Μέντορας ή κήνσορας;

    Από: Startup Team

Πηγή: www.deasy.gr, Τάσος Παγκάκης

Ο όρος mentoring προέρχεται από την κλασσική ελληνική αρχαιότητα. Ο Μέντορας, φίλος του Οδυσσέα, ανέλαβε την πνευματική ανατροφή του γιου του, όταν ο ομηρικός ήρωας έφυγε για την Τροία. Στην αρχαία Αθήνα η πρακτική συνεχίστηκε επίσημα και αναγνωριζόταν από την πολιτεία, σε ορισμένες δε περιπτώσεις επιδοτείτο. Οι άνθρωποι δεν αποκτούσαν απλά γνώσεις, ούτε ακολουθούσαν ένα σύστημα (τα σύγχρονα task ενός δασκάλου). Εμβάθυναν στον εαυτό τους, συζητούσαν με ευρύτητα πνεύματος και αποκτούσαν μοιραζόμενες εμπειρίες από τη φιλοσοφική αναζήτηση, την πολιτική οργάνωση κλ.π. Η πρακτική της καθοδήγησης ενός ατόμου από ένα μέντορα αποτελεί σήμερα έναν εξαιρετικά δημοφιλή τρόπο εκμάθησης και αλληλοβοήθειας με τεράστια πεδία εφαρμογής στην επιχειρηματικότητα. Στον αρχαίο μας πολιτισμό “έστηνες” τις προσωπικότητες πάνω σε ένα καμβά αξιών που μοιραζόταν όλη η πολιτεία. Αφενός σήμερα δεν έχουμε στην Ελλάδα αυτές τις κοινές αξίες και αφετέρου δεν δείχνουμε διάθεση αλληλοβοήθειας στη δημιουργία.

Από την αρχαία Ελλάδα έως και σήμερα, από το Αμπου-Ντάμπι και τη Βραζιλία έως το Ίδρυμα “Μόγλης” ο θεσμός αναπτύσσεται ραγδαία. Είναι, κατά τη γνώμη μου, μία ακόμη απόδειξη ότι το παγκόσμιο χωριό αρχίζει να συνδημιουργεί, αναζητά πιο βιώσιμα μοντέλα και δεν αποδέχεται εύκολα πια αυθεντίες. Στη Γερμανία, τη Σουηδία και τη Μ. Βρεττανία, η καθοδήγηση μέσω μέντορα αποτελεί θεσμό, μιας και όλο και περισσότερες εταιρείες και πανεπιστημιακά ιδρύματα χρησιμοποιούν τη στενή σχέση, που αναπτύσσεται ανάμεσα στον καθοδηγητή και τον εκπαιδευόμενο για την γρήγορη μεταφορά γνώσης. Με πολλές μορφές, σεμινάρια, διαλέξεις, προσωπικά προγράμματα ανάπτυξης, ομαδικά, με μεγαλύτερη έμφαση στην προσωπική ανάπτυξη ή στην επιχειρηματική δράση. Πολλές εφαρμογές, πολλές αγορές, πολύ διαφορετικές περιπτώσεις.

Στην Ελλάδα ο θεσμός, ο ρόλος και το αποτέλεσμα είναι άγνωστα μεγέθη στην πολιτεία, την εκπαίδευση, το εργασιακό περιβάλλον, στο ευρύ κοινό, αλλά ακόμη και σε εκείνους που αυτοτοποθετούνται ως ειδικοί γνώστες ή/και επαγγελματίες μέντορες. Βλέπετε, το σύγχρονο marketing είναι αφενός πολύ εύκολο, αφετερου στην Ελλάδα “ότι δηλώσεις, είσαι”. Το πρόβλημα για την Ελλάδα όμως και την επιχειρηματική της ανάπτυξη δεν είναι πόσους μέντορες έχει, αλλά ποιούς και σε τι βάθος πηγαίνουν. Το πρόβλημα της οικονομίας μας δεν είναι πόσο γρήγορα θα σε συμβουλεύσει κάποιος, για να βγάλεις λεφτά. Το πρόβλημα μας είναι βαθύτερο, δομικό και επικίνδυνα άλυτο: είναι κατά πόσον είμαστε διατεθειμένοι να εργαστούμε και να προχωρήσουμε συνεργατικά, σε ομάδες, και μάλιστα μοιραζόμενοι μαζί το δρόμο, που έλεγαν παλιά. Δηλαδή να ανοίξουμε τα αυτιά μας και να αξιοποιήσουμε τη γνώση. Αυτό είναι ευχή; Είναι όνειρο; Είναι ουτοπικό, μιας και το εγώ του Ελληνα, όπου και όπως και αν εκφράζεται, είναι ανυπέρβλητο εμπόδιο;

Θα ήθελα να μιλήσω πιο ελεύθερα για το πως βλέπω εγώ την ανάγκη αυτή, σε συνέχεια ενός παλαιότερου άρθρου. Στην επαγγελματική μου ζωή είχα μέντορες και προσπάθησα να λειτουργώ ως τέτοιος στις ομάδες μου και την ανάπτυξή τους. Ακόμη και στην εταιρία που εργάζομαι ο θεσμός είναι αρκετά ανεπτυγμένος. Με τους μέντορες άνοιξα τον εαυτό μου, ήταν άλλωστε σχέση επιλογής και εμπιστοσύνης. Είδα νέα πράγματα, αφέθηκα για να κρίνω, άκουσα για να συνθέσω. Το ίδιο έκανα και στους ανθρώπους που ήθελαν να πάρουν από εμένα και να μου δώσουν αφενός τη χαρά της εμπειρίας και αφετέρου ωραία projects, ιδέες, κοινά δημιουργήματα. Ωραία ακούγονται; Τι γίνεται σήμερα όμως στην πραγματικότητα; Γιατί η επιχειρηματικότητα αφενός δεν αξιοποιεί την πρακτική ως εργαλείο βιωσιμότητας, ηθικής και τεχνικής κατάρτισης και αφετέρου δεν τη συζητούμε ως παράμετρο επιτυχίας στην επιχειρηματικότητα; Γιατί οι νέες επιχειρήσεις δεν έχουν μέντορες επί μεγάλων αλλά και ειδικών θεμάτων; Μήπως έχουμε πιστέψει ότι όλη η οικονομία μας θα είναι app-oriented; Πόσο αναγκαίος είναι ένας μέντορας που ζει στην Κίνα για τη διείσδυση ενός προϊόντος ονομασίας προέλευσης; Θα σου μιλήσει μόνο για εμπορικά θέματα ή μήπως και για την τοπική κουλτούρα, την έννοια του σεβασμού, κλπ; Πόσο μας βοηθά κάποιος που ασχολείται με δίκτυα διανομής επί 15 χρόνια; Μας μιλάει μόνο για εμπορικούς δρόμους ή μήπως και για δημιουργία σχέσεων αλληλοεκτίμησης των υποψήφιων συνεργατών; Ti μας φέρνει ένας έμπειρος πωλητής για να βελτιώσουμε την B2B αποτελεσματικότητά μας; Είναι προφανείς και εύκολα κατανοητοί οι λόγοι που δεν έχουμε διαδεδομένο το θεσμό.

Διαβάστε περισσότερα εδώ