το κόστος για να προσφέρετε κορυφαία εξυπηρέτηση είναι ελάχιστο μπροστά στο όφελος που θα έχετε επειδή οι πελάτες σας αισθάνονται σιγουριά όταν αγοράζουν από εσάς!

Φυσικά όσα αναφέρουμε στο κείμενο αφορούν απλοποιημένες γενικές οδηγίες για να μπείτε στο μαγικό κόσμο του ηλεκτρονικού εμπορίου. Πίσω από αυτές υπάρχουν πολλές λεπτομέρειες που θα πρέπει να λάβετε υπόψη και σημαντικές αποφάσεις που θα πρέπει να πάρετε.

Αν έχετε ήδη ηλεκτρονικό κατάστημα ή σκέφτεστε να δημιουργήσετε ένα στο μέλλον, γράψτε μας στα σχόλια περισσότερες προτάσεις, παρατηρήσεις και συμβουλές για όσους θέλουν να μπουν στο χώρο του ηλεκτρονικού εμπορίου!

Γιάννης Ζαφειρόπουλος

10 απλά βήματα για να ξεκινήσετε το δικό σας e-shop!

Ο Γιάννης Ζαφειρόπουλος είναι ο ιδρυτής του ηλεκτρονικού καταστήματος παιδικών ρούχων www.AZshop.gr.
Σελίδα το AZShop στο Facebook εδώ.

comments powered by Disqus

Διαβάστε ακόμα

Employee Engagement: Δεσμοί... απόδοσης
Employee Engagement: Δεσμοί... απόδοσης
Μήπως νευριάζετε με το παραμικρό; Πέντε tips για να μην ξεσπάτε σε άλλους
Μήπως νευριάζετε με το παραμικρό; Πέντε tips για να μην ξεσπάτε σε άλλους
Ο ποιo ανόητος λόγος για να πουλήσει κανείς τις μετοχές του
Ο ποιo ανόητος λόγος για να πουλήσει κανείς τις μετοχές του
Επικοινωνία: 3 φράσεις που μειώνουν το στρες
Επικοινωνία: 3 φράσεις που μειώνουν το στρες
Ο 23χρονος που βγάζει $500.000 το χρόνο τουιτάροντας
Ο 23χρονος που βγάζει $500.000 το χρόνο τουιτάροντας
Οι 10 λόγοι για τους οποίους όλοι οι υπάλληλοι λατρεύουν το αφεντικό τους, τον Mark Zuckerberg!
Οι 10 λόγοι για τους οποίους όλοι οι υπάλληλοι λατρεύουν το αφεντικό τους, τον Mark Zuckerberg!
Τα αστέρια της Silicon Valley (Μέρος Γ')
Τα αστέρια της Silicon Valley (Μέρος Γ')
ΣΥΣΤΗΜΙΚΗ ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑΚΗΣ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗΣ ΝΕΟΦΥΩΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ
ΣΥΣΤΗΜΙΚΗ ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑΚΗΣ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗΣ ΝΕΟΦΥΩΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ
Οι κανόνες ηγεσίας του Ρίτσαρντ Μπράνσον
Οι κανόνες ηγεσίας του Ρίτσαρντ Μπράνσον
Τα αστέρια της Silicon Valley (Μέρος Β')
Τα αστέρια της Silicon Valley (Μέρος Β')
Επιχειρηματικά μαθήματα από τον Γουόρεν Μπάφετ στον Μπιλ Γκέιτς
Επιχειρηματικά μαθήματα από τον Γουόρεν Μπάφετ στον Μπιλ Γκέιτς
Οι 5 ελληνικές εταιρείες που βάζουν τα γυαλιά σε κολοσσούς του εξωτερικού!
Οι 5 ελληνικές εταιρείες που βάζουν τα γυαλιά σε κολοσσούς του εξωτερικού!
7 φράσεις που... κλείνουν εταιρίες!
7 φράσεις που... κλείνουν εταιρίες!
Πότε μπορώ να πουλήσω online;
Πότε μπορώ να πουλήσω online;
Τα αστέρια της Silicon Valley
Τα αστέρια της Silicon Valley
Ξέπλυμα χρήματος: Οδηγός για αρχάριους (Α)
Ξέπλυμα χρήματος: Οδηγός για αρχάριους (Α)
Επιρροή και χειραγώγηση. Οι 3 κανόνες
Επιρροή και χειραγώγηση. Οι 3 κανόνες
Συμβουλές από τον γκουρού των επενδυτών Γουόρεν Μπάφετ
Συμβουλές από τον γκουρού των επενδυτών Γουόρεν Μπάφετ
Οι πέντε «χρυσοί» κανόνες του emailing από τον πρόεδρο της Google
Οι πέντε «χρυσοί» κανόνες του emailing από τον πρόεδρο της Google
Web World Expo 2014| Ζήσαμε τη μοναδική ατμόσφαιρα του διαδικτύου
Web World Expo 2014| Ζήσαμε τη μοναδική ατμόσφαιρα του διαδικτύου
11 users online. Most 48