Δημιουργικότητα, το κλειδί για την επιτυχία. Χάρισμα ή ικανότητα; (μέρος 2)

    Από: Startup Team

Πηγή: edujob.gr

Ερευνητικές ομάδες ψυχολόγων που ασχολούνται με τις γνωστικές λειτουργίες έχουν προσπαθήσει να σχεδιάσουν νοητικές ασκήσεις, οι οποίες να συμβάλουν στην ανάπτυξη της δημιουργικότητας. Τα πειράματα που μετράνε την αποτελεσματικότητα των «ασκήσεων στη δημιουργικότητα» τις περισσότερες φορές γίνονται ως εξής:

  • Υπάρχουν δύο ομάδες εξεταζόμενων.

  • Στη μία ομάδα δίνεται μία «άσκηση στη φαντασία».

  • Στην άλλη ομάδα δεν δίνεται καμία άσκηση.

  • Στη συνέχεια δίνεται και στις δύο ομάδες μία άσκηση επίλυσης προβλήματος.

  • Αυτό που μετριέται είναι κατά πόσο υπάρχουν διαφορές στην επίδοση των δύο ομάδων στη δοκιμασία επίλυσης προβλημάτων.

Τα ευρήματα αυτού του είδους των μελετών συστηματικά δείχνουν ότι οι ομάδες που έκαναν «άσκηση στη φαντασία» είναι πιο αποτελεσματικές στην επίλυση προβλημάτων, σε ποσοστό ακόμη και 65%.

Οι «ασκήσεις στη φαντασία» συνήθως περιλαμβάνουν διαδικασίες όπως το να κατονομάσουν οι συμμετέχοντες τουλάχιστον έξι εναλλακτικές χρήσεις για συνηθισμένα αντικείμενα που χρησιμοποιούμε στην καθημερινότητά μας μέσα σε 15′. Μία άλλη «άσκηση στη φαντασία» που έχει χρησιμοποιηθεί είναι το να περιγράψουν οι συμμετέχοντες αντικείμενα με ασυνήθιστους τρόπους, για παράδειγμα να αναφέρουν τα επιμέρους χαρακτηριστικά που τα απαρτίζουν και όχι τη χρήση τους. Η ομάδα του πανεπιστημίου της Μασαχουσέτης προετοίμασε φοιτητές για να περιγράψουν αντικείμενα προσπαθώντας να εστιάσουν με όσο το δυνατόν μεγαλύτερη λεπτομέρεια στο σχήμα, το μέγεθος και τα υλικά από τα οποία είναι φτιαγμένα.

Ένας άλλος τρόπος εξάσκησης είναι το να εκτελέσει κάποιος μία ρουτίνα της καθημερινότητάς του με διαφορετική σειρά από αυτήν που έχει συνηθίσει. Για παράδειγμα, στο πανεπιστήμιο του Radboud στην Ολλανδία, οι ερευνητές χώρισαν τους φοιτητές σε δύο ομάδες και τους ζήτησαν να ετοιμάσουν ένα σάντουιτς. Η μία ομάδα έφτιαξε το σάντουιτς με το συνηθισμένο τρόπο, ενώ η δεύτερη βάζοντας τα υλικά με αρκετά διαφορετική σειρά. Στη συνέχεια οι φοιτητές απάντησαν σε δοκιμασίες νοητικής ευελιξίας. Το κυρίως εύρημα ήταν ότι οι φοιτητές που συμμετείχαν στην ομάδα με τη διαφορετική σειρά είχαν καλύτερες επιδόσεις στις δοκιμασίες νοητικής ευελιξίας.

Έτσι, φαίνεται ότι ακόμη και πολύ απλές διαδικασίες μπορούν να «ξεμπλοκάρουν» τη δημιουργική σκέψη, βελτιώνοντας την επίλυση προβλημάτων στην καθημερινότητα. Οι «ασκήσεις στη φαντασία» φαίνεται ότι βοηθούν με το να θέτουν τους συμμετέχοντες σε ετοιμότητα για αυτήν τη νοητική κατάσταση, ενώ παρατηρώντας τις λεπτομέρειες και τα ξεχωριστά χαρακτηριστικά είναι σε θέση να αυτοσχεδιάσουν με μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα ώστε να επιλύσουν τα προβλήματα.

Διαβάστε περισσότερα εδώ