How To: Άνοιξε ένα πετυχημένο e-shop

    Από: Startup Team

Οι εμπορικές επιχειρήσεις δε χρειάζονται απαραίτητα φυσική παρουσία πλέον. Ο ψηφιακός κόσμος παρέχει σχεδόν απεριόριστες δυνατότητες. Μπορεί κάποιος να απευθύνεται και να πουλάει τα προϊόντα του ακόμα και σε μία τεράστια, παγκόσμια αγορά, με μοναδική αρχική υποδομή έναν υπολογιστή. Υπάρχει μία δοκιμασμένη σειρά βημάτων που μπορείς να ακολουθήσεις, για να πετύχεις όταν ξεκινάς μία μικρή online επιχείρηση. Ο καθένας, από έναν πρωτάρη έως έναν έμπειρο επιχειρηματία μπορεί να εφαρμόσει αυτή τη διαδικασία και να ωφεληθεί.

Από την Αννίτα Νιάκα

Και η αλληλουχία αυτή είναι η εξής:

1. Βρες μία ανάγκη και κάλυψέ την

Οι περισσότεροι άνθρωποι που θέλουν να ξεκινήσουν μία επιχείρηση κάνουν το λάθος να αναζητούν πρώτα ένα προϊόν και έπειτα μία αγορά. Για να αυξήσεις τις πιθανότητες επιτυχίας σου, ψάξε πρώτα για μία αγορά. Βρες μία ομάδα ανθρώπων που αναζητεί κάτι, αλλά δεν βρίσκει πολλά αποτελέσματα. Το internet κάνει την έρευνα για μία τέτοια αγορά εύκολη:

– Επισκέψου online forums για να δεις τι ερωτήσεις κάνουν πολλοί άνθρωποι και τι προβλήματα προσπαθούν να λύσουν.
– Κάνε έρευνα στις φράσεις αναζήτησης, για να βρεις «keywords» (λέξεις ή φράσεις – κλειδιά) που αναζητούν πολλοί, για τις οποίες όμως δεν ανταγωνίζονται πολλά sites.
– Μάθε για τους πιθανούς ανταγωνιστές σου, βλέποντας τις ιστοσελίδες τους και λαμβάνοντας υπόψη τι κάνουν για να καλύψουν τη ζήτηση.

Έπειτα μπορείς να χρησιμοποιήσεις όσα έμαθες και να δημιουργήσεις ένα προϊόν για μία αγορά που ήδη υπάρχει –και να προσφέρεις κάτι καλύτερο από τον ανταγωνισμό.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Νέα εταιρία ή προϊόν; Έτσι θα βρεις το σωστό όνομα

2. Γράψε περιεχόμενο που πουλάει

Υπάρχει δοκιμασμένη φόρμουλα περιεχομένου (κειμένων), που οδηγεί τους εν δυνάμει πελάτες σου στην ιστοσελίδα σου και τους πάει μέχρι την αγορά:

–  Κέντρισε το ενδιαφέρον με έναν συναρπαστικό τίτλο
– Περίγραψε το πρόβλημα που λύνει το προϊόν σου
– Εδραίωσε την αξιοπιστία σου ως λύτη αυτού του προβλήματος
– Πρόσθεσε μαρτυρίες ανθρώπων που έχουν χρησιμοποιήσει το προϊόν
– Μίλα για το προϊόν και πώς ωφελεί τον χρήστη του
– Κάνε μία προσφορά
– Δώσε μία ισχυρή εγγύηση
– Δημιούργησε αίσθηση επείγοντος
– Ζήτα την πώληση

Στα κείμενά σου συνολικά εστίασε στο με ποιόν τρόπο το προϊόν ή η υπηρεσία σου είναι μοναδικό για τη λύση του προβλήματος και πώς θα κάνει καλύτερη τη ζωή του αγοραστή. Σκέψου σαν πελάτης και ρώτα «τι υπάρχει εδώ για εμένα;».

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Διαφήμιση: Έτσι μας «πατάνε τα κουμπιά»

3. Σχεδίασε και ανέβασε την ιστοσελίδα σου

Αφού έχεις την αγορά και το προϊόν σου και έχεις καταλήξει στη διαδικασία πώλησης, είσαι έτοιμος για τον σχεδιασμό της ιστοσελίδας της μικρής σου επιχείρησης. Να θυμάσαι ότι η απλότητα είναι πάντα το καλύτερο. Έχεις λιγότερα από 8 δευτερόλεπτα για να τραβήξεις την προσοχή κάποιου –αλλιώς έφυγε και δεν τον ξαναβλέπεις. Μερικά σημαντικά tips:

–  Διάλεξε μία ή δύο απλές γραμματοσειρές σε λευκό φόντο
– Κάνε την πλοήγηση στο site ξεκάθαρη και εύκολη σε κάθε σελίδα
– Χρησιμοποίησε γραφικά, ήχο ή βίντεο μόνο εάν ενισχύουν το μήνυμά σου
– Συμπερίλαβε μία προσφορά για χρήστες που κάνουν εγγραφή, ώστε να συλλέξεις διευθύνσεις e-mail
– Κάνε εύκολη την αγορά. Όχι πάνω από 2 κλικ ανάμεσα στον εν δυνάμει πελάτη και την έξοδο.

Η ιστοσελίδα σου είναι η online βιτρίνα σου, οπότε φρόντισε να είναι φιλική προς τον χρήστη.

4. Αξιοποίησε μηχανές αναζήτησης και social media

Η διαφήμιση που πληρώνεται ανά κλικ (pay-per-click ή PPC) είναι ο ευκολότερος τρόπος να φέρεις κίνηση σε ένα ολοκαίνουριο site. Έχει δύο πλεονεκτήματα σε σχέση με το να περιμένεις η κίνηση να έρθει οργανικά: Πρώτον, τα PPC διαφημιστικά εμφανίζονται στις μηχανές αναζήτησης αμέσως. Δεύτερον, σου επιτρέπουν να δοκιμάσεις διαφορετικές «λέξεις – κλειδιά» (keywords), καθώς και τίτλους, τιμές και προσεγγίσεις πώλησης. Έτσι, όχι μόνο αποκτάς κίνηση αμέσως, αλλά μπορείς να ανακαλύψεις και τα καλύτερα, πιο αποδοτικά keywords. Τότε μπορείς να μοιράσεις αυτά τα keywords στο περιεχόμενο μέσα στο site σου και των κώδικα, κάτι που θα βοηθήσει να έχεις μία καλή κατάταξη στις μηχανές αναζήτησης στα οργανικά αποτελέσματα (δηλαδή πέραν της διαφήμισης, να εμφανίζεται το site σου ψηλά π.χ στο Google, όταν κάποιος αναζητεί κάτι σχετικό με το προϊόν σου).

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:

Διαφημίζεσαι; Έχεις 8” προσοχής!

Social media marketing: Η ουσία χωρίς πολύ «μπλα»

5. Εδραίωσε φήμη ειδικού στον τομέα σου

Οι άνθρωποι χρησιμοποιούν το internet για να βρουν πληροφορίες. Μπορείς να παράσχεις αυτές τις σχετικές πληροφορίες δωρεάν σε άλλα sites και να αποκτήσεις έτσι περισσότερη κίνηση και καλύτερη κατάταξη στις μηχανές αναζήτησης. Το μυστικό είναι να συμπεριλαμβάνεις πάντα έναν σύνδεσμο (link) του site σου.

– Δώσε δωρεάν, εξειδικευμένο περιεχόμενο. Δημιούργησε άρθρα, βίντεο ή οποιοδήποτε άλλο περιεχόμενο μπορεί να βρουν χρήσιμο οι στοχευόμενοι πελάτες σου. Διένειμε το περιεχόμενο αυτό μέσα από τα social media, blogs, forums και sites με σχετικά άρθρα.
– Συμπερίλαβε συνδέσμους «μοιράσου το μ’ έναν φίλο» στο σημαντικό περιεχόμενο του site σου.
– Γίνε ενεργός ως ειδικός σε κλαδικά forums και σελίδες κοινωνικής δικτύωσης όπου «συχνάζει» η στοχευόμενη αγορά σου.

Θα αποκτήσεις αναγνώστες. Ακόμα καλύτερα όμως, κάθε site που ανεβάζει το περιεχόμενό σου, θα παραπέμπει πίσω στο δικό σου. Οι μηχανές αναζήτησης λατρεύουν τους συνδέσμους παραπομπής από σχετικές ιστοσελίδες και θα σε ανταμείψουν στην κατάταξή σου.

6. Χρησιμοποίησε τη δύναμη του marketing μέσω email

«Χτίζοντας» μία λίστα εγγεγραμμένων χρηστών, δημιουργείς ένα από τα πιο πολύτιμα εφόδια της online επιχείρησής σου. Οι πελάτες και συνδρομητές σου έχουν δώσει την άδειά τους να τους στέλνεις email. Αυτό σημαίνει:

– Τους δίνεις κάτι που έχουν ζητήσει
– Αναπτύσσεις «σχέση ζωής» μαζί τους
– Η ανταπόκριση είναι 100% μετρήσιμη
– Το marketing μέσω email είναι πολύ φθηνότερο και πιο αποδοτικό από τα έντυπα, την τηλεόραση ή το ραδιόφωνο, διότι είναι μακράν πιο στοχευμένο.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Marketing: Δώσε ώθηση με λίγη… ψυχολογία

7. Αύξησε τα έσοδά σου με back-end πωλήσεις και upselling

Μία από τις σημαντικότερες στρατηγικές του marketing στο internet είναι να αναπτύξεις την ισόβια αξία του κάθε πελάτη. Τουλάχιστον το 36% των ατόμων που έχουν αγοράσει από εσένα μία φορά, θα αγοράσει πάλι, εάν συνεχίσεις να χτίζεις τη σχέση μαζί τους. Το να κλείσεις την πρώτη πώληση είναι μακράν το δυσκολότερο – και το πιο ακριβό- σκέλος. Από τη στιγμή που ο πελάτης σε επέλεξε μία φορά, είναι εύκολο -και πολύ πιο προσοδοφόρο για την επιχείρησή σου- να σε επιλέξει ξανά και ξανά:

– Πρόσφερε προϊόντα που συμπληρώνουν ή αναβαθμίζουν το αρχικό του απόκτημα
– Στέλνε ηλεκτρονικά κουπόνια έκπτωσης, που μπορεί να χρησιμοποιήσει στην επόμενη επίσκεψή του
– Πρόσφερε σχετικά προϊόντα στη σελίδα του «Ευχαριστούμε»,  την οποία βλέπει ο πελάτης μόλις έχει ολοκληρώσει μία αγορά.

Επιβράβευε τους πελάτες σου για την αφοσίωσή τους και θα δείξουν ακόμα μεγαλύτερη. Αλλά θυμίσου: Οι πολλές επιλογές… διώχνουν τον πελάτη!

Το internet αλλάζει τόσο γρήγορα, που ένας χρόνος online ισοδυναμεί με περίπου πέντε χρόνια στον πραγματικό κόσμο. Όμως οι βασικές αρχές του πώς να ξεκινήσεις και να αναπτύξεις μία επιτυχημένη online επιχείρηση δεν έχουν αλλάξει καθόλου. Εάν ξεκινάς τώρα μία μικρή επιχείρηση στο internet, ακολούθησε αυτή τη σειρά. Εάν έχεις ήδη κάποιο καιρό ένα online κατάστημα, κάνε μία σύντομη ανασκόπηση και δες μήπως υπάρχει κάποιο βήμα που παραλείπεις. Δεν μπορείς να κάνεις λάθος όταν ακολουθείς τα βασικά.

Δεν πείστηκες ακόμα; Ίσως πρέπει να δεις και αυτό: Σταμάτα τη γκρίνια και ξεκίνα μια επιχείρηση!

Πείστηκες, αλλά έχεις ήδη μία δουλειά; Να γιατί δεν πρέπει να την αφήσεις: Ξεκινάς επιχείρηση; Μην αφήσεις ακόμα τη δουλειά σου!