(Και άλλα πολλά: www.startup.gr/dayquotes)
Δεδομένου ότι τον τελευταίο καιρό συναναστρέφομαι αρκετά με το κλίμα της προσπάθειας σημιουργίας μίας Startup Επιχείρησης (Να ευχαριστήσω εδώ φυσικά και το Venture Garden και το MOOC: Entrepreneurship Beyond Silicon Valley: The Greek Story, να τα λέμε αυτά), συνειδητοποίησα ότι υπάρχουν κάποια σημαντικά κοινά σημεία ανάμεσα σε μία startup και στο κομμάτι της δουλειάς μου που ονομάζω Inbound Marketing.
Τα κοινά σημεία αυτά εντοπίζονται στις προκλήσεις που αντιμετωπίζει μία startup επιχείρηση κατά την είσοδό της στην αγορά και τα βήματα που δίνει το Inbound Marketing σε μία επιχείρηση, ώστε τελικά αυτή να προσελκύσει τον κατάλληλο κόσμο και, τελικά, να αποκτήσει πιστούς πελάτες.
Γνωρίζοντας το κομμάτι της αγοράς στο οποίο απευθυνόμαστε:
Ξεκινάω πρώτα με αυτό, γιατί είναι και η βασική πρόκληση που διακρίνω στην περίπτωση μίας ομάδας ανθρώπων που έχουν ένα κοινό όραμα και μία επιχειρηματική ιδέα που θέλουν να την δουν να υλοποιείται (αυτό άλλωστε δεν είναι και το ξεκίνημα μίας startup;).
Θεωρώ ότι είναι καλό να ξεκινάμε πάντα με το “Έχω μία ιδέα που θα αλλάξει τον κόσμο”, αλλά μήπως είναι ακόμη καλύτερο να λέμε ότι “Έχω μία ιδέα που θα αλλάξει τη ζωή των συγκεκριμένων ανθρώπων καλύπτοντάς τους αυτή τη συγκεκριμένη ανάγκη”;
Φυσικά και δεν είναι κάτι το οποίο η συγκεκριμένη ομάδα ανθρώπων μπορεί να αναγνωρίσει από την πρώτη μέρα και από τιις αρχικές συζητήσεις. Είναι όμως χρήσιμο όταν πάμε να κάνουμε μία επιχειρηματική ιδέα και επιχειρηματική πραγματικότητα, να ξέρουμε και που απευθυνόμαστε. Τότε είναι που αυξάνουμε κατά πολύ τις πιθανότητες να γίνει και επιχειρηματική ευκαιρία.
Εκπαιδεύοντας αυτό το συγκεκριμένο κομμάτι της αγοράς.
Μία πολύ συχνή περίπτωση που συναντούμε στις startup επιχειρήσεις είναι αυτή της καινοτομίας. Πολλές startups ξεκινούν με την προϋπόθεση να εισάγουν στην αγορά κάτι το οποίο δημιουργείται για πρώτη φορά. Πολύ πιθανόν για να καλύψουν μία ανάγκη της αγοράς που έχουν εντοπίσει ότι όντως υπάρχει, αλλά προς το παρόν γνωρίζουν μόνο τα μέλη της συγκεκριμένης ομάδας ότι υπάρχει.
Αυτό από μόνο του όμως δεν μπορεί να είναι κάτι το οποίο πρέπει να μας σταματάει, ούτε κάτι που πρέπει να βλέπουμε ως πρόβλημα, αλλά ως μία ακόμη πρόκληση που πρέπει να αντιμετωπίσουμε στην προσπάθειά μας να πετύχουμε τους στόχους μας.
Μία από τις βασικές παραδοχές του Inbound Marketing ορίζει ότι ο πιο αποτελεσματικός τρόπος για να προσεγγίσουμε το κατάλληλο κομμάτι της αγοράς στο οποίο απευθυνόμαστε είναι να το ενημερώσουμε σωστά και ειλικρινά. Αυτό σημαίνει:
- Βρίσκουμε το κομμάτι της αγοράς στο οποίο απευθυνόμαστε.
- Παρουσιάζουμε την ανάγκη που έχουμε εντοπίσει και που, όντως υπάρχει.
- Παρουσιάζουμε την αξία που μπορούμε να προσφέρουμε στους καταναλωτές αυτού του κοινού, καλύπτοντας και αυτή τη συγκεκριμένη ανάγκη.
- Δίνουμε στους καταναλωτές να καταλάβουν ότι είμαστε οι κατάλληλοι για να καλύψουμε και αυτή τους την ανάγκη.
Η αξία της Υπομονής και της Επιμονής.
Είμαι σίγουρη ότι κάθε άτομο που έχει αποφασίσει να συμμετάσχει σε μία startup ξέρει πολύ καλύτερα ότι, ειδικά το ξεκίνημα, είναι δύσκολο. Ή, για να το περιγράψω πιο ρεαλιστικά, είναι Βουνό!
Ακόμη κι όταν βρισκόμαστε όμως στους πρόποδες ενός βουνού, αυτό δε σημαίνει ότι δεν μπορούμε να πάρουμε την απόφαση να αναρριχηθούμε πάνω σε αυτό και να φθάσουμε στην κορυφή του (Για όποιον βρέθηκε στη φετινή διοργάνωση του TEDx Thessaloniki, σίγουρα αυτό του θυμίζει και την ομιλία του Satyabrata Dam, ορειβάτη – αναρριχητή, ο οποίος παραλλήλισε την ορειβασία με τη διαδικασία επίτευξης των στόχων μας. Κάτι θα ξέρει παραπάνω).
Σίγουρα χρειαζόμαστε πολλά εφόδια κατά τη διαδικασία μίας τέτοιας αναρρίχησης. Ακόμη πιο σίγουρο όμως είναι το ότι μέσα σε όλα τα εφόδια χρειαζόμαστε και την ανάλογη Υπομονή, να γνωρίζουμε δηλαδή ότι δεν μπρούμε να φθάσουμε στην κορυφή “εν μία νυκτί”.
Χρειαζόμαστε όμως επίσης και την ανάλογη Επιμονή. Δυστυχώς ή ευτυχώς όπως σε κάθε ξεκίνημα, έτσι και σε αυτό μίας startup, ισχύει και το πασίγνωστο ρητό: “Ο δρόμος δεν είναι στρωμένος με ροδοπέταλα.” Οι προκλήσεις και οι απογοητεύσεις είναι αρκετές, ειδικά μέχρι να γίνεις αποδεκτός από το κομμάτι της αγοράς που θέλεις να προσεγγίσεις.
Το σημαντικό όμως είναι πάντα να διατηρούμε τον στόχο της Ομάδας μας χαραγμένο στο μυαλό μας και να επιμένουμε και να βρίσκουμε την επόμενη ευκαιρία που θα μπορέσουμε να αρπάξουμε.
Λαμβάνουμε υπόψη τα μετρήσιμα αποτελέσματα και το Feedback των προσπαθειών μας.
Στο Inbound Marketing έχουμε τα Στατιστικά. Στις startups έχουμε την αλληλεπίδραση με τον κόσμο, τη συμμετοχή σε events και την επικοινωνία με υποψήφιους επενδυτές. (Φυσικά, όταν βγαίνουμε και στον χώρο του διαδικτύου μπορούμε και σα startups να έχουμε τα στατιστικά, εξίσου σημαντικό).
Το σημαντικό είναι κάθε αποτέλεσμα που έχουμε από κάθε προσπάθεια που κάναμε (μιλήσαμε σε κάποια εκδήλωση για την ιδέα μας και ακολούθησαν ερωτήσεις από το κοινό, προσεγγίσαμε κάποιον επενδυτή και μας έδωσε το feedback του για την ιδέα μας, πήραμε μέρος σε κάποιον διαγωνισμό όπου διακριθήκαμε για κάποιους λόγους ή απορριφθήκαμε για άλλους, κ.α.) να το μετρήσουμε και να δούμε πως μπορούμε να βελτιωθούμε και να προχωρήσουμε μέσα από αυτό.
Αν χρειαζόταν λοιπόν να συνοψίσω σε λίγα λόγια την άποψή μου σχετικά με τις ανάγκες μίας startup, έτσι όπως της εντόπισα τον τελευταίο καιρό, και φυσικά όπως μπορώ να τις παραφράσω και μέσα από τον δικό μου τρόπο σκέψης θα έλεγα τα εξής.
Όταν ξεκινάμε και μπαίνουμε στον χορό των startups πρέπει να είμαστε προετοιμασμένοι και πεπεισμένοι να χορέψουμε. Και για να μη χάσουμε τα βήματα, είναι καλό να έχουμε ξακάθαρα καθορισμένο σε ποιους απευθυνόμαστε και να είμαστε σε θέση να τους μιλήσουμε απλά και κατανοητά ώστε να καταλάβουν ΓΙΑΤΙ αξίζει να ασχοληθούν μαζί μας. Εκτός από αυτό πρέπει, σαν ομάδα, να έχουμε ξεκάθαρα καθορισμένο ΓΙΑΤΙ μπήκαμε σε αυτόν τον χορό και ΓΙΑΤΙ θέλουμε να χορέψουμε και να λαμβάνουμε πάντα υπόψη τον “παλμό” του κοινού μας, ώστε να γινόμαστε όλο και καλύτεροι χορευτές.
Ακούγεται δύσκολο και απαιτητικό; Σίγουρα, δεν είπε κανείς το αντίθετο! Αν έχεις όμως και το μικρόβιο ενός startuper ακούγεται και άκρως ενδιαφέρον και ξεσηκωτικό!!
Λοιπόν; Shall we dance?