Η εταιρεία που… ταΐζει τους μεγάλους ομίλους στην Ελλάδα

    Από: Startup Team

«Για όλα τα βήματα που κάνουμε, θέλουμε να είμαστε απολύτως σίγουροι για το αποτέλεσμα». Η φράση αυτή του κ. Μανώλη Βαβουράκη μπορεί να ξενίζει σε σχέση με την εντύπωση που έχουμε για το επιχειρηματικό ρίσκο. Στην ουσία, όμως, υποδηλώνει τα εξής: ότι ο ίδιος δεν κάνει καμία κίνηση στην τύχη, τίποτα που να μην το έχει μελετήσει πρώτα διεξοδικά. Και μάλλον δεν είναι τυχαίο ότι το δεύτερο συνθετικό της επωνυμίας της εταιρείας που δημιούργησε 27 χρόνια πριν είναι η λέξη «νους». Ο νους, λοιπόν, σε συνδυασμό με τη γεύση, αλλά και την υψηλή ποιότητα έχουν οδηγήσει την εταιρεία «Γευσήνους» –περί αυτής ο λόγος– στην κορυφή του κλάδου του λεγόμενου βιομηχανικού catering με τα προϊόντα της να σιτίζουν σε καθημερινή βάση τους εργαζομένους μερικών εκ των μεγαλύτερων επιχειρηματικών ομίλων στην Ελλάδα, τραπεζών, σχολείων και νοσοκομείων.

Ηταν το 1992, όταν ο κ. Μανώλης Βαβουράκης αποφάσισε να ανοίξει μία… κρουασαντερί στο Ρέθυμνο, η οποία στη συνέχεια εξελίχθηκε σε επιχείρηση παροχής υπηρεσιών catering για εκδηλώσεις. «Δεν προέρχομαι από πλούσια οικογένεια και για αυτό όταν σπούδαζα στη Θεσσαλονίκη, παράλληλα εργαζόμουν. Από εκεί πήρα μία εξαιρετική ιδέα για να στήσω την επιχείρηση στο Ρέθυμνο», αναφέρει στην «Κ» ο ιδρυτής και ταυτόχρονα πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της «Γευσήνους».

Η μεγάλη τουριστική αγορά της Κρήτης έδωσε την ευκαιρία στη «Γευσήνους» να αποκτήσει καλές συνεργασίες με μεγάλους ξενοδοχειακούς ομίλους και έτσι σταδιακά να ενισχύσει τα μεγέθη της. Το μεγάλο άλμα έγινε όταν η «Γευσήνους» άρχισε να συνεργάζεται με τη Sodexo Hellas. Η τελευταία ήταν η θυγατρική του γαλλικού κολοσσού στον κλάδο του catering, του ομίλου Sodexo, η οποία δραστηριοποιήθηκε στην Ελλάδα στους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004 για την κάλυψη των επισιτιστικών αναγκών των αθλητών. Το 2006 η Sodexo αποφασίζει να αποχωρήσει από την ελληνική αγορά και βάζει πωλητήριο στις σύγχρονες εγκαταστάσεις της στην Κάτω Κηφισιά, έκτασης 2.500 τ.μ. Η «Γευσήνους» εξαγοράζει τις εγκαταστάσεις και πλέον αποκτά όλο και περισσότερους μεγάλους πελάτες.

Το επόμενο μεγάλο βήμα έγινε το 2017, όταν η εταιρεία επενδύοντας δικά της κεφάλαια και λαμβάνοντας δάνειο από τη Eurobank αποκτά ακίνητο στο Κρυονέρι και δημιουργεί υπερσύγχρονες εγκαταστάσεις με τα πλέον σύγχρονα μηχανήματα για την παρασκευή γευμάτων. Στις καινούργιες εγκαταστάσεις συνολικής έκτασης 10.000 τ.μ. η εταιρεία εγκαταστάθηκε το 2018. Εκεί πλέον υπάρχει, μεταξύ άλλων, μονάδα επεξεργασίας λαχανικών, μονάδα επεξεργασίας κρέατος, μονάδα παρασκευής σαλατών, παρασκευής γλυκών, με την καθαριότητα των χώρων να είναι υποδειγματική. Ακόμη και στον χώρο όπου γίνεται η επεξεργασία των αλιευμάτων, η αίσθηση που αποκομίζεις είναι ότι βρίσκεσαι σε… χειρουργείο. Οι υπεύθυνοι των εγκαταστάσεων ειδοποιούνται στο κινητό τους τηλέφωνο εάν υπάρξει κάποια βλάβη σε μηχάνημα ή κάποια απόκλιση στις θερμοκρασίες των θαλάμων, καθώς και στις θερμοκρασίες στις οποίες παρασκευάζονται τα γεύματα.

Εκτός από τις δικές της εγκαταστάσεις σε Αττική και Κρήτη, για την κάλυψη των αναγκών πανελλαδικά, η «Γευσήνους» συνεργάζεται με τρεις ακόμη εταιρείες για την παρασκευή των γευμάτων στο Αγρίνιο, στην Ξάνθη και στην Καλαμάτα.

Πώς, όμως, κατάφερε εν μέσω κρίσης η εταιρεία όχι μόνο να μην υποστεί απώλειες, αλλά να πολλαπλασιάσει τον τζίρο της, τους εργαζομένους της και ταυτόχρονα να έχει υγιή χρηματοοικονομική βάση; «Εμείς αποφασίσαμε το 2010 να επενδύσουμε σε στελεχικό δυναμικό, ενώ και στα χρόνια της κρίσης δεν σταματήσαμε τις επενδύσεις», απαντά ο κ. Βαβουράκης. Συνολικά από το 2010 μέχρι σήμερα οι επενδύσεις που πραγματοποίησε η εταιρεία ανέρχονται σε περίπου 14 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων πάνω από 9 εκατ. ευρώ επενδύθηκαν για τη μονάδα του Κρυονερίου.

Αποτέλεσμα των παραπάνω κινήσεων: το 2019 η «Γευσήνους» σε ενοποιημένο επίπεδο αναμένεται να κλείσει με κύκλο εργασιών 41 εκατ. ευρώ, από 37,1 εκατ. ευρώ το 2018 ενώ ο στόχος που έχει τεθεί για το 2020 είναι να φτάσει ο τζίρος της στα 45 εκατ. ευρώ. Αξίζει, επίσης, να σημειωθεί ότι ο όμιλος απασχολεί πλέον 1.050 εργαζομένους.

Διαθέτει 70 συμβόλαια και στους πελάτες της συγκαταλέγονται ο όμιλος ΟΤΕ, ο όμιλος Στασινόπουλου (για την κάλυψη των αναγκών του οποίου υπάρχει ξεχωριστή θυγατρική εταιρεία), η «Παπαστράτος», η Wind, η Τράπεζα της Ελλάδος, η Εθνική Τράπεζα, η Eurobank, ιδιωτικά σχολεία, όπως το Κολλέγιο Ψυχικού, το Λάτσειο και το Μποδοσάκειο, δημόσια και ιδιωτικά νοσηλευτικά ιδρύματα, καθώς και πανεπιστημιακά ιδρύματα σε Πελοπόννησο και Κρήτη. Πρόσφατα συνήψε συμβόλαια με άλλες μεγάλες εταιρείες, όπως είναι η Intracom και η Apivita, τα αποτελέσματα των οποίων αναμένεται να αποτυπωθούν στα αποτελέσματα του πρώτου τριμήνου.

Η εταιρεία συμμετέχει και στον θεσμό των «Σχολικών Γευμάτων» που καθιέρωσε πριν από τρία χρόνια το υπουργείο Εργασίας, σιτίζοντας με τα προϊόντα τους μαθητές των δημοτικών σχολείων.

Αρχές του 2020 προγραμματίζεται η είσοδος στην αγορά του delivery

Ετοιμη να κάνει το βήμα και στην αγορά λιανικής –στην κατηγορία πάντα της εστίασης– είναι η «Γευσήνους». Εντός του πρώτου διμήνου του 2020 η εταιρεία αναμένεται να έχει αναπτύξει υπηρεσία παράδοσης έτοιμων γευμάτων (delivery), η οποία θα λειτουργεί μέσω και εφαρμογής για κινητά τηλέφωνα και tablets. Μάλιστα, η εν λόγω εφαρμογή βρίσκεται ήδη στη φάση της υλοποίησης. Η υπηρεσία θα είναι αρχικά διαθέσιμη στις περιοχές των βορείων προαστίων της Αθήνας, με τον σχεδιασμό να προβλέπει σταδιακή επέκταση στη συνέχεια και σε άλλα σημεία.

Οι διαφορές της υπηρεσίας που αναπτύσσει η «Γευσήνους» σε σύγκριση με παρόμοιες που υπάρχουν ήδη, είναι, σύμφωνα με τα στελέχη της εταιρείας, πρώτον, ότι είναι η ίδια που θα παρασκευάζει τα γεύματα και θα λειτουργεί την υπηρεσία παραγγελιοληψίας και όχι κάποιος τρίτος, οπότε δεν τίθενται ζητήματα προμήθειας ανά παραγγελία και δεύτερον, το προσφερόμενο μενού θα περιλαμβάνει και επιλογές γευμάτων για άτομα που έχουν κάπως πιο ειδικές προτιμήσεις στο φαγητό για λόγους υγείας, όπως για παράδειγμα γεύματα για άτομα που πάσχουν από διαβήτη, ή άτομα αλλεργικά στη γλουτένη κ.ο.κ.

Αξίζει να σημειωθεί ότι η αγορά του delivery – παραγγελία φαγητού είτε μέσω Διαδικτύου είτε μέσω τηλεφώνου– υπολογίζεται ότι φτάνει στην Ελλάδα σε αξία σε 1,5 δισ. ευρώ. Από αυτά περίπου τα 300 εκατ. ευρώ περνούν από τις διαδικτυακές πλατφόρμες, ενώ το υπόλοιπο 1,2 δισ. μέσω τηλεφώνου.

Τα «ραντάρ» της διοίκησης της «Γευσήνους» είναι στραμμένα και προς τις γειτονικές χώρες σε ό,τι αφορά τη βασική της δραστηριότητα, την παροχή υπηρεσιών catering. Η συνεργασία της στην Ελλάδα με πολυεθνικούς ομίλους ανοίγει πόρτες και για θυγατρικές τους εταιρείες στις βαλκανικές χώρες. Η «Γευσήνους» δεν έχει κάνει ακόμη το κρίσιμο αυτό βήμα για την ανάπτυξη βιομηχανικού catering εκτός Ελλάδας, αλλά δεν είναι κάτι που αποκλείει, ειδικά μάλιστα, καθώς διαθέτει την απαιτούμενη εμπειρία και υποδομές.

H εταιρεία έχει λάβει ουκ ολίγες σημαντικές διακρίσεις για τις έως τώρα επιδόσεις της. Πέρυσι, βραβεύθηκε από το Χρηματιστήριο του Λονδίνου ως μία από τις 1.000 ταχύτερα αναπτυσσόμενες και δυναμικότερες επιχειρήσεις της Ευρώπης. Επίσης, έχει συμπεριληφθεί στους «Πρωταγωνιστές της ελληνικής οικονομίας», στην κατηγορία Greek Business Champions (Ελληνικές επιχειρήσεις – πρωταθλητές), θεσμός που διοργανώνεται από την Direction Business Network.

Ακόμη, έχει λάβει βραβείο από την New Times Publishing ως μία από τις υγιέστερα αναπτυσσόμενες εταιρείες της χώρας και τιμητική διάκριση στην κατηγορία «Εκπαίδευση και Ανάπτυξη» στο πλαίσιο του θεσμού «Hr Excellence Awards 2014» που διοργανώνει το Ελληνικό Ινστιτούτο Μάνατζμεντ Ανθρώπινου Δυναμικού  της Ελληνικής Εταιρείας Διοικήσεως Επιχειρήσεων.

Σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη της Infobank Hellastat συνολικά για τον κλάδο του catering και όχι μόνο για το βιομηχανικό, ο κύκλος εργασιών το 2017 –με βάση την εξέταση ισολογισμών 31 επιχειρήσεων– υποχώρησε το 2017 κατά 2,8%, στα 241,55 εκατ. ευρώ από 248,58 εκατ. ευρώ το 2016.

Ο κλάδος συνολικά έχει επηρεαστεί από την ύφεση, καθώς αφενός οι εταιρείες έχουν μειώσει τις δαπάνες για εκδηλώσεις και δεξιώσεις, ενώ καθοριστικό ρόλο διαδραμάτισε η μείωση των δαπανών για δεξιώσεις γάμων και βαφτίσεων. Από την άλλη, ανοδικές τάσεις καταγράφει το catering συνεδρίων.

Σύμφωνα με στοιχεία του International Congress & Convention Association (ICCA), η Αθήνα κατατάχθηκε στην16η θέση από τη 18η που βρισκόταν το 2017, στην ευρωπαϊκή κατάταξη προορισμών για Συνέδρια Ενώσεων και Οργανισμών για το 2018.

Ακόμη, στην παγκόσμια κατάταξη η Ελλάδα κατέχει την 25η θέση, γεγονός που οφείλεται στον μεγάλο αριθμό συνεδρίων που διοργανώνονται τελευταία στην Αθήνα.

Πηγή: kathimerini.gr