Ο ρόλος του εκπαιδευτικού σχεδιασμού στην εκπαίδευση του ανθρώπινου δυναμικού

    Από: Startup Team
πηγή: fortunegreece.com

Οι λόγοι για τους οποίους το instructional design είναι η ραχοκοκαλιά του εκπαιδευτικού κόσμου.

Η εκπαίδευση του ανθρώπινου δυναμικού θεωρείται κομβικής σημασίας στη σημερινή εποχή και δε θα έπρεπε να ανήκει στην κατηγορία «nice to have» αλλά στη κατηγορία «must have». Η επαγγελματική κατάρτιση των ανθρώπων είναι άμεσα συνδεμένη με τις πωλήσεις της ίδιας της εταιρείας, βοηθώντας έτσι την εξέλιξη των ίδιων των ατόμων που τις κάνουν πετυχημένες και πρωτοπόρες στον κλάδο τους.

Στα πλεονεκτήματα της εκπαίδευσης δεν είναι τόσο «οι γνώσεις» που αποκτά κάποιος, αλλά η όρεξη και το κέφι να έρχεται στο γραφείο για να δώσει το 100% του εαυτού του, καθώς και να αναγνωρίσει ποιες δεξιότητες του υστερούν ώστε να τις εξελίξει περαιτέρω.

Η εκπαίδευση δεν είναι απαραίτητο να οριοθετείται από την θέση εργασίας κάποιου αφού η γενικότερη γνώση σε ποικιλία θεμάτων σίγουρα θα φανεί χρήσιμη σε απρόσμενες στιγμές. Με άλλα λόγια, κάποιος που δεν γράφει κώδικα θα μπορούσε να επωφεληθεί αν εκπαιδευτεί σε βασικές έννοιες πληροφορικής, δεδομένου ότι όλη η ζωή μας πλέον περιβάλλεται από τεχνολογικές εφαρμογές. Επίσης, δεν είναι όλες οι εκπαιδεύσεις τεχνικού περιεχομένου; Κάποιος θα μπορούσε να εξελίξει την ομαδικότητα, την λήψη πρωτοβουλιών, τη διαπραγμάτευση, που είναι soft skills, που χρειάζονται να επαναλαμβάνονται τακτικά για να γίνουν κτήμα του εκπαιδευόμενου και να τους εμπνεύσουν για περαιτέρω βελτίωση.

Οι τρόποι εκπαίδευσης, όπως αναφέρθηκα σε προηγούμενο άρθρο, ποικίλλουν. Δεν είναι απαραίτητο δηλαδή να επενδύσει η εταιρεία σε διδασκαλία σεμιναριακού τύπου. Οι πλατφόρμες e-learning όπως και τα εκπαιδευτικά παιχνίδια μπορούν κάλλιστα να επιτύχουν το σκοπό τους με λίγο κόστος και σε σύντομο χρονικό διάστημα.

Όμως, για την επιτυχημένη υλοποίηση των παραπάνω είναι απαραίτητη η συμμετοχή ενός instructional designer στην δημιουργία του εκπαιδευτικού υλικού. Το instructional design (εκπαιδευτικός σχεδιασμός) είναι η ραχοκοκαλιά του εκπαιδευτικού κόσμου  και συνίσταται στη δημιουργία εκπαιδευτικών εμπειριών που καθιστούν την απόκτηση γνώσεων αποδοτική, αποτελεσματική και ελκυστική. Η διαδικασία περιλαμβάνει τον προσδιορισμό των αναγκών του μαθητευόμενου, τον καθορισμό των τελικών εκπαιδευτικών στόχων της διδασκαλίας (learning goals) καθώς και στη μετάβαση από «εκπαιδευόμενο» σε «γνώστη».

Για παράδειγμα, στην περίπτωση μιας νεοπροσληφθήσας, η εταιρεία αντί να δώσει ένα ατελείωτο γραπτό υλικό με τις απαραίτητες πληροφορίες για την ένταξη της νέας υπάλληλου στην εταιρεία (αξίες, στόχος, δομή εταιρείας, best practices κ.α.) θα μπορούσε με την βοήθεια ενός instructional designer να δημιουργήσει ένα πιο συνοπτικό εκπαιδευτικό υλικό το οποίο θα κεντρίσει το ενδιαφέρον. Οι πληροφορίες θα αφομοιωθούν ευκολότερα εφόσον εκλαμβάνεται η διαδικασία ως ευχάριστη και όχι καταναγκαστική (learner’s engagement) (Η γνώση που αποχτιέται με καταναγκασμό δεν συγκρατείται στη μνήμη).

Κλείνοντας, όπως είπε ο Charlie Munger, «δεν έχω γνωρίσει κανέναν σοφό άνθρωπο (σε ευρεία θεματολογία) που δεν διάβαζε όλη την ώρα-Κανέναν. Μηδέν.»

Πως λοιπόν περιμένει οποιαδήποτε εταιρεία να εκπροσωπείται και να απαρτίζεται από «σοφούς» αν η αντιμετώπιση της ενημέρωσης/εκπαίδευσης γίνεται καιροσκοπικά χωρίς συγκεκριμένη στρατηγική;

“H Δανάη Αντωνοπούλου είναι Ιδρύτρια της Pegneon , μιας καινοτόμας ελληνικής εταιρείας που εξειδικεύεται στην αποτελεσματική εκπαίδευση του ανθρώπινου δυναμικού μέσω Serious Games. Μητέρα ενός παιδιού, λατρεύει να τρέχει στο Μαραθώνιο και  τον τελευταίο καιρό συμμετέχει σε τρίαθλο.”

διαβάστε περισσότερα εδώ:
fortunegreece.com