Επιχειρηματικότητα

Ο κορωνοϊός «χτύπησε» και το λιμάνι του Πειραιά

Φρένο στην αλματώδη αύξηση του αριθμού των διακινούμενων εμπορευματοκιβωτίων στο λιμάνι του Πειραιά έβαλε το ξέσπασμα του κορωνοϊού στην Κίνα. Κατά το φετινό πρώτο δίμηνο (Ιανουάριος – Φεβρουάριος), από τις προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ που διαχειρίζεται η θυγατρική της Cosco, ΣΕΠ (Σταθμός Εμπορευματοκιβωτίων Πειραιά), διακινήθηκαν συνολικά 838.000 εμπορευματοκιβώτια, ή 4,8% περισσότερα σε σύγκριση με το αντίστοιχο δίμηνο του 2019. Ωστόσο, την ίδια περίοδο πέρυσι ο ετήσιος ρυθμός αύξησης είχε ξεπεράσει το 22%! Είναι χαρακτηριστικό ότι τον Φεβρουάριο η αύξηση συγκριτικά με τον αντίστοιχο περυσινό μήνα δεν ξεπέρασε το 2,2%, σε 414,7 χιλιάδες εμπορευματοκιβώτια, παρότι φέτος είχαμε και μία επιπλέον ημέρα λόγω του δίσεκτου έτους.

Αμεσος αντίκτυπος

Οπως γίνεται αντιληπτό, η κρίση που έπληξε μεγάλο μέρος της Κίνας τους πρώτους μήνες του 2020 είχε άμεσο αντίκτυπο και στη δραστηριότητα του ΟΛΠ, παρότι εντέλει απλώς επιβράδυνε τον ρυθμό της αύξησης και δεν προκλήθηκε υποχώρηση, όπως σε πολλά άλλα λιμάνια της Cosco, ιδίως εκείνα στην Κίνα.

Ωστόσο, παρά την εξομάλυνση που καταγράφεται στην Κίνα, αυτό δεν σημαίνει ότι θα υπάρξει άμεση ανάκαμψη των φορτίων και των δρομολογίων προς τον Πειραιά, καθώς, εν τω μεταξύ, έχει αρχίσει να περιορίζεται σημαντικά η ζήτηση εντός Ε.Ε. λόγω του ότι πλέον η πανδημία φαίνεται να έχει εξαπλωθεί στις περισσότερες χώρες της Ευρώπης, που αποτελεί πλέον το νέο hotspot κρουσμάτων του κορωνοϊού. Δεν αποκλείεται λοιπόν οι φετινές επιδόσεις του λιμανιού του Πειραιά να μην είναι ανάλογες του πρόσφατου παρελθόντος, ιδίως εάν η παγκόσμια οικονομία εισέλθει σε περίοδο ύφεσης.

Ενας ακόμη λόγος που δυσχεραίνει την ενίσχυση των φορτίων είναι και οι έλεγχοι που γίνονται πλέον στα περισσότερα λιμάνια της Ευρώπης, ιδίως για πλοία που φτάνουν από τρίτες χώρες. Για παράδειγμα, τις προηγούμενες ημέρες το λιμάνι του Ρότερνταμ, που αποτελεί τη μεγαλύτερη πύλη εισόδου προϊόντων στην ευρωπαϊκή αγορά, ανακοίνωσε νέα, αυστηρότερα μέτρα για όλα τα πλοία που το προσεγγίζουν, στο πλαίσιο της εφαρμογής των περιορισμών που έχει επιβάλει η ολλανδική κυβέρνηση.

Τα ιταλικά λιμάνια

Το μεγαλύτερο πρόβλημα αντιμετωπίζει σήμερα η Ιταλία, καθώς ήδη υπάρχουν αρκετές αναφορές ότι πολλοί πλοιοκτήτες αρνούνται να παραδώσουν φορτία σε ιταλικά λιμάνια, διότι ανησυχούν ότι, αν το πράξουν, τα πλοία τους δεν θα μπορούν στη συνέχεια να προσεγγίσουν άλλα λιμάνια τρίτων χωρών. Ηδη, όσα πλοία έχουν περάσει από την Ιταλία αποκλείονται για περίοδο 15 ημερών (από την παρουσία τους στη γειτονική χώρα) από την προσέγγιση στα λιμάνια συνολικά 21 χωρών παγκοσμίως, μεταξύ των οποίων η Τουρκία, η Αλβανία, η Κύπρος, η Ισπανία, η Πορτογαλία, η Γαλλία, η Ολλανδία, η Σαουδική Αραβία, το Ιράκ και οι Φιλιππίνες. Πρόκειται για ένα πρόβλημα που επισήμαναν πρόσφατα και οι ενώσεις πλοιοκτητών της Ιταλίας.

Τα παραπάνω μεταφράζονται σε διατάραξη της ομαλής ροής φορτίων προς και από την Ε.Ε., αφού ανάλογα μέτρα έχουν ή πρόκειται να εφαρμόσουν και άλλα λιμάνια, ενώ δεν αποκλείεται οι ίδιοι περιορισμοί να ισχύσουν και για όσα πλοία προσεγγίσουν, π.χ., λιμάνια της Ισπανίας, όπου επίσης η εξάπλωση του κορονωϊού εμφανίζει μεγάλη έξαρση τις τελευταίες ημέρες. Ως εκ τούτου, στελέχη της αγοράς εκτιμούν πως οι επόμενοι δύο-τρεις μήνες θα είναι δύσκολο να σηματοδοτήσουν μια αύξηση της διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων, παρότι δεν θεωρείται πιθανό το σενάριο να υπάρξουν ελλείψεις στην αγορά, τουλάχιστον σε είδη πρώτης ανάγκης και τρόφιμα.

Πηγή: Kathimerini.gr