Επιχειρηματικότητα

Μη σπάσεις την αλυσίδα—Μια επιχειρηματική μέθοδος για να πετύχεις κάθε στόχο

Ως ηθοποιός και κωμικός ο Jerry Seinfeld γνωρίζει τι πάει να πει επιτυχία. Ένα Emmy, ένα Golden Globe και πολλά Screen Actors Awards είναι μερικά από τις επιτυχίες του ονόματός του, για να μην αναφέρω μία από τις πιο “iconic” σειρές της τηλεόρασης του 20ο αιώνα.

Οπότε ποιο είναι το μυστικό του Seinfeld? Πώς κατάφερε να πετύχει τόσο υψηλούς στόχους?

Με το απλό γνωμικό: Μη σπάσεις την αλυσίδα.

 Χρησιμοποιώντας ένα παλιό ημερολόγιο τοίχου, ο Seinfeld ξεκίνησε να ζωγραφίζει Xs μέσα στην κάθε μέρα στην οποία είχε καταφέρει τον στόχο του για ένα “joke-writing”. Όταν ο Seinfeld εξήγησε σε ένα κωμικό:

“Για την κάθε μέρα που κάνω το task του να γράφω, πρέπει να βάλω ένα μεγάλο κόκκινο Χ στην κάθε μέρα. Μετά από μερικές μέρες, θα έχεις μια αλυσίδα. Απλά μείνε σε αυτήν και η αλυσίδα θα μεγαλώνει όλο και περισσότερο μέρα με τη μέρα. Θα βλέπεις αυτή την αλυσίδα, κυρίως όταν έχεις την εμπειρία κάποιων εβδομάδων. Η μόνη σου δουλειά μετά είναι να μη σπάσεις την αλυσίδα.”

Αυτά τα Xs οδηγούν με ορμή : η δύναμη που επιτρέπει κάτι—κάτι σαν κίνητρο—για να μεγαλώσει και να γίνει πιο δυνατή ή πιο γρήγορη καθώς ο καιρός περνά. Η ορμή, βέβαια, αντικρίζει μια ίση και αντίθετη δύναμη: την τριβή. Στην φυσική, η τριβή μεταφράζεται ως η αντίσταση που προκαλείται όταν ένα αντικείμενο κινείται σε διαφορετική κατεύθυνση από ένα άλλο. Στην καθημερινή μας ζωή, η τριβή είναι μια από τις άπειρες πιθανές αποσπάσεις: μεγάλα meetings, γεμάτα inbox, φλύαροι συνεργάτες, τα social media και άλλα. Όμως, δε μπορούμε να εξαλείψουμε αυτές τις πηγές της τριβής εντελώς, για αυτό και είναι κρίσιμο να μάθουμε πώς να τις χειριζόμαστε. Γιατί αν δεν ξέρεις πώς να χειριστείς την τριβή, θα σου επιβραδύνει την ορμή. Αλλά αν καταφέρεις να τη χειριστείς, βάζεις τον εαυτό σου σε θέση να μπορεί να καταφέρει ακόμα περισσότερες επιτυχίες στο επιχειρηματικό κομμάτι και στόχους καριέρας.

Γιατί η σταθερή ορμή σε ανταμείβει:

Από την ηλικία των 32 με 44, ο Warren Buffett αύξησε την αξία του δικτύου του με 1,257 τα εκατό. Στα επόμενα 12 χρόνια, τη μεγάλωσε με 7,268 τα εκατό. Πώς κατάφερε να πετύχει αυτά τα συναρπαστικά αποτελέσματα? Με το να αξιοποιήσει ένα οικονομικό φαινόμενο το οποίο είναι γνωστό ως «σύνθετο αποτέλεσμα», με το οποίο οι αυξημένες αλλαγές οδηγούν σε θεμελιώδεις αλλαγές με την πάροδο του χρόνου.

Ξεκινώντας από την ηλικία των 32, ο Buffett ξεκίνησε να χτίζει μια αλυσίδα από επενδύσεις—και δε σταμάτησε ποτέ. Αυτή η σταθερή ορμή του δημιούργησε ένα σύνθετο αποτέλεσμα, το οποίο για τον Buffett, «φώναζε» τον αμέτρητο πλούτο του.

Βέβαια, μερικοί άνθρωποι το πετυχαίνουν με την πρώτη. Αλλά η πιο πιθανή διαδρομή για την επιτυχία είναι με το να δεσμευτείς με τη μακρινή απόσταση και με το να έχεις εμπιστοσύνη ότι πράγματα θα προστεθούν με την πάροδο του χρόνου. Όπως γράφουν οι Gary Keller και ο Jay Papsan, αρθρογράφοι του “The One Thing”:

 

“Η επιτυχία είναι διαδοχική, όχι ταυτόχρονη.”

 

To mindset είναι κρίσιμο για να χτίσεις μια επιχείρηση, κυρίως εάν εσύ, όπως και εγώ, επιλέξεις να πας από το δρόμο με τα σκαλοπάτια. Υπάρχουν ακόμα κάποιες ενδιαφέροντες ψυχολογικές επιδράσεις για να έχεις στο μυαλό σου αν θες να αυξήσεις την πιθανότητα να επιτύχεις.

Η έρευνα δείχνει: Το να «βλέπεις» σε οδηγεί στην επιτυχία

Αναλύοντας τα data από τους Olympic και Sectional αγώνες κολύμβησης, ερευνητές βρήκαν ότι οι αθλητές κολυμπούν γρηγορότερα όταν κολυμπούν προς το τέλος (όπου βρίσκεται η γραμμή τερματισμού).

Είναι λόγω του ότι βλέπουν, οραματίζονται ένα στόχο—στην περίπτωση των ανταγωνιστικών κολυμβητών, βλέπουν την γραμμή τερματισμού— και βάζουν πιο μεγάλη προσπάθεια για να φτάσουν σε αυτό το στόχο. Ειδικοί ονομάζουν αυτό το στόχο ως “visualization effect”. Σχετικά με τους επιχειρηματίες, οι managers μπορούν να χρησιμοποιήσουν αυτό το αποτέλεσμα για να ενισχύσει την επιδίωξη των στόχων του καταναλωτή και να παρακινήσει τους εργαζόμενους να βελτιώσουν τις επιδόσεις τους.

Για παράδειγμα, η επιχείρησή μου, η JotForm φτιάχνει user-friendly online φόρμες. Χρησιμοποιούμε demos για να δείξουμε στους πελάτες μας το πώς οι φόρμες μας μπορούν να τους βοηθήσουν να πετύχουν τους προσωπικούς ή τους επιχειρηματικούς τους στόχους, και μέσω αυτού, τους κινητοποιούμε προς τους στόχους τους—και παράλληλα προς τη χρήση των προϊόντων.

Ομοίως, όταν έχουμε πρόοδο σχετικά με ένα στόχο, είναι πιο πιθανό να πετύχουμε και να ολοκληρώσουμε αυτό το στόχο, γρηγορότερα. Οι ειδικοί το ονομάζουν ως: “endowed progress effect”. Για να το δείξουν, οι ερευνητές Joseph C. Nunes και Xavier Drèze εξέτασαν πόσο τα έμπιστα προγράμματα μπορούν να ωθήσουν τους καταναλωτές να αγοράζουν περισσότερο.

Ως τοποθεσία για αυτό το πείραμα, επέλεξαν το δικό σου, φιλικό, οικείο, γειτονικό car wash. Στους πελάτες δίνονταν κάρτες όπου θα λάμβαναν μια σφραγίδα για το κάθε πλύσιμο αυτοκινήτου που έκαναν. Αφού συμπλήρωναν τις 8 σφραγίδες, θα μπορούσαν να αξιοποιήσουν ένα δωρεάν πλύσιμο. Εδώ είναι το θέμα: κάποιες κάρτες είχαν χώρο για 8 σφραγίδες και άλλες είχαν χώρο για 10, με δύο σημεία να έχουν ήδη σφραγίδα.

Οι ερευνητές βρήκαν πως το 34 τις εκατό από αυτούς που είχαν 10 θέσεις για σφραγίδα, εξαργύρωσαν το ένατο δωρεάν πλύσιμο, σε αντίθεση με το 19 τις εκατό με άδειες 8 θέσεις για τη σφραγίδα. Αυτό δείχνει ότι οι καταναλωτές οι οποίοι πίστευαν ότι έκαναν πρόοδο(με ήδη το ξεκίνημα με τις δυο στάμπες), ήταν πιο πιθανό να ολοκληρώσουν την πρόοδό τους για ένα στόχο—ακόμα και αν ήταν απλώς ένα πλύσιμο αυτοκινήτου.

Με αυτούς τους ψυχολογικούς παράγοντες στο μυαλό, βρήκα πώς να μεγαλώσω το JotFormμε 140 υπαλλήλους και 4.5 εκατομμύρια χρήστες—χωρίς VC χρηματοδότηση. Αυτό, μπορεί να βοηθήσει και εσένα επίσης.

1.Ανάπτυξε μακροπρόθεσμες, συνήθειες που υποστηρίζουν το στόχο σου.

Κάθε πρωί, ξεκινάω τη μέρα μου με το να ανοίξω ένα άδειο αρχείο και να γράψω για δύο ώρες αναπόσπαστα. Χωρίς email, χωρίς κλήσεις, χωρίς ειδοποιήσεις—μόνο με μένα, με το πληκτρολόγιό μου και με το ότι έχω μέσα στο νου μου. Και στη συνέχεια είμαι ανανεωμένος με νέες ιδέες και πρόσφατα θέματα.

Αυτή η καθημερινή συνήθεια με βοήθησε να έχω την ορμή που χρειάζεται και να συνεχίσω τη δουλειά μου ώστε να επιτύχω τους στόχους μου—χτίζοντας μια επιχείρηση με μια υγιή κουλτούρα και με την προσφορά στους χρήστες ενός απλού αλλά παιχνδιάρικου προϊόντος. Σα να πηγαίνω στο γυμναστήριο μόλις ξυπνήσω, κάτι που το κάνω ακόμα και αν δεν έχω την όρεξη. Και αυτή είναι η ομορφιά της συνήθειας—δε χρειάζεσαι κίνητρο για να τους πραγματοποιήσεις. Για αυτό μπορείς να συνεχίσεις να προσθέτεις στην αλυσίδα σου.

2.Διάλεξε τα εργαλεία για να μη βγαίνεις από το δρόμο σου.

Αν θες να διαχειριστείς και την ορμή και την τριβή, θα χρειαστείς κάποια εργαλεία για να σε βοηθήσουν να μείνεις στο δρόμο σου. Όπως ο Jerry Seinfeld είχε ως εργαλείο ένα ημερολόγιο τοίχου, εσύ έχεις άπειρες άλλες επιλογές.

Για παράδειγμα, μπορεί να βρεις ένα πιο μοντέρνο εργαλείο από του Seinfeld—ένα digital ημερολόγιο—ώστε να διατηρήσεις τις καθημερινές συνήθειές σου. Από την άλλη, ένα αναλογικό paper planner μπορεί να σε βοηθήσει ακόμα περισσότερο—με το να σου θυμίζει τα tasks σου—μέχρι και για την αποτροπή κάθε αντιπερισπασμού.

Και αν βλέπεις τον εαυτό σου ότι είναι ανίκανος να υπερνικήσει την διάθεση να τσεκάρεις το κινητό σου ή το να μπεις στο διαδίκτυο, δώσε πρώτα στον εαυτό σου ένα διάλειμμα—δεν είσαι μόνος σε αυτό. Ύστερα, προσπάθησε να κατεβάσεις ένα εργαλείο σαν το Freedom, το οποίο μπλοκάρει εφαρμογές και σελίδες για να είσαι έτοιμος να δουλέψεις.

3.Παρακολούθησε την πρόοδό σου με πρότυπα βασισμένα στα αποτελέσματα.

Κάθε link που προσθέτεις στην αλυσίδα σου πρέπει να βασίζεται σε ένα κύριο αποτέλεσμα—όχι απλά να φεύγει έτσι ο χρόνος.

Έτσι, για παράδειγμα, αν προσπαθείς να μάθεις μια νέα γλώσσα, μη μετρήσεις τον αριθμό των ωρών που διαβάζεις γραμματική—αντί αυτού, επικεντρώσου στην πρώτη φορά που ήσουν ικανός να πραγματοποιήσεις μια συζήτηση στα αγγλικά. Γιατί έτσι θα ξέρεις αν στα αλήθεια προοδεύεις. Τότε είναι που μπορείς να βάλεις ένα Χ στο ημερολόγιό σου.

4.Είσαι έτοιμος να διανύσεις μακρινή απόσταση, οπότε να είσαι λογικός

Ο σκοπός των αλυσίδων μας είναι το να πετύχουμε έναν υψηλό στόχο και ύστερα θα σκεφτούμε έναν άλλο μικρότερο στόχο. Είναι κρίσιμο να δίνεις στον εαυτό σου μια σωστή ποσότητα χρόνου ώστε να δουλέψεις αυτά τα links.

Όποια και αν είναι η κατάστασή σου,(ακόμα και αν ξεκινάς τώρα), δε μπορούμε πάντα να θυσιάζουμε ένα μεγάλο μέρος του χρόνου μας στο να εκπληρώσεις ένα στόχο. Για αυτό και το timeline σου πρέπει να είναι λογικό. Αλλιώς, είναι πιθανό να μην έχεις την ώθηση και να σπάσεις την αλυσίδα.

Γενικά, είμαι μεγάλος υποστηρικτής του να κάνω διαλείμματα. Είτε είναι μια μικρή βόλτα μετά το φαγητό είτε να επισκεφτώ τη φάρμα των δικών μου, καθώς έτσι βρίσκω τον εαυτό μου ανανεωμένο και κινητοποιημένο, όταν βγαίνω από το γραφείο μου. Επιπλέον, έχω βρει και πολύ καλές ιδέες μέσα σε αυτές τις δύσκολες μέρες.

Δε θα ήμουν ικανός να χτίσω την εταιρία μου όπως είναι σήμερα αν δεν έδινα ένα λογικό timeline στον εαυτό μου για να την μεγαλώσω. Μπορείς λοιπόν να το κάνεις και εσύ.

Πηγή: entrepreneur.com