Η καλύτερη συμβουλή: Ζητήστε συμβουλές

    Από: Startup Team

Του Richard Branson

Το ξεκίνημα μιας επιχείρησης είναι ουσιαστικά μια περιπέτεια επίλυσης προβλημάτων. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο σπάνια παραθέτω τα λόγια ειδικών σε αυτήν τη στήλη και δίνω μεγάλη έμφαση στο να προσλαμβάνετε τους σωστούς ανθρώπους, αντί να αναζητάτε απλά ανθρώπους με τα σωστά προσόντα: επειδή κάθε πρόβλημα διαφέρει ελαφρώς από το προηγούμενο και η εφαρμογή γενικευμένων λύσεων δεν είναι καλή ιδέα. Ένας καλός λύτης προβλημάτων είναι συνήθως ανοιχτός σε νέες ιδέες και στο να συνεργάζεται με άλλους. Το πιο σημαντικό από όλα είναι η ικανότητά του να ακούει.

Όταν οι φίλοι μου κι εγώ ξεκινήσαμε τα πρώτα εγχειρήματα της Virgin, δεν γνωρίζαμε τίποτα για την οικοδόμηση μιας εταιρείας. Στην επιχείρηση πώλησης δίσκων μέσω ταχυδρομείου, όλοι βγάζαμε 20 στερλίνες την εβδομάδα (νομίζω ήμασταν ακόμη κάτω από 20 ετών). Ήταν μια εντελώς flat επιχείρηση, αλλά, καθώς δουλεύαμε, ο καθένας μας ανακάλυψε, μέσα από δοκιμές και λάθη, σε τι ήταν καλός, σε ποιους τομείς πρέπει να εστιάσει και πώς πρέπει να συνεργαστεί με τα υπόλοιπα μέλη της ομάδας.

Εκείνη την εποχή, επειδή δεν υπήρχαν εταιρείες όπως η Virgin Group, η παρέα μου κι εγώ δεν είχαμε κάποιο παράδειγμα να μιμηθούμε – και ακόμα κι αν υπήρχε, δεν είχαμε καμία ιδέα τι θα επιφύλασσε το μέλλον για τις επιχειρήσεις μας. Αλλά καθώς οι επιχειρήσεις μας μεγάλωναν ολοένα και περισσότερο, άρχισα να μεταβιβάζω ευθύνες – απλά δεν υπήρχε καλύτερος τρόπος για να γίνουν καλά τα πράγματα. Αυτή η προσέγγιση έγινε το πρότυπο δομής που χαρακτηρίζει έκτοτε τον όμιλο Virgin Group. Οι CEOs και οι ομάδες τους διοικούν ανεξάρτητα τις επιχειρήσεις της Virgin, ενώ η διοικητική ομάδα κι εγώ εστιάζουμε στο μέλλον της εταιρείας.

Ένας από τους λόγους που οι φίλοι μου και εγώ γνωρίσαμε από νωρίς την επιτυχία ήταν επειδή κάναμε πάντοτε πολλές ερωτήσεις. Ήμουν πρόθυμος να ακούσω οποιονδήποτε μπορούσε να βοηθήσει και με την πάροδο των ετών πολλοί άνθρωποι προσέφεραν εθελοντικά τις συμβουλές τους. Δύο από τους πιο σημαντικούς ήταν η μητέρα μου, η οποία με δίδαξε να βλέπω την κάθε ημέρα σαν μια ευκαιρία να επιτύχω κάτι και ο Sir Freddie Laker, ο ιδρυτής της Laker Airways, που με συμβούλευσε να βγω μπροστά ως το πρόσωπο του brand της Virgin.

Υπάρχει μια θεμελιώδης πρόκληση που αντιμετωπίζουν οι επιχειρηματίες τα πρώτα χρόνια μιας επιχείρησης: Όταν προσπαθείτε να λύσετε προβλήματα που ανακύπτουν, πρέπει να βρείτε τους κατάλληλους ανθρώπους για να σας δώσουν συμβουλές – και ίσως να μη γνωρίζετε ποιον πρέπει να ρωτήσετε. Μπορεί να έχετε πρόβλημα να αποκτήσετε πρόσβαση σε:

– Επαγγελματικούς πόρους: Η εκκίνηση μιας επιχείρησης μπορεί να είναι χαοτική. Πολλοί επιχειρηματίες βρίσκονται αντιμέτωποι με πολυάριθμες επιλογές για το πώς να χειριστούν νομικά θέματα, λογιστικά προβλήματα και άλλα ζητήματα στα οποία δεν διαθέτουν εμπειρία και καταλήγουν να προσλαμβάνουν επαγγελματίες. Η επιλογή αυτών των συμβούλων είναι σημαντική, αλλά αυτό είναι δύσκολο να γίνει χωρίς συστάσεις από άλλους.

– Εμπειρία: Όταν χρειάζεται να πάρετε δύσκολες αποφάσεις, η δυνατότητα να συζητήσετε τις ιδέες σας με τους επιχειρηματίες και τους ηγέτες των επιχειρήσεων που έχουν λύσει παρόμοια προβλήματα μπορεί να κάνει όλη τη διαφορά.

– Αγορές: Μόλις ολοκληρωθεί το επιχειρηματικό σας σχέδιο, τα αγαθά ή οι υπηρεσίες σας πρέπει να διατεθούν στους δυνητικούς αγοραστές. Οι νέοι επιχειρηματίες συχνά υποτιμούν τη δυσκολία αυτού του κρίσιμου βήματος. Πώς θα συνδεθείτε με τους λιανοπωλητές και θα τους πείσετε να αποθηκεύσουν το προϊόν σας; Πώς θα προσεγγίσετε άτομα στην αγορά-στόχο για τις υπηρεσίες σας; Ένα επιχειρηματικό δίκτυο μπορεί να είναι το κλειδί.

Ένας έμπειρος επιχειρηματικός ηγέτης του κλάδου σας έχει πλεονέκτημα όταν καλείται να επιλύσει παρόμοια προβλήματα, επειδή τα επιχειρηματικά του δίκτυα είναι πιθανώς ήδη εδραιωμένα – αυτός ή κάποιος στην ομάδα του συνήθως ξέρει σε ποιον πρέπει να απευθυνθεί. Αλλά αν εισέρχεστε πρώτη φορά σε έναν κλάδο, μπορεί να χρειαστείτε βοήθεια για να αποκτήσετε πρόσβαση σε τοπικές και διεθνείς επιχειρηματικές κοινότητες, καθώς και σε δίκτυα ομοειδών επιχειρήσεων.

Εμείς στη Virgin Group γνωρίζουμε πολύ καλά αυτό το πρόβλημα, έχοντας εισέλθει σε τόσο πολλές νέες βιομηχανίες εδώ και χρόνια. Αυτός είναι ένας από τους λόγους που δημιουργήσαμε το Κέντρο Επιχειρηματικότητας Branson στο Montego Bay της Τζαμάικα, όπου επιχειρηματίες που κάνουν τα πρώτα τους βήματα μπορούν να βοηθήσουν ο ένας τον άλλον και να αρχίσουν να χτίζουν διασυνδέσεις.

Δεν υπάρχει γρήγορη και εύκολη λύση, εκτός από το να ζητάς βοήθεια. Καθώς εργάζεστε, αναζητήστε απαντήσεις οπουδήποτε μπορείτε, οικοδομώντας συνεχώς το δίκτυό σας: τα μέλη της ομάδας σας, τους γνωστούς της επιχείρησής σας, τα online φόρουμ – μπορείτε επίσης να ρωτήσετε εμένα!

Αυτό μου φέρνει στο μυαλό μια ομιλία που έδωσα στην Ελλάδα πριν από πολλά χρόνια. Υπήρχε ένας άνθρωπος στο ακροατήριο που έθετε εξαιρετικές ερωτήσεις. Πρέπει να έκανε τις μισές από τις ερωτήσεις που ακούστηκαν εκείνη την ημέρα και άκουγε με προσήλωση τις απαντήσεις μου. Σημείωσα το όνομά του επειδή ήμουν σίγουρος ότι είχε τη θέληση να επιτύχει. Ο Στέλιος Χατζηιωάννου έγινε ο ιδρυτής της easyJet και ηγήθηκε επιτυχώς του brand, καθώς επεκτάθηκε από την αεροπορική εταιρεία στα ξενοδοχεία και έγινε ένας από τους βασικούς ανταγωνιστές μας. (Μήπως να είχα παραμείνει σιωπηλός;)

Πηγή: capital.gr