Graduate Market Recruitment Generation Y: Στελέχη µε… µέλλον!

    Από: Startup Team

Πηγή: www.hrpro.gr

Με ζητούμενο την απόκτηση της εργασιακής εμπειρίας και με όπλο τους τη σύγχρονη ακαδημαϊκή γνώση και την εξοικείωση με τα τεχνολογικά επιτεύγματα, οι νέοι απόφοιτοι μονοπωλούν το ενδιαφέρον των recruiters και διεκδικούν μία θέση στην αγορά εργασίας.

Η αγορά εργασίας έχει μεταβληθεί τα τελευταία χρόνια. Η εφαρμογή νέων κανόνων και η συρρίκνωση της επιχειρηματικής δραστηριότητας έχουν μεταβάλλει με τη σειρά τους τις δυνάμεις της προσφοράς αλλά και της ζήτησης που τη χαρακτηρίζουν. Η ζήτηση της διαμορφώνεται από την πλευρά των εταιρειών και τους recruiters, που αναζητούν στελέχη για να τα εντάξουν στο ανθρώπινο δυναμικό τους.

Η «δύναμη» αυτή έχει περιοριστεί αρκετά, καθώς ο επιχειρηματικός κόσμος βρίσκεται πλέον αντιμέτωπος με περιορισμένα κέρδη και έσοδά, μειωμένα budget βλέποντας την αντίστοιχη ζήτηση των προϊόντων που διαθέτουν ή των υπηρεσιών που προσφέρουν να διαμορφώνεται και αυτή σε χαμηλότερα επίπεδα. Η προσφορά στην αγορά εργασίας έχει μεταβάλλει και αυτή αρκετά από τα χαρακτηριστικά της, ενώ βασικό της γνώρισμα αποτελεί η καθημερινή αύξηση των ατόμων που αναζητούν εκ νέου εργασία.

Σε αυτό το πλαίσιο οι recruiters καλούνται να αφομοιώσουν άμεσα τις αλλαγές που πραγματοποιούνται και να χαράξουν συγκεκριμένες στρατηγικές για την κάλυψη των αναγκών σε ανθρώπινο δυναμικό των εταιρειών τους, θέτοντας ως στόχο να επιλέξουν το στέλεχος εκείνο που πληροί στο μέγιστο δυνατό βαθμό τις προϋποθέσεις που έχουν τεθεί εξ’αρχής. Από την άλλη, οι απόφοιτοι των πανεπιστημίων προσπαθούν από την πλευρά τους να αντιμετωπίσουν επιτυχώς τους δικούς τους περιορισμούς και να βγουν νικητές από το στίβο αναζήτησης εργασίας.

Όμως ποια στοιχεία είναι εκείνα που τους κάνουν περισσότερο πιθανούς επιλαχόντες για την κάλυψη των θέσεων εργασίας που ανοίγονται, και κυρίως όταν έρχονται αντιμέτωποι με στελέχη που διαθέτουν εμπειρία πολλών ετών; Όπως χαρακτηριστικά αναφέρει η Άννα Πολυχρονιάδου, Deputy Manager της Evalion «Ένας υποψήφιος χωρίς επαγγελματική εμπειρία, συχνά αποδεικνύεται πιο ανοιχτός να εισπράξει τα στοιχεία του εργασιακού περιβάλλοντος και έτσι, αναπτύσσει πιο γρήγορα και αποτελεσματικά τις απαιτούμενες συμπεριφορές και δεξιότητες».

«Όταν ο οργανισμός λοιπόν, έχει εξασφαλίσει το δυναμικό του ατόμου (κατά την επιλογή των αποφοίτων) και του παρέχει τις κατάλληλες ευκαιρίες και εφόδια, το νέο άτομο εξελίσσεται, πολλές φορές, γρήγορα στις ανώτερες βαθμίδες» καταλήγει η ίδια.

Το «φαινόμενο» της ανεργίας

Η ανεργία πλήττει ολοένα και περισσότερες χώρες, ενώ τείνει να μετατραπεί σε σύγχρονη μάστιγα της εποχής. Η αντιμετώπιση της δεν ορίζεται μόνο σε εθνικό επίπεδο, αλλά και σε παγκόσμιο. Η ηλικιακή ομάδα που βρίσκεται στη δυσμενέστερη θέση είναι αυτή των νέων 15-25 ετών με τα αποτελέσματα της ανεργίας να είναι ορατά και να εμπεριέχουν υψηλό κοινωνικό κόστος. Σύμφωνα με μελέτη του Παγκόσμιου Οργανισμού Εργασίας οι νέοι άνεργοι σε παγκόσμιο επίπεδο έφτασαν τα 73,4 εκατομμύρια.

Οι ανεργία στην ηλικιακή ομάδα των 15-24 ετών αναμένεται να ανέλθει στο 12,8% μέχρι το 2018, έναντι του 12,3% το 2013. Σύμφωνα πάντα με την έρευνα, στις ανεπτυγμένες οικονομίες και στην Ευρωπαϊκή Ένωση η ανεργία των νέων αυξήθηκε κατά 24,9% από το 2008 έως το 2012 και σε βραχυπρόθεσμο ορίζοντα αναμένεται να αυξηθεί περαιτέρω. Πιο συγκεκριμένα μέχρι το 2018 στη Μέση Ανατολή το ποσοστό ανεργίας των νέων αναμένεται να φτάσει το 30%, στη Βόρεια Αφρική το 23,9%, στην Νοτιοανατολική Ασία και τον Ειρηνικό το 14,3%, στην Ανατολική Ασία το 10,5%, στην Λατινική Αμερική και στην Καραιβική το 13,6%.

Για την Ελλάδα του 2013, η ανεργία κινείται σε δραματικά επίπεδα εξασφαλίζοντας πολλές φορές στην ίδια τη χώρα μία αρκετά υψηλή θέση ανάμεσα στις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης που πλήττεται από το φαινόμενο αυτό. Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ το 27% άγγιξε η ανεργία τον Φεβρουάριο με 1.320.189 άτομα να αναζητούν εργασία (αυξημένα κατά 245.021 άτομα σε ένα έτος). Πιο συγκεκριμένα, για τους νέους η ανεργία κατέρριψε κάθε αρνητικό ρεκόρ καθώς εκτινάχθηκε στο 64,2%, ενώ ακολουθεί και η ηλικιακή ομάδα των 25-34 ετών με ποσοστό ανεργίας 36,2%.

Από την έκθεση του ΟΑΕΔ για τον Μάρτιο του 2013 οι εγγεγραμμένοι άνεργοι, οι οποίοι αναζητούν εργασία για περισσότερο από δώδεκα μήνες ανήλθαν συνολικά στα 367.551 άτομα από τα οποία τα 69.291 ανήκουν στην ηλικία κάτω των 30 ετών. Οι εγγεγραμμένοι άνεργοι που αναζητούν εργασία για λιγότερο από 12 μήνες έφτασαν τα 502.599 άτομα, εκ των οποίων τα 158.843 είναι κάτω των 30 ετών. Αντιλαμβάνεται κανείς λοιπόν, το δυσοίωνο κλίμα που έχει διαμορφωθεί μέχρι τώρα πλήττοντας κυρίως τους νέους, με τις προοπτικές αυτών για εύρεση εργασίας μάλλον να μην θεωρούνται αρκετά ευνοϊκές.

Generation Υ

Τόσο η δομή του διαθέσιμου εργατικού δυναμικού όσο και οι διαδικασίες πρόσληψης έχουν μεταβληθεί. Όσοι εισέρχονται τώρα στην αγορά εργασίας για πρώτη φορά ανήκουν κατά βάση στην Generation Y, η οποία περιλαμβάνει τα άτομα που γεννήθηκαν μετά το 1980. Επονομαζόμενη διαφορετικά και ως Internet generation, διαθέτει συγκεκριμένα κοινωνικά και εκπαιδευτικά χαρακτηριστικά που την κάνουν να συμπαρασύρει σε αλλαγές πολλές από τις διαδικασίες του τμήματος Ανθρώπινου Δυναμικού.

Το υψηλό επίπεδο μόρφωσής είναι ένα γνώρισμα που την ξεχωρίζει από την προηγούμενη γενιά, για την οποία η κατοχή ενός πανεπιστημιακού πτυχίου ήταν αρκετή για να της εξασφαλίσει σε μεγάλο ποσοστό μία καριέρα με την ανάλογη κοινωνική αναγνώριση καθώς και τις ανάλογες μισθολογικές απολαβές. Αντίθετα, η γενιά Y δεν διαθέτει αυτή την πολυτέλεια. Οφείλει να βρίσκεται σε διαρκή διαδικασία εκπαίδευσης και να αναπτύσσει συνεχώς επιπλέον δεξιότητες και ικανότητες.

Για το λόγο αυτό, είναι περισσότερο εξοικειωμένη με τον όρο της Δια Βίου Μάθησης. Επίσης, τα άτομα που ανήκουν στη συγκεκριμένη ομάδα εμφανίζουν τεράστια ευχέρεια όσον αφορά την τεχνολογία και τα επιτεύγματά της, καθώς από μικρή ηλικία εξοικειώνονται με αυτά. Διακατέχονται ωστόσο, από αισιοδοξία, ρεαλισμό και ευαισθησία έχοντας αναπτύξει περιβαλλοντική συνείδηση. Πρόκειται στην ουσία για μία γενιά γεμάτη όνειρα, προικισμένη με μεγάλες προσδοκίες για το μέλλον όχι μόνο σε προσωπικό επίπεδο, αλλά και σε κοινωνικό.

Graduate Market

Η αγορά εργασίας των νέων δεν θα μπορούσε να μην βρεθεί στο επίκεντρο ερευνών ώστε να αποτυπωθούν οι γενικότερες, αλλά και ειδικότερες τάσεις που επικρατούν σε αυτήν. Η High Fliers Research πραγματοποίησε για άλλη μία χρονιά την έρευνα με τίτλο «Graduate Market Recruitement» για το 2013, θέτοντας πάλι τις βάσεις για τη διάθεση που διακρίνει τις εταιρείες όσων αφορά τις προσλήψεις αποφοίτων. Αποτελεί μία έρευνα η οποία πραγματοποιείται σε 100 από τους πλέον γνωστούς και επιτυχημένους εργοδότες στη Βρετανία.

Για τέταρτη συνεχή χρονιά το ποσοστό των προσδοκώμενων προσλήψεων αποφοίτων από τους οργανισμούς αυξάνεται. Ένα αποτέλεσμα που εκπλήσσει γενικά, αν αναλογιστεί κανείς τη δυσχερή οικονομική κατάσταση και την ύφεση που χαρακτηρίζει τις οικονομίες παγκοσμίως.
Σύμφωνα με την έρευνα αυτή, αναμένεται να αυξηθούν οι προσλήψεις κατά 2,7% για το 2013. Πιο αναλυτικά, το μεγαλύτερο ποσοστό των εργοδοτών δήλωσαν ότι αναμένουν να προσλάβουν περισσότερους πτυχιούχους την τρέχουσα χρονιά ενώ οι προσλήψεις αποφοίτων θα αυξηθούν σε 11 από τους 13 κλάδους δραστηριοποίησης.

Όπως και το προηγούμενο έτος, έτσι και για το τρέχον οι recruiters δήλωσαν ότι μεγαλύτερο από το 1/3 των entry-level θέσεων θα καλυφθεί από αποφοίτους που έχουν δουλέψει για την εταιρεία τους. Έτσι, για άλλη μία χρονιά όσοι δεν διαθέτουν εργασιακή εμπειρία θα βρεθούν σε δυσμενέστερη θέση από όσους τη διαθέτουν δεδομένου ότι ολοένα και περισσότερες εταιρείες προσφέρουν τη δυνατότητα εργασίας σε προπτυχιακούς φοιτητές. Ένα άλλο στοιχείο που φέρνει στο φως η συγκεκριμένη έρευνα σχετίζεται με τη διακύμανση των αρχικών μισθών όπου αναμένεται να παραμείνουν αμετάβλητοι για τέταρτο συνεχές έτος.

Σε 9 από τους 13 κλάδους ο μέσος μισθός θα παραμείνει σταθερός διαμορφώνοντας με αυτόν τον τρόπο τον αντίστοιχο αρχικό στις 29,000₤. Τέλος, οι recruiters έλαβαν 7% περισσότερες αιτήσεις, σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο για την κάλυψη των θέσεων εργασίας που προσέφεραν, ενώ από το σύνολο των αιτήσεων το 1/3 προήλθε από αποφοίτους προηγούμενων ετών, φανερώνοντας τις πιέσεις λόγω αυξημένου επιπέδου ανεργίας.

Άλλη μία έρευνα έρχεται στη συνέχεια να επικυρώσει την αύξηση των προσλήψεων αποφοίτων από τις εταιρείες για το 2013, αυτή τη φορά από την Association for Graduate Recruiters. Σύμφωνα με αυτήν ο αριθμός των κενών θέσεων εργασίας που μπορούν να καλυφθούν από αποφοίτους ενδέχεται να αυξηθεί κατά 8,8% για το 2013, ενώ είναι πιθανή μία αύξηση της τάξεως του 6% στους μισθούς που λαμβάνουν οι απόφοιτοι.

Αμφίπλευρη προσέλκυση

Οι εταιρείες χρησιμοποιούν διάφορους τρόπους για την αναζήτηση και προσέλκυση των νέων αποφοίτων. Σύμφωνα με την Δέσποινα Δαυίδου, Managing Consultant της Evalion «Ο έντυπος και ηλεκτρονικός τύπος αποτελεί την παραδοσιακή και επικρατέστερη μέθοδο αναζήτησης αποφοίτων, καθώς επιτρέπει στις εταιρείες να προσελκύσουν όσο το δυνατόν περισσότερους υποψηφίους, προκειμένου να μεγιστοποιήσουν τις πιθανότητες εύρεσης κατάλληλων ατόμων, μέσω μίας ανοιχτής αρχικής προσέγγισης» εξηγεί και συνεχίζει: «Τα οφέλη για τον οργανισμό μεγιστοποιούνται, όταν μία επιτυχημένη μέθοδος προσέλκυσης ακολουθείται από μία επιτυχημένη, δηλαδή έγκυρη και αξιόπιστη, μέθοδο αξιολόγησης».

Από την πλευρά τους οι φοιτητές και οι νέοι απόφοιτοι που επιθυμούν να ενταχθούν σε μία επιχείρηση, συνήθως απευθύνονται σε πρώτο χρόνο στα γραφεία διασύνδεσης των πανεπιστημίων τους όπου ενημερώνονται για τους κλάδους που μπορούν να απορροφηθούν, καθώς επίσης, και τις τάσεις αυτών. Επιπρόσθετα, έχουν τη δυνατότητα να απευθυνθούν σε γραφεία διασύνδεσης αλλά και σε γραφεία εύρεσης εργασίας, τα οποία πέρα από την αναζήτηση αρκετές φορές τους παρέχουν και υποστηρικτικές υπηρεσίες, απαραίτητες για τη διεκδίκηση μίας θέσης.

Οι υπηρεσίες αυτές μπορεί να περιλαμβάνουν τη συγγραφή του βιογραφικού σημειώματος, αναδεικνύοντας τα σημεία στα οποία πλεονεκτεί ο απόφοιτος, τη σύνταξη συνοδευτικής επιστολής κ.ά. Τέλος, μπορεί να τους δοθούν κάποιες κατευθυντήριες οδηγίες σχετικά με τη συνέντευξη που ενδεχομένως να κληθούν να πραγματοποιήσουν, ώστε να αποφευχθούν τα συνήθη λάθη που αρκετές φορές μπορούν ακόμη και να τους στερήσουν την ίδια τη θέση εργασίας. Ιδιαίτερη βαρύτητα δίνεται, ωστόσο, και από τις δύο πλευρές στα social media. Όπου η αναζήτηση καθίσταται πιο εύκολη για τους νέους απόφοιτους, ενώ όλο και περισσότερες εταιρείες στρέφονται εκεί για την προσέλκυση ταλέντων, αλλά και νέων αποφοίτων.

Διαβάστε περισσότερα εδώ