8 Λόγοι που Αποδεικνύουν ότι τα Αγροδιατροφικά Start-ups Έχουν Μέλλον!

    Από: Startup Team

Τον Ιανουάριο του 2015 δημοσίευσα ένα άρθρο με τίτλο «Η Silicon Valley χορεύει στο ρυθμό του AgTech. Σε ποια Start-ups του AgTech & Αγροδιατροφικού Τομέα στοιχηματίζουν οι επενδυτές; Εμπνευστείτε!» το οποίο ήταν ένα προϊόν που προέκυψε από μία εκτεταμένη έρευνα αγοράς που ανέλαβα να υλοποιήσω για κάποιον πελάτη ώστε να βγουν συμπεράσματα για το μέλλον του Αγροδιατροφικού Τομέα σε παγκόσμιο επίπεδο.

Έξι μήνες μετά επανέρχομαι για να ενισχύσω τα αποτελέσματα εκείνης της έρευνας λόγω του ότι συνεχίζω (όπως πάντα!) να παρακολουθώ στενά τα τεκταινόμενα του Αγροδιατροφικού Τομέα ο οποίος εξελίσσεται ταχύτητα.

Τα Food Start-ups ήρθαν για να μείνουν! Και όχι απλά να μείνουν αλλά και για να αυξηθούν ταχύτητα!

Οι λόγοι;

1. Οι Επενδυτές τα «Αγαπούν»

Ναι! Το 2014 ήταν μία χρονιά εκρηκτικής ανάπτυξης των αγροδιατροφικών start-ups. Επενδύθηκαν συνολικά $2,36 δις σε 264 συμφωνίες μεταξύ επενδυτικών κεφαλαίων και επιχειρήσεων start-ups τα οποία δραστηριοποιούνται σε όλη την αλυσίδα αξίας του αγροδιατροφικού τομέα. Όμως απ’ ότι φαίνεται αυτή η έκρηξη συνεχίζεται γιατί πολύ απλά οι επενδύσεις αποδίδουν.

2. Οι Άνθρωποι Νοιάζονται για το τι Τρώνε

Η στροφή σε μια πιο υγιεινή ζωή που προάγει το well-being των ανθρώπων είναι κάτι περισσότερο από πραγματικότητα. Οι άνθρωποι έχουν γίνει πιο συνειδητοί ως προς τη διατροφική τους ταυτότητα και πώς επηρεάζονται από το φαγητό. Αυτό μας έχει οδηγήσει πλέον σε παγκόσμιο επίπεδο σε μία καινούργια εποχή η οποία χαρακτηρίζεται από την ερώτηση: «Είναι αυτό το φαγητό καλό για μένα;». Οι καταναλωτές απαιτούν τη διατροφική ασφάλεια. Τα start-ups που όχι μόνο υπόσχονται αλλά παρέχουν αγροδιατροφικά προϊόντα με «νόημα» στο πλαίσιο μιας συγκεκριμένης εμπειρίας ουσιαστικά παρέχουν ελπίδα για ένα καλύτερο μέλλον. Και τελικά, όπως φαίνεται και στην πράξη, υπάρχουν καταναλωτές αλλά και επενδυτές που πιστεύουν σ’ αυτό το όραμα και το υποστηρίζουν έμπρακτα.

3. Το Φαγητό το Χρειάζονται Όλοι

Αυτή τη στιγμή σε όλο τον κόσμο πραγματοποιούνται συγχωνεύσεις ή/και εξαγορές πολλών εταιρειών, γνωστών ή μη, μεγάλων ή μικρών που παράγουν αγροδιατροφικά προϊόντα. Η κινητικότητα είναι μεγάλη και αυτό γίνεται γιατί το φαγητό είναι είδος πρώτης ανάγκης. Το χρειάζονται όλοι και αυτό δεν θα σταματήσει να υφίσταται ως πραγματικότητα.

4. Το Κίνημα «From Farm to Fork» Ενισχύεται Συνεχώς

Η ζήτηση για τοπικά παραγόμενα προϊόντα είναι τεράστια. Και δεν πρόκειται για μόδα. Δεν είναι κάτι περαστικό. Αυτή η τάση ενισχύεται συνεχώς. Οι άνθρωποι πια δεν θεωρούν ότι ένα προϊόν είναι τοπικά παραγόμενο όταν έχει απλά ένα brand-name που συνδέεται με μία περιοχή ή με μια χώρα αλλά όταν γνωρίζουν ποιος το παράγει, πώς το παράγει, πώς το διανέμει και πώς το προωθεί. Τοπικά προϊόντα θεωρούνται τα φρέσκα ποιοτικά προϊόντα που παράγονται, διακινούνται και προωθούνται αειφορικά. Που συμβάλλουν δηλαδή στην κοινωνικο-οικονομική ανάπτυξη μιας περιοχής ενώ ταυτόχρονα σέβονται το περιβάλλον και προάγουν το well-being των καταναλωτών. Start-ups όπως το GreenLink αυξάνονται ταχύτητα και είναι ευρέως αποδεκτά από ομάδες ανθρώπων που αναζητούν τοπικά παραγόμενα προϊόντα. Επίσης τα farmer markets-τοπικές αγορές χωρίς μεσάζοντες-χρησιμοποιώντας όλα τα σύγχρονα μέσα/εργαλεία, όπως το digital marketing και το brand storytelling, πετυχαίνουν να ελκύσουν όλο και περισσότερους επισκέπτες/πελάτες παρέχοντάς τους «καθαρά» τοπικά παραγόμενα προϊόντα ενώ παράλληλα τους εκπαιδεύουν να ζουν πιο αειφορικά.

5. Το Φυσικό Συνενώνεται με το Ψηφιακό

Πολλές tech-εταιρείες αναγνωρίζουν επίσημα πλέον τη το σπουδαίο ρόλο που παίζει η τροφή στην ευεξία, στο well-being των ανθρώπων που δουλεύουν γι’ αυτές. Μία απ’ αυτές τις επιχειρήσεις είναι η Google. Επίσης αναπτύσσονται διάφορες πρωτοβουλίες σε επιχειρηματικό επίπεδο που στόχο έχουν την μείωση της παιδικής παχυσαρκίας-Zamzee-ενώ παράλληλα αναπτύσσονται δράσεις που στοχεύουν στην ασφάλεια τροφής-Farming First. Τέλος δημιουργούνται online πλατφόρμες που φέρνουν σε επαφή start-ups με επενδυτές, όπως η FOOD-X, και λειτουργούν παράλληλα και ως επιχειρηματικοί επιταχυντές συμβάλλοντας στην μεγαλύτερη ανάπτυξη του κλάδου.

6. Η Ag-Tech Είναι το Επόμενο Facebook

Όμως υπάρχει και η άλλη πλευρά. Αυτή της Γεωργικής Τεχνολογίας. Η advanced τεχνολογία υπηρετεί πλέον τον αγροδιατροφικό τομέα επιτυχώς. Καθημερινά, όλο και περισσότερα start-ups που ασχολούνται με τα αειφορικά συστήματα παραγωγής, την αστική γεωργία, με την ιχνηλασιμότητα και την ασφάλεια τροφίμων, με τη ρομποτική, με νέα συστήματα παραγωγής (υδροπονία) κ.ά. δέχονται επενδυτικά κεφάλαια που τους επιτρέπουν να αναπτυχθούν και να παρέχουν προϊόντα και υπηρεσίες που παράγουν πραγματική αξία. Επιχειρήσεις όπως ηBeyond Meat χρηματοδοτούνται για να παράγουν τρόφιμα χωρίς ζωικές πρωτεΐνες.

7. Ο Αγροδιατροφικός Τομέας Είναι Σχετικά Προβλέψιμος

Ναι, είναι σχετικά δύσκολο να αναπτύξεις μία αγροδιατροφική επιχείρηση είτε αυτή δραστηριοποιείται στον πρωτογενή, είτε στο δευτερογενή, είτε στον τριτογενή τομέα. Πρέπει να ρισκάρεις (αυτό άλλωστε σημαίνει και «επιχειρώ»). Όμως αν στηθεί σωστά, με βάση ένα συγκεκριμένο και καλά δουλεμένο επιχειρηματικό μοντέλο/business model και με βάση τις καλές πρακτικές του agile project management τότε μπορεί εύκολα να ανταποκριθεί με ευέλικτες προτάσεις αξίας/value propositions στις αλλαγές που συμβαίνουν στις επιθυμίες, στις ανάγκες και στις προτιμήσεις των καταναλωτών.

8. Το E-Clustering Είναι ο Νέος Τρόπος για να Κάνουμε Business

E-Cluster είναι μία συστάδα επιχειρήσεων η οποία χρησιμοποιεί όλες τις δυνατότητες που δίνει η σύγχρονη τεχνολογία. Τα μέλη της αλληλεπιδρούν συμπληρωματικά μέσω του διαδικτύου χρησιμοποιώντας μία κοινή διαδικτυακή πλατφόρμα, κοινές online εφαρμογές και κοινές γενικότερα online υποδομές και υπηρεσίες στοχεύοντας στην ανάπτυξη καινοτόμων δράσεων και αύξηση του ανταγωνιστικού τους πλεονεκτήματος. Μέσω ενός E-Cluster ξεπερνιέται το πρόβλημα της γειτνίασης και έτσι οι συμμετέχοντες μπορούν να υλοποιούν τα κοινά τους projects ακόμα και αν βρίσκονται και σε διαφορετικές χώρες. Αυτό όπως καταλαβαίνετε δίνει τεράστιες δυνατότητες στις επιχειρήσεις να διευρυνθούν και να αναπτυχθούν μέσα από συνέργειες που μέχρι πριν λίγα χρόνια ανήκαν στη σφαίρα της φαντασίας. Ένα παράδειγμα ενός ICT Enabled Clusters είναι το Infovini.

Δεν υπάρχει λοιπόν καμία αμφιβολία ότι ο Αγροδιατροφικός Τομέας έχει μέλλον. Όμως αν ένα start-up αλλά και οποιαδήποτε άλλη επιχειρηματική πρωτοβουλία θέλει πραγματικά να πετύχει τους στόχους του/της… ο δρόμος είναι μονόδρομος! Θα πρέπει να ακολουθήσει όλες τις καλές πρακτικές του επιχειρείν, θα πρέπει να επενδύσει και χρόνο αλλά και χρήματα και θα πρέπει να δουλέψει σκληρά!

 

Δήμητρα Ζερβάκη, ΕΜΒΑ, PMP, TTT

 

Πηγές:

agfundernews.com/

www.ediblemanhattan.com

www.npr.org/

blogs.wsj.com/

www.greenbiz.com/

www.webmd.com

e27.co

The Local Food Movement

Image Credits: Shutterstock.com