Categories: Articles

Βήματα για μία σωστή επιχειρηματική ιδέα

Αρκετά συχνά, στην καθημερινή μου συναλλαγή με τους πελάτες στην επιχείρηση στην οποία εργάζομαι, αλλά και σε συζητήσεις με τους συναδέλφους μου, ακούω πολλές ενδιαφέρουσες ιδέες για νέα προϊόντα ή ακόμη περισσότερο για υπηρεσίες.

Όλοι ενδιαφέρονται να βρουν την κατάλληλη, την καλύτερη ιδέα που θα ταρακουνήσει την αγορά. Για τους ήδη επιχειρηματίες αποτελεί την προσπάθεια για το επόμενο βήμα τους μέσα από τις συμπληγάδες της παραγωγικότητας. Για τους νέους και ‘άβγαλτους’ είναι ένα βήμα όπως αυτά που κάνει ένα παιδί όταν πρώτο-περπατάει.

Και οι δύο έχουν ένα κοινό μεταξύ τους. Να επιτύχουν. Να πουλήσουν την καλύτερη ιδέα και να κερδίσουν.
Και στις δύο περιπτώσεις καραδοκεί ο φόβος της αποτυχίας. Και αν δεν πάω καλά? Είναι το σωστό αυτό που σκέφτομαι να κάνω?
Μακάρι να υπήρχε η απάντηση εύκολα. Αυτή όμως είναι και η πρόκληση.

Σε όλα αυτά αντιτάσσω τη φράση ότι αν δεν προσπαθήσεις να κάνεις κάτι πως θα είσαι σίγουρος ότι θα πετύχεις. Το μόνο σίγουρο πάντως είναι ότι αν δεν κάνεις το πρώτο βήμα δεν θα πετύχεις τουλάχιστον την αναγνώριση. Την καλή ιδέα. Το κέρδος. Όλοι μας ξέρουμε ότι μία καλή ιδέα, ένα καλό επιχειρηματικό σχέδιο θα πρέπει να βασίζεται επάνω σε ορισμένες αρχές.

1. Πρωτότυπες ιδέες
Ιδέες υπάρχουν διάσπαρτες παντού. Όταν το μυαλό προσπαθεί να παράξει ιδέα, τότε το καθετί μπορεί να αποτελέσει το εφαλτήριο που θα μας εκτοξεύσει στον κόσμο της διάκρισης και της αναγνώρισης. Ένα τσαλακωμένο χαρτί είναι ικανό να μας δώσει ιδέα για την επόμενή μας επιχείρηση. Ποιος ξέρει. Κάποιος που τώρα διαβάσει το άρθρο μπορεί να ανακαλύψει τρόπο να ισιώνει το τσαλακωμένο χαρτί.
Πέρα όμως από το χιούμορ, πιστεύω ότι κάτι μικρό μπορείς να το κάνεις μεγάλο. Και αυτό γίνεται με την εμπειρία που αποκτάς από την καθημερινότητα.  Τις ιδέες τις βλέπουν μόνο εκείνοι που τις αναζητούν και τις επιδιώκουν. Η τράπεζα του μυαλού δίνει αφειδώς ιδέες.

2. Έρευνα αγοράς
Πρωταρχικής σημασίας είναι το να αφουγκραζόμαστε τις ανάγκες της αγοράς. Φυσικά δεν θα γίνουμε εμείς αυτοί που ανακάλυψαν τον τροχό. Υπάρχουν χιλιάδες ανάγκες για προϊόντα ή υπηρεσίες που περιμένουν κάποιον να τους δώσει ζωή. Όταν όλο μας το είναι το αφιερώσουμε στο σκοπό της εύρεσης μίας ιδέας, όχι μόνο θα την ανακαλύψουμε αλλά και θα την κάνουμε τέλεια.

3. Σύνδεση με την επιστήμη
Ότι και εάν είναι αυτό που θα ανακαλύψουμε ή που θα τελειοποιήσουμε, καλό ή μάλλον απαραίτητο να το συνδέσουμε με την επιστήμη.
Ψυχολογία, χημεία, φυσική είναι μερικές από τις επιστήμες που ενδέχεται να διέπουν κάποια ιδέα μας. Για το λόγο αυτό απαραίτητο είναι αυτό που θα παρουσιάσουμε στην αγορά να είναι καλά μελετημένο, από όλες τις πτυχές του, ώστε να καλύψει και τις ανάγκες των καταναλωτών, και να εξασφαλιστεί η απρόσκοπτη λειτουργία του.

4. Έρευνα αγοράς
Φανταστείτε να φτιάξετε ένα σύστημα βιολογικού καθαρισμού σε ένα χωριό 20 κατοίκων. Ακραίο φαντάζει, αλλά τόσο ακραίο μπορεί να είναι ένα εγχείρημά μας και να μας οδηγήσει στην αποτυχία. Η ηλικιακή ομάδα, οι κλιματολογικές συνθήκες της περιοχής, η ηλικιακή ομάδα, το βιοτικό επίπεδο είναι πράγματα που πρέπει απαραίτητα να μελετήσουμε, πριν κάνουμε το πρώτο μας βήμα.

5. Δοκιμή
Όπου είναι εφικτό θα πρέπει να γίνεται δοκιμή μίας ιδέας. Αυτό εφαρμόζεται όταν λανσάρουμε ένα προϊόν. Μα η δοκιμή στο εργαστήριο, ή ακόμη και στον τελικό καταναλωτή που θα δεχτεί να κάνει τη δοκιμή, θα μας βγάλει από δυσάρεστες εκπλήξεις.

6. Πάθος
Αυτό ίσως είναι και το μυστικό της επιτυχίας, και πολλές φορές το μοναδικό.
Το πάθος πηγάζει από έναν ολοκληρωμένο άνθρωπο, όπως πρέπει να είναι κάθε επιχειρηματίας. Το πάθος μας κάνει να είμαστε εφευρετικοί, πεισματάρηδες, σε συνεχή επαγρύπνηση.
Αυτό που λέω πάντα είναι ότι θα πρέπει να φερόμαστε στον κάθε πελάτη σα να έχουμε απέναντι μας κάποιον φίλο, συγγενή, γονιό.
Σκεφτείτε το πάθος σας όταν κάπου που εργάζεστε έρθει ο αδερφός σας, ή ένας φίλος σας. Θα του χαμογελάσετε, θα τον περιποιηθείτε άμεσα, θα τον κάνετε να νοιώσει σαν το σπίτι του.
Όταν λοιπόν έχουμε αποφασίσει να αφιερώσουμε τον εαυτό μας σε μία επιχειρηματική ιδέα, τότε μόνο πρέπει να την ξεκινήσουμε. Τότε μόνο θα πετύχουμε. Τότε μόνο οι πελάτες μας θα γίνουν η ζωντανή μας διαφήμιση.