Featured

Ο ιδρυτής της Hyliion θα γίνει σύντομα ο νεότερος αυτοδημιούργητος δισεκατομμυριούχος της Αμερικής

Σύντομα, ο 28χρονος Thomas Healy θα γίνει ο νεότερος αυτοδημιούργητος δισεκατομμυριούχος της Αμερικής, καθώς οι μέτοχοι της εισηγμένης εταιρείας Tortoise Acquisition Group ενέκριναν τη Δευτέρα την εξαγορά της Hyliion, της εταιρείας ηλεκτρικών φορτηγών που ίδρυσε με έδρα το Ώστιν. Επόμενο βήμα, η αλλαγή στο ταμπλό του κωδικού της νέας εταιρείας που θα προκύψει από τη συγχώνευση των Tortoise με την Hyllion, από SHLL σε HYLN.

Η νέα εταιρεία θα λάβει 560 εκατ. δολάρια σε μετρητά με στόχο να υλοποιήσει το όραμα του Healy, ήτοι να διαμορφώσει το μέλλον των ηλεκτροκίνητων φορτηγών βαρέως τύπου.

Οι εκπρόσωποι της εταιρείας ειδικού σκοπού Tortoise, που ιδρύθηκε το 2018, δήλωναν ήδη από την Παρασκευή ότι οι μετοχές της SHLL, με τιμή στα 42 δολάρια (αυξημένη κατά τέσσερις φορές σε σχέση με τον Ιούνιο), διαπραγματεύονταν σε “pro forma” βάση ωσάν η συμφωνία να είχε ήδη ολοκληρωθεί.

Πλέον η συμφωνία έχει λάβει το “πράσινο φως” των μετόχων της Tortoise, και δεδομένου ότι pro forma η νέα εταιρεία διαθέτει 161,6 εκατομμύρια μετοχές, η κεφαλαιοποίηση της νέας Hyliion θα ανέρχεται στο εντυπωσιακό ποσό των 6,7 δισ. δολαρίων. Σύμφωνα δε με τα αρχεία της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς των ΗΠΑ (SEC), ο Healy θα είναι ο μεγαλύτερος μέτοχος της νέας εταιρείας, κατέχοντας ποσοστό 22,9% του μετοχικού της κεφαλαίου ή 34,97 εκατομμύρια μετοχές, αξίας περίπου 1,5 δισ. δολαρίων.

Μπορεί ο 28χρονος να μην είναι τόσο “ελκυστικός” όσο οι άλλοι δισεκατομμυριούχοι εκπρόσωποι του κλάδου ηλεκτρικών φορτηγών, όπως ο Elon Musk της Tesla ή ο “έκπτωτος” πρώην διευθύνων σύμβουλος της Nikola, Trevor Milton, ωστόσο η εταιρεία του Healy έχει να επιδείξει μεγαλύτερη πρόοδο σε σύγκριση με τις Tesla και Nikola στο μέτωπο της εφαρμογής της επαναστατικής τεχνολογίας της. Κι αυτό γιατί ήδη κυκλοφορούν στους δρόμους 20 φορτηγά που φέρουν τους ηλεκτροκινητήρες που έχει αναπτύξει η Hyliion σε συνεργασία με τις εταιρείες Dana Corp. και Volvo. Αντίθετα, η Tesla ανακοίνωσε φέτος ότι θα αναβάλει την παραγωγή του ηλεκτρικού φορτηγού της για το 2021, ενώ η Nikola, που επίσης δεν έχει ακόμη ξεκινήσει την παραγωγή του δικού της ηλεκτρικού φορτηγού, αντιμετωπίζει και άλλα προβλήματα, καθώς η τιμή της μετοχής της έχει κατακρημνιστεί από τα 70 δολάρια που είχε πριν από λίγο καιρό κάτω από τα 20 δολάρια σήμερα λόγω των ισχυρισμών περί απάτης και ο Milton έχει αποχωρήσει πλέον από την εταιρεία.

Οι τελευταίες αυτές εξελίξεις ουσιαστικά καθιστούν τον Healy τη νέα “φωτεινή” ελπίδα στον τομέα των ηλεκτροκίνητων φορτηγών μεγάλων αποστάσεων κατηγορίας 8 (φορτηγά 15 τόνων). Πώς κατάφερε να φτάσει τόσο μακριά; “Είμαι άνθρωπος των μηχανών. Μεγάλωσα συμμετέχοντας σε αγώνες”, δηλώνει ο Healy, που κατάγεται από τη Μασαχουσέτη και ως έφηβος ήταν οδηγός αγωνιστικών αυτοκινήτων και go-karts, σε εθνικό επίπεδο. Εκεί, όπως λέει, εντρύφησε στη μηχανολογία. Στη συνέχεια ξεκίνησε να σχεδιάζει ηλεκτρικούς κινητήρες στο δωμάτιό του στην εστία του πανεπιστημίου Carnegie Mellon, όπου σπούδαζε μηχανολογία. Κατά τη διάρκεια των σπουδών του ανέπτυξε τον “ηλεκτρο-άξονα”, έναν ηλεκτροκίνητο άξονα που τροφοδοτούνταν από μπαταρίες ιόντων λιθίου, ο οποίος μπορούσε να ενσωματωθεί στο σύστημα μετάδοσης των παραδοσιακών φορτηγών μεγάλων αποστάσεων κατηγορίας 8.

Ο “e-άξονας” θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί στη μετατροπή παλαιών φορτηγών ή να εγκατασταθεί σε νέα οχήματα. Τα οφέλη λοιπόν ήταν ολοφάνερα – ο ηλεκτρο-άξονας θα λειτουργούσε συμπληρωματικά, ενισχύοντας την ισχύ και τη ροπή των οχημάτων βοηθώντας τους ντιζελοκινητήρες των φορτηγών να λειτουργούν πιο αποτελεσματικά, μειώνοντας παράλληλα την κατανάλωση καυσίμου και τις εκπομπές ρύπων. Επιπλέον, το σύστημα μπαταριών θα επανατροφοδοτούνταν μέσω της αναγεννητικής πέδησης, η οποία, δεδομένου του όγκου ενός φορτηγού, μπορεί να είναι σημαντική – επομένως οι μπαταρίες θα έπρεπε να μπορούν να αποθηκεύουν 5 κιλοβατώρες ισχύος κατά το φρενάρισμα, και στη συνέχεια να μπορούν να τροφοδοτήσουν το σύστημα μετάδοσης κατά την επιτάχυνση του οχήματος.

Δικαίως, λοιπόν, το 2017 το Forbes συμπεριέλαβε τον Healy στους φιναλίστ της ετήσιας λίστας των “30 κάτω των 30”.

Ο ηλεκτρο-άξονας του Healy, ωστόσο, εξελίχθηκε στη συνέχεια σε ένα ολοκληρωμένο σύστημα ηλεκτροκίνησης που η Hyliion ονομάζει Hypertruck ERX. Ουσιαστικά ο ντιζελοκινητήρας αντικαθίσταται από μια συστοιχία μπαταριών, οι οποίες φορτίζονται μέσω γεννητριών που τροφοδοτούνται με συμπιεσμένο φυσικό αέριο.

Η προσέγγιση του Healy διαφέρει από αυτές των πρωτοπόρων στον τομέα αυτό, όπως η Tesla που επικεντρώνεται στην πλήρη ηλεκτροκίνηση μέσω μπαταριών αλλά και η Nikola που προσβλέπει στην τροφοδοσία των μπαταριών της μέσω κυψελών υδρογόνου.

Γιατί να επανεφεύρουμε τον τροχό, εξηγεί ο Healy, όταν το υβριδικό σύστημα “μπαταριών – συμπιεσμένου φυσικού αερίου” μπορεί να εκμεταλλευτεί το υφιστάμενο δίκτυο πρατηρίων και ταυτόχρονα απαλλάσσει από την πολύωρη διαδικασία φόρτισης. Επιπλέον, το σύστημα Hypertruck ERX παρέχει στο όχημα μεγάλη αυτονομία, χωρίς να απαιτεί μεγάλου βάρους μπαταρίες, ενώ η χρήση συμπιεσμένου φυσικού αερίου αντί πετρελαίου μειώνει τις εκπομπές ρύπων κατά σχεδόν 25%.

Ο Healy προσθέτει επίσης ότι από πολύ νωρίς συνειδητοποίησε ότι δεν υπήρχε λόγος να σχεδιάζει ένα νέο φορτηγό από μηδενική βάση. Όπως εξηγεί, οι εταιρείες κατασκευής φορτηγών οχημάτων είχαν ήδη μεγάλες μονάδες παραγωγής και ικανοποιημένους πελάτες. “Στόχος ήταν να τους δώσουμε τη δυνατότητα να αγοράσουν το φορτηγό που ήδη γνωρίζουν και προτιμούν αλλά με έναν εντελώς νέο κινητήρα που θα φέρει επανάσταση στην εφοδιαστική τους αλυσίδα”, εξηγεί ο 28χρονος.

Θα πει βέβαια κάποιος ότι ήδη υπάρχουν φορτηγά που λειτουργούν με καύσιμο το συμπιεσμένο φυσικό αέριο. Ισχύει. Ωστόσο, πρόκειται για φορτηγά που προορίζονται για ελαφρύτερα φορτία και είναι χαμηλής ισχύος σε σχέση με τα ημιρυμουλκούμενα φορτηγά μεγάλων αποστάσεων κατηγορίας 8. Αντίθετα, το σύστημα κίνησης της Hyliion προσφέρει μεγαλύτερη ιπποδύναμη και ροπή και υπόσχεται 0 mph έως 60 mph σε 20 δευτερόλεπτα, ενώ μεταφέρει φορτίο 36 τόνων.

Ο κολοσσός των ανταλλακτικών οχημάτων Dana Inc. πραγματοποίησε τον Μάρτιο του 2019 επένδυση, μέσω μετοχών, στη Hyliion, και πλέον οι δύο εταιρείες κατασκευάζουν και εμπορεύονται από κοινού το σύστημα κίνησης της Hyliion σε πελάτες της Dana, μεταξύ των οποίων είναι η Volvo, η Navistar και η Peterbilt. Σήμερα, οι κατασκευαστές φορτηγών χρησιμοποιούν κινητήρες της Cummincs και συστήματα μετάδοσης της Allison. Η Hyliion ελπίζει όμως κάποια μέρα να συγκαταλέγεται στους βασικούς προμηθευτές τους. Οι πρώτες μεγάλες παραγγελίες του συστήματος κίνησης Hypertruck ERX ενδεχομένως να έρθουν το 2021.

Ο Vincent Cubbage, διευθύνων σύμβουλος της Tortoise Corp., ψάχνοντας μια εταιρεία για να επενδύσει μέσω της εταιρείας ειδικού σκοπού που δημιούργησε μαζί με την ομάδα του το 2018, επέλεξε την Hyliion μεταξύ 200 νεοφυών επιχειρήσεων. “Εξετάσαμε πολλά φιλόδοξα επιχειρηματικά σχέδια… που όμως απείχαν πολύ από το επίπεδο της εμπορικής αξιοποίησης”, λέει. Στο πλαίσιο της συμφωνία με τη Hyliion, ένα private equity της Tortoise θα αποκτήσει το 8,7% της νέας Hyliion που θα προκύψει ή 12 εκατομμύρια μετοχές, αξίας 540 εκατομμυρίων δολαρίων με βάση την τιμή του τίτλου την Παρασκευή.

Μόλις ολοκληρωθεί το deal και οι μετοχές αρχίσουν να διαπραγματεύονται στο χρηματιστήριο με τον νέο κωδικό, η Hyliion θα προχωρήσει σε έκδοση νέων μετοχών, με στόχο να διπλασιάσει σχεδόν τη διασπορά των μετοχών της που σήμερα διαμορφώνεται σε περίπου 23 εκατ. μετοχές.

Η ολοκλήρωση της συμφωνίας, όμως, θα εξασφαλίσει στον Healy και μια θέση στο πολύ μικρό κλαμπ των νεότερων αυτοδημιούργητων δισεκατομμυριούχων των ΗΠΑ. Σε αυτό περιλαμβάνονται ο John Collison, συνιδρυτής του Stripe, και ο Evan Spiegel του Snapchat, αμφότεροι 30 ετών, όπως και ο Mark Zuckerberg που εξασφάλισε την είσοδό του σε ηλικία 23 ετών χάρη στο Facebook.

Όσον αφορά τις προβλέψεις για τα μεγέθη της Hyliion, σύμφωνα με τα έγγραφα που έχουν κατατεθεί στην αμερικανική Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς, η εταιρεία αναμένει έσοδα 8 εκατ. δολαρίων το 2021, τα οποία θα εκτιναχθούν στα 344 εκατ. δολάρια το 2022 και θα φτάσουν το 1 δισ. δολάρια το 2023, με την κερδοφορία να ακολουθεί ανάλογη πορεία.

Όσο για τον Healy, o Ryan Laskey, ανώτερος αντιπρόεδρος συστημάτων κίνησης επαγγελματικών οχημάτων της Dana, δηλώνει εντυπωσιασμένος από το επιχειρηματικό του πνεύμα. “Προσφέρει στον πελάτη κάτι που δεν ξέρει καν ακόμα ότι το θέλει”, λέει χαρακτηριστικά.

Πηγή: Capital.gr