Πώς τα social media επηρεάζουν την ψυχολογία μας?

    Από: Startup Team

Αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι της ζωής μας τα τελευταία χρόνια αλλά, αδιαμφισβήτητα, ταsocial media έχουν καταφέρει να επηρεάζουν την ψυχολογία μας σε σημαντικό βαθμό, προκαλώντας σε πολλούς ανασφάλεια, εμμονές, στρες και θλίψη.

Οι χρήστες, ολοένα και συχνότερα μάλιστα, εμφανίζουν και συμπτώματα εξάρτησης, σύμφωνα με επιστημονικές έρευνες που διεξήχθησαν, αφού 6 στους 10 (63%) Αμερικανούς συνδέεται καθημερινά στο Facebook και 4 στους 10, περισσότερες από μία φορά κατά τη διάρκεια της ημέρας. Την ίδια στιγμή, οι επιλογές αλληλεπίδρασης που έχει στη διάθεσή του ο κάθε χρήστης (τα likes, τα comments, τα posts κοκ) «γεννούν» την ανάγκη της επανάληψης και διευρύνουν την εξάρτησή του στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, λόγω της επιθυμίας του για αποδοχή και αυτοπροβολή.

Δεν είναι λίγες οι φορές που ο χρήστης φτάνει σε σημείο να συγκρίνει τη ζωή του με τις εκδοχές που οι υπόλοιποι παρουσιάζουν στα social media, οι οποίες συχνά είναι πλασματικές και δεν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα. Αυτό επιδρά έντονα στην ψυχολογία του δημιουργώντας μια σειρά από προβλήματα όπως αναφέρει η ψυχολογος. Περισσότεροι από τους μισούς χρήστες των μέσων δικτύωσης στη Βρετανία -το 53% συγκεκριμένα- ώθησαν τους εαυτούς τους να αλλάξουν συμπεριφορά προκειμένου να προσαρμοστούν στα «πρότυπα» των social media και το 51% άρχισε να νιώθει θλίψη εξαιτίας της άνισης σύγκρισης με χρήστες που επίπλαστα δημιουργούσαν κοινωνικά αποδεκτά προφίλ.

Όπως γίνεται αντιληπτό, αυτός ο «φαύλος κύκλος» της σύγκρισης που οδηγεί σε αλλαγές του τρόπου αντίδρασης και συμπεριφοράς αναδεικνύεται εξαιρετικά ψυχοφθόρος για τον καθένα, καθώς τον κάνει να αισθάνεται «γυμνός» χωρίς τη χρήση των social media σε καθημερινό επίπεδο και «ανίκανος», αν δεν επιτύχει να προσαρμόσει τον εαυτό του στα πρότυπα των άλλων χρηστών.

Σε πρόσφατη έρευνά του, το πανεπιστήμιο του Michigan επιβεβαιώνει τα παραπάνω αφού διαπιστώθηκε ότι όσοι χρησιμοποιούσαν σε καθημερινή βάση τα social media, ένιωθαν περισσότερο λυπημένοι και δυστυχισμένοι σε σχέση με εκείνους που δεν ασχολούνταν συστηματικά με τα κοινωνικά δίκτυα. Οι περισσότεροι χρήστες από τους μετέχοντες στην έρευνα παρουσίαζαν συμπτώματα κατάθλιψης και αισθάνονταν φόβο μήπως «χάσουν» δραστηριότητες ή οτιδήποτε καινούριο ανέτελλε στο εκάστοτε κοινωνικό δίκτυο.