Networking: Καλή ή κακή συνήθεια…είναι απαραίτητη

    Από: Startup Team

Γράφει η Μαρία Κοκκίνου για το GetBusy.gr

‘Εχεις αποστείλει βιογραφικά και συνοδευτικές επιστολές, έχεις μιλήσει με ειδικούς στο τομέα του επαγγελματικού προσανατολισμού, έχεις ερευνήσει τις αγγελίες τις αγοράς…και τώρα τι; Τι άλλο πρέπει να κάνεις για να συμβάλλεις στην επίτευξη των στόχων σου; Είναι χρήσιμο να αναπτύξεις το δίκτυο γνωριμιών σου για να αυξήσεις τις πιθανότητες να βρεις εργασία και με ποιο τρόπο; Πόσο σημαντικό είναι είναι να ξέρεις, όχι μόνο τι θέλεις επαγγελματικά, αλλά και με ποιο τρόπο θα προσθέσεις αξία σε μια εταιρία; Γιατί είναι σημαντικό να έχεις αυτή των γνώση και να προωθήσεις τον εαυτό σου ανάλογα, για να δημιουργήσεις τις ευκαιρίες σου; Απαντήσεις στα κείμενα της ενότητας!

Networking: Σύμμαχος μας στην αναζήτηση εργασίας

Είναι αλήθεια ότι η αναζήτηση εργασίας αποτελεί ένα φλέγον ζήτημα της ελληνικής κοινωνίας, με δεδομένο ότι η οικονομική κρίση έχει συμβάλλει ουσιαστικά στην αύξηση των υποψηφίων και της μείωσης των διαθέσιμων εργασίας στην αγορά. Αυτό σημαίνει, ότι η διαδικασία αναζήτησης εργασίας αποτελεί από μόνη της… μια εργασία… με συγκεκριμένες καθημερινές «αρμοδιότητες». Ο υποψήφιος καλείται να:

  • Συντάξει ένα βιογραφικό σημείωμα που να τον αναδεικνύει ή να αναθέσει την σύνταξή του σε ειδικούς συμβούλους του χώρου.
  • Επικοινωνήσει με γνωστούς και φίλους και να γνωστοποιήσει τα επαγγελματικά του σχέδια για το μέλλον.
  • Κάνει έρευνα των διαθέσιμων θέσεων εργασίας στην Ελλάδα ή/και στο εξωτερικό μέσω διαδικτύου/σχετικών εντύπων.
  • Αποστείλει το βιογραφικό του σημείωμα και τις συστατικές επιστολές.
  • Δικτυωθεί καλύτερα στην αγορά εργασίας γνωρίζοντας ανθρώπους που έχουν θέσεις κλειδιά και επιρροή στον τομέα εργασίας τους…να κάνει δηλαδή το λεγόμενο networking.

Τι είναι το NETWORKING?

Networking: Καλή ή κακή συνήθεια...είναι απαραίτητη

Ένας υποψήφιος, και όχι μόνο, κάνει “networking” όταν προβαίνει σε συγκεκριμένες, στρατηγικές και επομένως στοχευμένες κινήσεις προκειμένου, να διευρύνει τον κύκλο γνωριμιών του και να συναντήσει ανθρώπους με ικανότητα επιρροής στον τομέα εργασίας του.

Όταν για παράδειγμα κάποιος πηγαίνει σε μια συγκεκριμένη επαγγελματική διοργάνωση, με ένα επιπλέον σκοπό, να διευρύνει τον κύκλο γνωριμιών του και όχι απλά για να δει πρώην συναδέλφους, ουσιαστικά κάνει networking. Όταν κάποιος συμμετέχει εθελοντικά σε μια διοργάνωση με κύριο ή επιπλέον στόχο να γνωρίσει νέους ανθρώπους, να ανταλλάξει στοιχεία επαφών και να εντάξει περισσότερους ανθρώπους στην λίστα των «φίλων» του στα κοινωνικά δίκτυα της επιλογής του για επαγγελματικούς λόγους, και, όχι καθαρά και μόνο για να προσφέρει εθελοντική εργασία, κάνει “networking” ή αλλιώς «κοινωνική δικτύωση».

Ουσιαστικά, η κοινωνική δικτύωση βασίζεται στην λογική, ότι ο σχεδιασμός ενός πλάνου δράσης προκειμένου να έρθουμε σε επαφή με νέους ανθρώπους, όχι απαραίτητα από τον ίδιο χώρο, και να μπούμε στη διαδικασία να τους γνωρίσουμε, ισοδυναμεί με ευκαιρία. Με ευκαιρία να:

  • Ελκύσουμε το ενδιαφέρον ανθρώπων που μπορεί να μας συστήσουν για μια θέση εργασίας ή να μας ενημερώσουν για θέσεις που πρόκειται να «ανοίξουν» στην αγορά.
  • Γνωρίσουμε ανθρώπους με τους οποίους μπορεί να συνεργαστούμε σε κάποιο έργο ή σε κάποια καινοτόμα ιδέα.
  • Προωθήσουμε την εταιρεία μας (ειδικά όταν είναι start-up) σε πιθανούς επενδυτές και να ανταλλάξουμε απόψεις με άλλους εκπροσώπους άλλων εταιρειών με μεγαλύτερη εμπειρία και γνώση του αντικειμένου μας.
  • Διευρύνουμε το πελατολόγιο μας αν ο στόχος μας είναι η επιχειρηματική ανάπτυξη της εταιρίας μας.
  • Προβάλλουμε τις γνώσεις και ικανότητές μας σε ένα ευρύτερο κοινό από αυτό που ήδη γνωρίζουμε και έτσι να αυξήσουμε τις πιθανότητες να προωθήσουμε την προσωπική μας επαγγελματική ταυτότητα/εικόνα (self brand) και να βρούμε μια θέση που μας ταιριάζει.
  • Μάθουμε περισσότερα πράγματα για το αντικείμενο εργασίας μας ή τον κλάδο που δραστηριοποιούμαστε και να εξελιχθούμε επαγγελματικά.
  • Αντλήσουμε σημαντικές πληροφορίες για την αγορά εργασίας μας ή και για άλλες θέσεις εργασίες που πιθανώς να μην είχαμε σκεφτεί ότι πιθανώς να μας ταιριάζουν.
  • Μοιραστούμε τις εμπειρίες μας και να εμπνευστούμε από τις ενέργειες και αντιδράσεις ανθρώπων, που ανακαλύπτουμε, ότι έχουν παρόμοιες εμπειρίες και αξίες με τις δικές μας.
  • Βελτιώσουμε την ικανότητά μας στην επικοινωνία και να ενδυναμώσουμε την αυτοπεποίθησή μας.
  • Καταλάβουμε περισσότερο τους εαυτούς μας και τα θέλω μας.
  • Απομυθοποιήσουμε τους τίτλους των άλλων και να εστιάσουμε το ενδιαφέρον μας στους ανθρώπους πίσω από τους τίτλους.
  • Γνωρίσουμε μέντορες που θα μπορούσαν να μας δώσουν πολύτιμες συμβουλές για να βελτιώσουμε την απόδοσή μας ή την επαγγελματική μας εικόνα μας προς τα έξω.

Βασικοί κανόνες της κοινωνικής δικτύωσης

Η κοινωνική δικτύωση θέλει χρόνο και δέσμευση. Το network you need to work! Θα χρειαστεί χρόνος για να εντοπίσετε πιθανά μέρη ή διοργανώσεις που θα μπορούσατε πάτε και να συμμετέχετε για να διευρύνετε τον κύκλο γνωριμιών με επιρροή σε αποφάσεις προσλήψεων. Θα χρειαστεί επίσης δέσμευση στο αποτέλεσμα από πλευράς σας και θετική ενέργεια για να μην κάνετε πίσω την τελευταία στιγμή…

…γιατί ένας εχθρός της κοινωνικής δικτύωσης είναι η αναβλητικότητα. Όσο αναβάλετε την συμμετοχή σας σε εκείνο το σεμινάριο που σας ενδιέφερε ή σε εκείνο το open coffee event που μάθατε μέσω του facebook, χάνετε πιθανές ευκαιρίες να γνωρίσετε σημαντικούς ανθρώπους, αλλά και ανθρώπους που πιθανώς να σας εμπνεύσουν να αλλάξετε ή και να δραστηριοποιηθείτε!

Ο φόβος για καθετί καινούργιο επίσης μπορεί να σταθεί εμπόδιο της κοινωνικής δικτύωσης, όπως και η προκατάληψη ότι η δικτύωση δεν μπορεί να είναι και εκτός των άλλων διασκεδαστική. Πολλές επαγγελματικές συνεργασίες ή ακόμα και φιλίες έχουν ξεκινήσει από μια απλή συνομιλία και νέα γνωριμία. Και αν είμαστε δεκτικοί στις τυχαίες γνωριμίες, γιατί όχι σε αυτές που δημιουργούμε εμείς οι ίδιοι?

Επιπλέον, η επιτυχία της κοινωνικής δικτύωσης βασίζεται κατά κύριο λόγο στην διάθεση και ικανότητά σας να παρακολουθείτε συστηματικά τις επαφές σας και να επιδιώκετε την συνέχεια της πρώτης επαφής και της δεύτερης, προκειμένου να χτίσετε μια πιθανή σχέση συνεργασίας. Η κοινωνική δικτύωση δεν έχει ιδιαίτερο αποτέλεσμα, αν απλά μοιράσετε επαγγελματικές κάρτες στους γύρω σας και μετά δεν επικοινωνήσετε ξανά. To network you need to follow up!

Αν μάλιστα, σας βοηθάει να κρατάτε σημειώσεις σε ότι αφορά τις επαφές που έχετε κάνει, το διάστημα που έχει μεσολαβήσει μετά από μια τελευταία επικοινωνία κτλ, τότε θα είναι καλό να το κάνετε. Θα είναι ευχάριστο αν ανακαλύψετε κάποια στιγμή, ότι έχετε φτάσει σε σημείο να κάνετε τόσες γνωριμίες που πιθανώς να πρέπει να οργανωθείτε για να τις παρακολουθείτε!

Έχει μεγάλη σημασία επίσης, να είστε ξεκάθαροι ως προς τα θέλω σας, γιατί έτσι θα έχετε μεγαλύτερη πιθανότητα να εστιάσετε το ενδιαφέρον σας στους σωστούς ανθρώπους που μπορούν να σας βοηθήσουν. Στο τέλος της ημέρας, θα πρέπει να αναρωτηθείτε κατά πόσο καταφέρατε τελικά να γνωρίσετε αξιόλογους ανθρώπους με τους οποίους θέλετε να κρατήσετε επαφή και όχι στον κατά πόσο ο αριθμός των επαφών που έχετε κάνει είναι μεγάλος ή όχι.

Τέλος, ένας βασικός κανόνας της κοινωνικής δικτύωσης, είναι να είστε προετοιμασμένοι πριν παρακολουθήσετε πχ ένα σεμινάριο, και να γνωρίζετε όσο το δυνατό περισσότερα για τους συμμετέχοντες και τους ομιλητές που θα παρευρίσκονται και το γενικότερο πλαίσιο στο οποίο θα κινηθείτε. Υπάρχει περίπτωση να έχετε μόνο 3-5 λεπτά μετά την ομιλία ενός ομιλητή για να του/της μιλήσετε και σίγουρα όσο πιο «διαβασμένοι» είστε τόσο το καλύτερο!

Ποιοι είναι οι τρόποι κοινωνικής δικτύωσης;

Υπάρχουν διάφοροι τρόποι κοινωνικής δικτύωσης.

Η συμμετοχή σε διοργανώσεις επαγγελματικού αλλά και κοινωνικού χαρακτήρα που λαμβάνουν χώρα, είναι ένα ενδεδειγμένος τρόπος κοινωνικής δικτύωσης. Ειδικά στις μέρες μας που λόγω της κρίσης η ανάγκη για έμπνευση και μοίρασμα ιδεών είναι πολύ μεγάλη, διοργανώνονται διάφορες διοργανώσεις, πιο συχνά από πριν, είτε έναντι κάποιας συνδρομής σε μια λογική τιμή, είτε και δωρεάν. Ανεξάρτητα από το αν η διοργάνωση αφορά την σύσταση start-up εταιριών, θεμάτων εταιρικής κοινωνικής ευθύνης, νέων τεχνολογιών, ηγεσίας, επιχειρηματικών ιδεών ή όχι, η συμμετοχή των ομιλητών και των πιθανών παρευρισκομένων είναι η λεπτομέρεια που θα πρέπει να σας κινήσει το ενδιαφέρον και θα κάνει την διαφορά. Εάν δηλαδή βλέπετε, ότι οι ομιλητές είναι άνθρωποι που θα σας εμπνεύσουν ή έχουν θέση επιρροής ή είναι τα άτομα στα οποία είχατε αποστείλει το βιογραφικό σας στο παρελθόν και θα θέλατε να τους γνωρίσετε από κοντά, τότε να η ευκαιρία να τους γνωρίσετε!

Η συμμετοχή σε πρωτοβουλίες οργανισμών που σας ενδιαφέρουν μπορεί να σας βοηθήσουν να διευρύνετε τον κύκλο σας ανάλογα βέβαια με τις προτιμήσεις σας και τα ενδιαφέροντά σας. Υπάρχουν διάφοροι οργανισμοί μάλιστα που θεωρούν το networking αναπόσπαστο κομμάτι των δραστηριοτήτων τους και λειτουργούν μέσα από τις συναντήσεις που διοργανώνουν, ως πλατφόρμα για τους συμμετέχοντες να κάνουν κοινωνική δικτύωση και συνέργειες μεταξύ τους.

Ο εθελοντισμός σε οργανώσεις της αρεσκείας σας μπορεί να σας φέρει πιο κοντά σε ανθρώπους που θα θέλατε να γνωρίσετε, όπως και η συμμετοχή σε σεμινάρια που σας αφορούν και ούτως ή άλλως θα σας βοηθήσουν να εξελιχθείτε επαγγελματικά.

Συστήνεται επίσης η συμμετοχή σε διοργανώσεις κοινωνικού χαρακτήρα όπως τα Tedx events ή και σε ομάδες ανθρώπων που εκπροσωπούν μια ιδέα σημαντική για εσάς ή ακόμα και σε αθλητικές διοργανώσεις ή σε συναντήσεις γνωστών και φίλων με παρόμοιο επαγγελματικό προσανατολισμό που θα σας βοηθήσουν να διευρύνετε τον κύκλο σας αλλά και να εμπνευστείτε και να νιώσετε καλύτερα!

Η αξιοποίηση κοινωνικών δικτύων όπως το linkedin, facebook, twitter μπορούν επίσης να συμβάλλουν στην κοινωνική σας δικτύωση είτε στη αρχική φάση δικτύωσης, είτε στην φάση παρακολούθησης των επαφών που έχετε κάνει σε κάποια συνάντηση ή διοργάνωση και πρώτης επικοινωνίας.

Networking: Καλή ή κακή συνήθεια…είναι απαραίτητη

Αν και είναι απαραίτητη πλέον η κοινωνική δικτύωση των επαγγελματιών, ανέργων και μη, ελεύθερων επαγγελματιών και μισθωτών, τόσο για την ανεύρεση μιας εργασίας όσο και για την επίτευξη μια επαγγελματικής συνέργειας/συνεργασίας και για την διεύρυνση πιθανών επαγγελματικών ευκαιριών προς εξερεύνηση, το networking δεν έχει πάντα πολλούς οπαδούς.

Για πολλούς το networking υποδηλώνει μια πρόθεση των στελεχών, να δημιουργήσουν ανθρώπινες σχέσεις βασισμένες εξ ολοκλήρου στο συμφέρον και όχι στο αληθινό ενδιαφέρον για ανθρώπινη επαφή και ανταλλαγή απόψεων.

Για κάποιους, είναι επίσης μια ψυχοφθόρα διαδικασία. Δεν έχουν όλοι την ικανότητα και το ψυχικό σθένος, να ξεκινήσουν μια συζήτηση με κάποιον που γνωρίζουν ελάχιστα έως και καθόλου, να κρατήσουν την επαφή μαζί του και στην συνέχεια να προσπαθήσουν να χτίσουν μια επαγγελματική σχέση σε βάθος χρόνου.

Η γνώμη μου ωστόσο είναι, ότι στην συγκεκριμένη εποχή, δεν είναι η τύχη που βοηθάει τους τολμηρούς. Η πίστη σε ένα καλύτερο αύριο βοηθάει τους ανθρώπους που θέλουν να προχωρήσουν μπροστά και να πετύχουν τους στόχους τους, και, η διάθεση τους να βελτιώσουν τις συμπεριφορές τους εάν οι περιστάσεις το απαιτούν. Γιατί η επικοινωνία, η στρατηγική σκέψη, η ανάπτυξη πρωτοβουλίας είναι συμπεριφορές, που μπορεί και πρέπει να βελτιωθούν, ειδικά σε περιόδους κρίσης, όπου η προσπάθεια που πρέπει να καταβληθεί από κάποιον για να βρει εργασία ή να αλλάξει τον προσανατολισμό του ή να διευρύνει το πελατολόγιο του είναι μεγαλύτερη από παλιά. Οι επαγγελματίες που θέλουν να πετύχουν τα μέγιστα επομένως, δεν βλέπουν την κοινωνική δικτύωση ως «αναγκαίο κακό» αλλά ως ένα τρόπο να γνωρίσουν νέους ανθρώπους, να επικοινωνήσουν, να μοιραστούν και να αξιοποιήσουν τις γνωριμίες που τους προκύπτουν τυχαία μεν αλλά μέσα σε ένα πλαίσιο δε, που στρατηγικά έχουν βάλει τον εαυτό τους ευθύς εξαρχής. Τόσο απλά!

Επομένως, μέσα από την κοινωνική δικτύωση δημιουργούμε εμείς οι ίδιοι τις ευκαιρίες μας για επαγγελματική εξέλιξη, κάνουμε τα πράγματα να συμβούν και δεν ανταποκρινόμαστε απλά στις ευκαιρίες, αν και εφόσον αυτές προκύψουν.

Σίγουρα δεν πρέπει κανείς να εκβιάζει τον εαυτό του να δικτυωθεί κοινωνικά, εάν ό ίδιος δεν το επιθυμεί.

Πιστεύω όμως, ότι όσο κανείς μπαίνει σε ένα διαφορετικό πλαίσιο επικοινωνίας με τους ανθρώπους από αυτό που έχει συνηθίσει (οι περισσότεροι άνθρωποι προτιμούν να επικοινωνούν μόνο με οικεία πρόσωπα από τον χώρο εργασίας τους για να εξελιχθούν επαγγελματικά και όχι να γνωρίσουν ανθρώπους εκ νέου), τόσο πιο πολύ έχει να κερδίσει σε έμπνευση, σε δημιουργία σε ανταλλαγή ιδεών και απόψεων.

‘Οσο πιο γρήγορα κάποιος επιλέξει να «ξεβολευτεί» από ένα οικείο τρόπο σκέψης και δράσης, τόσο πιο γρήγορα είναι πιθανό να βιώσει καινούργιες γνωριμίες και συνεργασίες που μπορεί να είναι και πολύ καλύτερες από τις προηγούμενες!