Μην παίζεις το digital ως το τελευταίο σου χαρτί

    Από: Startup Team

Συναντώ (ευτυχώς όχι πολλούς) επιχειρηματίες οι οποίοι θέλουν να «παίξουν το digital ως το τελευταίο τους χαρτί».  Θέλουν δηλαδή να κάνουν μια τελευταία προσπάθεια χρησιμοποιώντας ένα eshop ή / και digital διαφήμιση για να σώσουν την εταιρεία τους ή να δημιουργήσουν μια digital παρουσία για να πουλήσουν προϊόντα (με τα οποία συνήθως δεν έχουν καμία σχέση και των οποίων την αγορά δεν γνωρίζουν), ως μια τελευταία κίνηση πριν φύγουν στο εξωτερικό ή αναζητήσουν δουλειά ως υπάλληλοι.

Το φλεγόμενο πλοίο

Την ενέργεια αυτή μπορώ να την παρομοιάσω δυστυχώς μόνο σαν να εύχεται κάποιος να «βάλει νερά το πλοίο» στο οποίο επιβαίνει ώστε να σβήσει η φωτιά που έχει πάρει το αμπάρι.

Ναι, το να στήσεις ένα ηλεκτρονικό κατάστημα είναι σίγουρα ευκολότερο και φθηνότερο από ένα φυσικό κατάστημα.  Ναι, η διαφήμιση online είναι πολύ πιο οικονομική από τις off line διαφημίσεις.  Ναι, όλα τα παραπάνω μπορούν να γίνουν σε πολύ συντομότερο χρονικό διάστημα. Όμως αυτό δεν σημαίνει πως αυτά και μόνο μπορεί να είναι τα συστατικά μιας επιτυχημένης επιχειρηματικής ενέργειας.

Το στήσιμο μιας επιχείρησης online θέλει πλάνο, υπομονή, επιμονή και φυσικά … προϋπολογισμό. Όταν κάποιος «παίζει» το τελευταίο του χαρτί πάνω σε οτιδήποτε (λαχείο, πλούσιο γάμο, πελάτη που θα τον σώσει ή digital παρουσία) συνήθως δεν έχει τίποτε από τα παραπάνω και περιμένει να δώσει λίγα ή τίποτε και να πάρει πολλά.

Πλάνο

Το πλάνο που απαιτεί μια online επιχειρηματική δραστηριότητα είναι σίγουρα πολύ πιο εύκολο για μια επιχείρηση που ήδη υπάρχει off line γιατί πολλά θέματα είναι ήδη λυμένα: το κοινό που θα απευθυνθούμε, η παραγωγή ή η προμήθεια των προϊόντων, η τιμολογιακή πολιτική … Σε αυτή την περίπτωση συνήθως ο επιχειρηματίας θέλει να χρησιμοποιήσει το digital ως ένα ακόμη κανάλι διανομής και ως ένα ακόμη «μέσο» διαφήμισης για να καλύψει την εγχώρια αγορά ή και να επεκταθεί στο εξωτερικό.
Όταν όμως κάποιος θέλει να στήσει από το μηδέν μια επιχείρηση ξεκινώντας online (ως το τελευταίο του χαρτί) επειδή έχει «ακούσει πως αυτά τα προϊόντα πουλάνε», θα πρέπει να έχει επιχειρηματικό σχέδιο και σχέδιο marketing, γιατί αλλιώς κινδυνεύει να χάσει τα χρήματα που του έχουν απομείνει σε ενέργειες που θα βασίζονται στο ένστικτο και μόνο ή σε «ασφαλείς πληροφορίες φίλων» ή σε ενέργειες «γνωστών» που «τους βγήκαν».

Υπομονή

Όταν ξεκινάς μια online επιχείρηση από το μηδέν και δεν σε γνωρίζει κανείς θα πρέπει να περάσει κάποιο χρονικό διάστημα ώστε να γίνεις γνωστός και αρεστός στο κοινό που θέλεις να προσελκύσεις, πριν γίνεις έμπρακτη επιλογή τους (πριν δηλαδή αρχίσουν να σε αγοράζουν). Το πόσο γρήγορα θα γίνει αυτό εξαρτάται από την αγορά στην οποία μπαίνεις, τον ανταγωνισμό που υπάρχει, τα δυνατά σημεία που έχει το προϊόν σου, το πόσο δύσκολο είναι να αλλάξεις τις συνήθειες του κοινού σου και 100 άλλοι παράγοντες που πρέπει να έχεις λάβει υπόψη σου όταν φτιάχνεις το επιχειρηματικό σου πλάνο που λέγαμε παραπάνω.

Επιμονή

Και μπορεί «Όλα τα καλά έρχονται σε αυτούς που περιμένουν» αλλά στον επιχειρηματικό κόσμο η υπομονή δεν είναι αρκετή. Θα πρέπει να έχεις και επιμονή, κάνοντας ενέργειες (διαφήμιση, προώθηση πωλήσεων, …) ώστε το προϊόν σου να περάσει από όλα τα στάδια πριν αρχίσουν και έρχονται τα χρήματα στο ταμείο.

Επίγνωση – ο καταναλωτής γνωρίζει ότι υπάρχεις
Γνώση – ο καταναλωτής γνωρίζει καλά το προϊόν σου
Αρέσκεια – το προϊόν σου αρέσει στον καταναλωτή
Προτίμηση – ο καταναλωτής προτιμά το προϊόν σου από αυτά των ανταγωνιστών
Πεποίθηση – ο καταναλωτής έχει πεισθεί πως το προϊόν σου είναι αυτό που θα καλύψει τις ανάγκες του
Αγορά – επιτέλους, μπαίνουν χρήματα στο ταμείο
Οι ενέργειες που απαιτούνται για να ξεκινήσει να γίνεται γνωστή η μάρκα σου μέχρι να φτάσει ο κόσμος να σε αγοράζει μας φέρνει στο πιο «δύσκολο» κομμάτι, τον προϋπολογισμό.

Προϋπολογισμός

Εκτός λοιπόν από υπομονή και επιμονή, τα παραπάνω θέλουν και προϋπολογισμό (κοινώς χρήματα). Και εδώ αρχίζουν τα … ωραία.
Όταν παίζεις το τελευταίο σου χαρτί και δεν έχεις χρήματα, θέλεις ένα eshop που να είναι διαφορετικό από τα άλλα, να είναι όμορφο, λειτουργικό, να διευκολύνει τον επισκέπτη στις αγορές του αλλά … φθηνό. Θέλεις δηλαδή βίλα σε τιμή προκάτ.
Θέλεις να προσεγγίσεις «όλους όσοι ενδιαφέρονται για ακίνητα στην Ελλάδα και είναι σε Αμερική, Γερμανία και Αγγλία» αλλά έχεις 300 ευρώ το μήνα για διαφήμιση. Φυσικά, «ας ξεκινήσουμε με αυτά και όταν έρθει ο πρώτος πελάτης θα αυξήσουμε τον προϋπολογισμό».

Ε λοιπόν, δεν δουλεύει έτσι.

Μπορεί, όπως αναφέραμε παραπάνω, η digital παρουσία της επιχείρησής σου να είναι σαφώς οικονομικότερη, όπως και η διαφήμιση, αλλά και εδώ ισχύει το «you pay peanuts, you get monkeys».

Τα πετυχημένα online shops που βλέπεις και σιγά σιγά γίνονται σημείο αναφοράς για κάποια προϊόντα, δεν φτιάχτηκαν με «350 ευρώ και με το κλειδί στο χέρι». Ούτε οι πωλήσεις των 500, 1000 ή και παραπάνω ευρώ την ημέρα έρχονται με 200 ή 300 ευρώ διαφήμιση το μήνα. Το e-commerce και το digital marketing δεν είναι κάποια μηχανή αέναης κίνησης χωρίς καύσιμο.
Και όταν πας σε κάποια εταιρεία για να σου στήσει το eshop και να σου προτείνει ενέργειες προώθησης και σε ρωτήσουν «τι προϋπολογισμό έχετε», μην σκεφτείς ότι σε ρωτούν για να προσπαθήσουν να στον «φάνε». Το κάνουν για να δουν πρώτα πρώτα αν τα χρήματα είναι τόσο λίγα ώστε θα είναι σα να τα πετάς και δεύτερο για να σου προτείνουν την καλύτερη δυνατή λύση με το μεγαλύτερο δυνατό αποτέλεσμα: πάνω σε ποια πλατφόρμα θα στηθεί το eshop, ποια διαφημιστικά μέσα μπορούν να χρησιμοποιήσουν τα οποία να είναι αποτελεσματικά, με ποια από αυτά να ξεκινήσουν μέχρι να έρθουν οι πρώτες πωλήσεις.
Κανένα digital agency δεν θέλει να αποτύχεις. Ξέρεις γιατί; Γιατί αν επιτύχεις θα είσαι η καλύτερη διαφήμιση γι’ αυτούς – χωρίς χρήματα.

Μην παίζεις λοιπόν ο τελευταίο σου χαρτί στο digital.

Σκέψου το πιο νωρίς: όταν η εταιρεία σου έχει ακόμη ρευστότητα για να υπάρχει ο χρόνος και να δοκιμαστούν όλα τα μέσα ώστε να γνωρίσει τη μάρκα σου μεγαλύτερος κύκλος πελατών, να την αγαπήσει, να την προτιμήσει και να την αγοράσει ξανά και ξανά.