Εργαλεία ανάπτυξης μιας κοινωνικής επιχείρησης

    Από: Startup Team

Ένας κοινωνικός επιχειρηματίας μπορεί να έχει όραμα, στόχους και αγαθές προθέσεις, δεν αρκούν όμως μόνο αυτά. Παρακάτω αναφέρονται κάποια από τα βασικά εργαλεία ανάπτυξης μιας κοινωνικής επιχείρησης.

Καινοτομία:

Η καινοτομία προκύπτει μέσα από νέες ιδέες, που έρχονται να δώσουν λύσεις σε υπάρχοντα προβλήματα. Οι κοινωνικές επιχειρήσεις πρέπει και μπορούν να επιδιώκουν τη σύλληψη καινοτόμων ιδεών και λύσεων. Καθώς τα αρχικά τους κεφάλαια είναι κατά κανόνα μικρά., οπότε δεν έχουν να χάσουν τίποτα ρισκάροντας και επενδύοντας σε καινοτομίες. Αντιθέτως μπορεί να κερδίσουν πολύ περισσότερα, αφού αυτές οι επενδυτικές κινήσεις θα τις διαφοροποιήσουν και θα κάνουν την παρουσία τους αισθητή στην αγορά. Ακόμα τα μέλη των κοινωνικών επιχειρήσεων συμμετέχουν ισότιμα στη διοίκηση της, δομή που ευνοεί συνθήκες κατάλληλες για τον επώαση νέων ιδεών. Σε αντίθεση με τις ιδιωτικές επιχειρήσεις που για να λειτουργήσουν αρμονικά ακολουθούν συστήματα, ιεραρχίες και κανόνες, που περιορίζουν τη δημιουργικότητα των υπαλλήλων τους.

Επιχειρηματικός Σχεδιασμός

Ένα από τα πιο σημαντικά εργαλεία ανάπτυξης για μια κοινωνική επιχείρηση είναι ένα καλό επιχειρηματικό σχέδιο.

  • Η πραγματική αξία ενός επιχειρηματικού σχεδίου είναι πως τα μέλη της επιχείρησης δουλεύουν μαζί για να αποφασίσουν τι ακριβώς θέλουν να κάνουν.

  • Κατά την έναρξη λειτουργίας μια επιχείρησης οι πόροι είναι περιορισμένοι και το σωστό επιχειρηματικό σχέδιο πρέπει να βασίζεται στα πραγματικά δεδομένα.

  • Δεν πρέπει να είναι περίπλοκο.

  • Πρέπει να προβλέπει απλές παραμέτρους, με τον υπολογισμό των οποίων θα μπορεί να διαπιστώνεται αν η επιχείρηση έπιασε τους αρχικούς της στόχους.

  • Καλό θα ήταν ακόμα το τελικό επιχειρηματικό σχέδιο να προκύψει μέσα από κάποια αρχικά πλάνα, τα οποία ίσως να προτείνουν και κάποιες πειραματικές ιδέες. Κάποια μέλη της ομάδας θα αναλάβουν να επικοινωνήσουν στο κοινό-στόχο τις ιδέες αυτές για να δουν την ανταπόκριση του. Έτσι, οι επιχειρηματίες θα μάθουν να προσαρμόζονται καλύτερα και να τροποποιούν το όραμα τους, καθώς η επιχείρηση τους εξελίσσεται.

Πωλήσεις:

Το marketing και η διαφήμιση είναι βασικά εργαλεία ανάπτυξης μιας επιχείρησης. Για μια κοινωνική επιχείρηση που πιθανόν δεν έχει τα χρήματα να επενδύσει σε διαφημιστικές καμπάνιες, τη λύση δίνει το digital marketing που μπορεί να γίνει και εντελώς δωρεάν. Κάποιοι εύκολοι τρόποι digital marketing:

  • Η δημιουργία ιστοσελίδας με Search Engine Optimization (SEO),

  • η χρήση των social media (Facebook, Twitter, Youtube κ.ά.) για τη γνωστοποίηση προσφορών, ανακοινώσεων κ.ά.,

  • η αποστολή δελτίων τύπου σε ΜΜΕ,

  • η αποστολή ενημερωτικών φυλλαδίων σε οργανισμούς, bloggers κ.ά. που μπορεί να ενδιαφέρονται για τα προϊόντα ή/και τις υπηρεσίες της επιχείρησης

Δικτύωση:

Η επιτυχία των κοινωνικών επιχειρήσεων βασίζεται περισσότερο στη δημιουργία ενός δικτύου στρατηγικών συνεργασιών. Ένα από τα μεγαλύτερα λάθη των νέων επιχειρηματιών είναι να προσπαθούν να τα κάνουν όλα μόνοι τους. Μια νέα επιχείρηση διαθέτει περιορισμένη εμπειρία και πόρους. Αυτές τις ελλείψεις μπορεί να τις καλύψει μέσα από ένα δίκτυο στρατηγικών συνεργασιών. Φυσικά οι στρατηγικοί εταίροι θα βρεθούν μόνο αν η κοινωνική επιχείρηση έχει συγκεκριμένο όραμα, στόχους και επιχειρηματικό πλάνο, ώστε οι υποψήφιοι εταίροι να συνειδητοποιήσουν πως η κοινωνική επιχείρηση έχει πολλές πιθανότητες να επιτύχει και μια πιθανή συνεργασία τους μαζί της μόνο θετικά οφέλη θα τους προσφέρει σε βάθος χρόνου.

Χρηματοδότηση:

Δεν αρκούν, όμως, όλα τα παραπάνω. Μια κοινωνική επιχείρηση μπορεί να έχει μέλη με απεριόριστο πάθος, συγκεκριμένο όραμα, τέλειο επιχειρηματικό πλάνο, δίκτυο στρατηγικών συνεργασιών, αλλά αν δεν έχει κεφάλαιο δεν είναι επιχείρηση. Σήμερα σε παγκόσμιο επίπεδο υπάρχουν κάποιοι οργανισμοί που προσφέρουν οικονομική βοήθεια σε κοινωνικούς επιχειρηματίες (π.χ. Echoing Green, Acumen Fund, Ashoka, Skoll), όπως επίσης και online πλατφόρμες, όπως η RoC, μέσα από τις οποίες οι κοινωνικές επιχειρήσεις μπορούν να φθάσουν ένα βήμα πιο κοντά σε υποψήφιους επενδυτές.

Στο 1ο συνέδριο Κοινωνικής Επιχειρηματικότητας με θέμα: «Επιχειρώντας Αλλιώς-Οι κοινωνικές επιχειρήσεις ως εργαλείο ανάπτυξης», που θα πραγματοποιηθεί την Τετάρτη 13/11/2013, θα υπάρχει ειδική ενότητα με τίτλο «Εργαλεία ανάπτυξης μιας κοινωνικής επιχείρησης», όπου θα αναλυθούν όλα τα παραπάνω. Σας περιμένουμε!