Επιχειρηματικότητα

Γιατί όλα τα κορυφαία brand υποκλίνονται στην Amazon;

Δημοφιλείς μάρκες ρούχων όπως η Nike, η Under Armour και η Levi Strauss, διαθέτουν τα προϊόντα τους μέσω της Amazon πέραν των δικών τους ιστοσελίδων, αναγνωρίζοντας την υπεροχή του κολοσσού στο ηλεκτρονικό εμπόριο και παραβλέποντας τους κινδύνους που μπορεί να ελλοχεύουν από αυτήν τη συνεργασία. Ηδη, όμως, εκφράζονται φόβοι μήπως η Amazon εκμεταλλευθεί τα δεδομένα πελατών της Nike ή της Under Armour, παραδείγματος χάριν, για να εξαπλωθεί η ίδια στη συγκεκριμένη αγορά. Σήμερα η Amazon έχει αναπτύξει 109 ιδιωτικές ετικέτες σε ρούχα, υποδήματα και αξεσουάρ, ενώ ετοιμάζεται να επεκταθεί περαιτέρω μέσα σε μια δεκαετία.

Αντιλαμβανόμενη τους κινδύνους αυτούς, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει ξεκινήσει προκαταρκτική έρευνα για την Amazon προκειμένου να διευκρινίσει εάν έχει τη δυνατότητα να αποκτήσει πρόσβαση σε κρίσιμες πληροφορίες για τους ανταγωνιστές της, τις οποίες θα μπορούσε να χρησιμοποιήσει για να ενισχύσει τον ρόλο της στην αγορά.

Προς το παρόν, η Amazon έχει αποφύγει να κάνει οποιοδήποτε σχόλιο επί του θέματος. Εκπρόσωπος του κολοσσού ηλεκτρονικού εμπορίου δήλωσε μόνο πως όλα τα προϊόντα της ιδιωτικής ετικέτας αναλογούν περίπου στο 1% των συνολικών λιανικών πωλήσεών της. «Τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας της Amazon απλά συμπληρώνουν την τεράστια προσφορά που έχουμε από τους συνεργάτες μας σε όλον τον κόσμο», τόνισε η εκπρόσωπος της εταιρείας στο πρακτορείο Reuters. Τα πλεονεκτήματα από μια συνεργασία με την Amazon είναι τεράστια εάν αναλογιστεί κανείς πως μόνον η συνδρομητική υπηρεσία Prime έχει πάνω από 100 εκατομμύρια μέλη.

Η Amazon αποκάλυψε πέρυσι για πρώτη φορά πως αποκομίζει 9,9 δισ. δολάρια από τις πωλήσεις σε μέλη της υπηρεσίας Prime, η οποία διαθέτει ειδικά προνόμια και υπηρεσίες στα μέλη έναντι ετήσιας συνδρομής. Ως αποτέλεσμα, οι συνδρομητές της υπηρεσίας Prime Amazon δαπανούν, κατά μέσον όρο, 1.300 δολάρια σε ετήσια βάση. Λιγότερα ξοδεύουν οι υπόλοιποι πελάτες της εταιρείας, με ετήσιες αγορές της τάξεως των 1.000 δολαρίων ανά έτος. Οι εταιρείες που διαθέτουν τα προϊόντα τους μέσω της Amazon επωφελούνται επίσης από το διεθνές δίκτυο διανομής.

Το ενδιαφέρον της Amazon για τη βιομηχανία μόδας δεν επιβεβαιώνεται μόνον από τα ρούχα της ιδιωτικής ετικέτας. Ο κολοσσός ηλεκτρονικού εμπορίου έχει υπάρξει χορηγός σε εβδομάδες μόδας που έχουν λάβει χώρα στις ΗΠΑ, στο Μεξικό, στην Ιαπωνία και στην Ινδία. Διαθέτει στούντιο για φωτογραφίσεις μόδας στη Νέα Υόρκη, στο Λονδίνο, στο Τόκιο και στο Νέο Δελχί. Υποστηρίζει, επίσης, το βρετανικό συμβούλιο μόδας. Σύμφωνα με μελέτη της Coresight Research, η Amazon έχει ξεπεράσει τη Walmart και την Target σε πωλήσεις ρούχων στις ΗΠΑ.

Μερίδα εταιρειών στην ευρύτερη βιομηχανία μόδας ισχυρίζεται πως με την προσφορά των προϊόντων τους μέσω της Amazon χάνεται η άμεση σχέση που αναπτύσσουν με τους πελάτες είτε μέσω της δικής τους ιστοσελίδας είτε μέσω των καταστημάτων τους. «Εάν δεν γνωρίζεις την προέλευση των πελατών σου –ή πάνω σε τι προϊόντα πατάνε τον κέρσορα όταν επισκέπτονται την ιστοσελίδα σου– τότε χάνεις την αμεσότητα στην επαφή με τους πελάτες», δηλώνει η ιδρύτρια της μάρκας μαγιό Andie, Μέλανι Τράβις. Αν και η ίδια συζήτησε με την Amazon για την πιθανότητα μιας μεταξύ τους συμφωνίας, αποφάσισε τελικά να απόσχει. Αλλες εταιρείες δηλώνουν πως επωφελούνται από την Amazon, όπως οι αμερικανικές Chico και Lands’ End, που ενημερώνονται απευθείας για το πελατολόγιό της από τον κολοσσό ηλεκτρονικού εμπορίου. Στην Amazon έχουν, επίσης, καταφύγει εταιρείες ρούχων και αξεσουάρ που δεν είχαν άλλη επιλογή όταν μεγάλες αλυσίδες ανακοίνωσαν πέρυσι το κλείσιμο πολυκαταστημάτων τους στις ΗΠΑ. Μία από τις γνωστές περιπτώσεις ήταν αυτή της Sears, που έκλεισε πάνω από 100 πολυκαταστήματα στις ΗΠΑ.

Πηγή: Kathimerini.gr