Συνέντευξη για θέση SEO: 12 ερωτήσεις που πρέπει να περιμένεις

    Από: Startup Team

«Καλησπέρα σας, έχουμε λάβει το βιογραφικό σας για τη θέση SEO στην εταιρία μας και θα θέλαμε να κανονίσουμε μια συνάντηση από κοντά». Μόλις δέχτηκες το πολυπόθητο τηλεφώνημα. Πολλά συγχαρητήρια λοιπόν! Είναι ώρα να προετοιμαστείς!

Και ας περάσουμε κατευθείαν στο ψητό. Δεν είναι και πάρα πολλά χρόνια που στην Ελλάδα ανοίγουν τέτοιες θέσεις, οπότε δεν υπάρχουν οι διάφοροι τίτλοι και αρμοδιότητες που απαντώνται στο εξωτερικό σε SEO-related ρόλους. Εκεί που σε άλλες αγορές βλέπεις τίτλους όπως SEO Strategist, SEO Analyst, SEO Specialist, εδώ συνήθως περιοριζόμαστε μόνο σε ένα πολυεργαλείο που τα κάνει όλα, κυρίως λόγω μικρού μεγέθους της ελληνικής αγοράς πιθανολογώ.

Κατ’ επέκταση, σε αυτό το άρθρο δεν θα διαβάσεις διάφορες ερωτήσεις ανά ξεχωριστό SEO ρόλο, αλλά μια λίστα από ερωτήσεις που θα αντιμετώπιζες στις περισσότερες συνεντεύξεις για τέτοιες θέσεις.

Ως απασχολούμενος σε μια εταιρία και ένα industry που είναι σχεδόν παντελώς SEO-focused, έχω συμμετάσχει σε αρκετές τέτοιες συναντήσεις (και από την πλευρά του interviewer και από εκείνη του interviewee). Και επειδή το SEO στην Ελλάδα είναι κάπως ευαίσθητο θέμα (πολλοί ασχολούνται, λίγοι γνωρίζουν), οι ερωτήσεις που θα σου κάνουν σε μια τέτοια συνέντευξη δεν αποσκοπούν μόνο στο να καταλάβει ο εργοδότης τις ικανότητές σου, αλλά και εσύ το επίπεδο της εταιρίας πάνω στο αντικείμενο.

Το βασικό που στοχεύω εγώ προσωπικά όταν οργανώνω μια τέτοια συνέντευξη είναι ερωτήσεις που είναι όσο πιο πρακτικές γίνεται. Μια βασική ορολογία τη γνωρίζουν όλοι, αλλά το θέμα είναι να καταλάβεις τι συμβαίνει πέρα από αυτό και πώς διαχειρίζονται οι υποψήφιοι διάφορες δυσκολίες που μπορεί να αντιμετωπίσουν σε ένα site.

Πάμε να δούμε μια μια τις πιθανές ερωτήσεις.

1.Γιατί αποφάσισες να ασχοληθείς με το SEO και πώς έμαθες το αντικείμενο;

Το “Γιατί” κομμάτι αυτής της ερώτησης είναι θεωρώ αρκετά επίφοβο. Το SEO είναι εντελώς ευμετάβλητο σαν κλάδος, οπότε μια πολύ καλή απάντηση εδώ θα ήταν ότι αποτελεί μια συνεχή πρόκληση να καταφέρεις να αντιμετωπίζεις τη συνεχή αλλαγή των κανόνων που επιβάλλει η Google και το ότι κάτι τέτοιο κρατάει τον Search Engine Optimizer συνέχεια σε εγρήγορση. Το ζητούμενο είναι να καταλάβει ο εργοδότης ότι πάντα μένεις ενημερωμένος για τις εξελίξεις στο industry και δεν σε φοβίζει αυτή η αστάθεια, αλλά σε κάνει να μην βαριέσαι κιόλας. Όσον αφορά στο πώς έμαθες SEO τώρα, σε μια χώρα όπως η Ελλάδα όλοι “μάθαμε” λίγο πολύ με τον ίδιο τρόπο. Κοινώς, πάνω στη δουλειά. Το θέμα είναι να καταλάβει ο συνομιλητής σου ότι ήταν κάτι όντως που σε ενδιέφερε και όχι ότι σε “χώσαν” να το κάνεις επειδή δεν υπήρχε άλλη επιλογή.

Extra points στην προκειμένη παίρνουν άτομα τα οποία έχουν δικό τους site και είχαν την ευκαιρία εκεί να κάνουν practice. Επίσης, όσον αφορά στην εκμάθηση, σίγουρα ο interviewer περιμένει να δει ότι συνεχώς κυνηγάς το θέμα με certificates και σεμινάρια, οπότε αν έχεις τέτοια μην παραλείψεις να τα αναφέρεις.

2.Ποιο είναι το δυνατό σου σημείο στο SEO;

Το να πεις ασχολούμαι με το SEO είναι σαν να λες είμαι γιατρός. Κοινώς, πολύ γενικό. Ακριβώς επειδή υπάρχουν αρκετά παρακλάδια σε αυτό το αντικείμενο, θα πρέπει ο συνεντευξιαζόμενος να δείξει ξεκάθαρα που έχει κλίση ή περισσότερη εμπειρία. Έχεις ασχοληθεί με On-Page, Off-Page ή στρατηγική και τι σου αρέσει περισσότερο;

Φυσικά, πολλά θα εξαρτηθούν από τις ανάγκες της θέσης και όπως είπα και πριν οι περισσότερες SEO θέσεις στην Ελλάδα είναι περισσότερο Generalist παρά εξειδικευμένες σε ένα συγκεκριμένο τομέα του SEO. Η εξειδίκευση του SEO candidate αρκετές φορές μπορεί να καθορίσει και την υπόλοιπη ροή της συζήτησης με τις ανάλογες ερωτήσεις.

3.Ποια είναι τα συχνότερα ή χειρότερα λάθη κατά τη γνώμη σου στο keyword research;

Αρκετά γενική ερώτηση αλλά το concept εδώ είναι να ξέρει ο συνεντευξιαζόμενος πιθανές αιτίες για το τι μπορεί να πάει στραβά σε αυτό το κομμάτι. Θεωρώ το keyword research την πηγή αρκετών κακών στο SEO. Κατ’ επέκταση, οι απαντήσεις θα μπορούσαν να είναι πολλές.

Πρώτον, το να target-άρεις πολύ ανταγωνιστικά keywords με τεράστια volumes ή keywords που δεν είναι και πολύ σχετικά με το site. Δεύτερον, το να αγνοείς πιο long-tail λέξεις-κλειδιά, ή να μην λαμβάνεις υπ’ όψιν σου το search intent που κρύβεται πίσω από κάθε keyword και αν αυτό πραγματικά θα σε βοηθήσει στον στόχο που έχεις.

Τέλος, το ιδανικό για μένα θα ήταν να ακούσω ότι το συχνότερο λάθος στο keyword research είναι η έλλειψη ανάλυσης του τι έχει αποφασίσει να σερβίρει η Google στην πρώτη σελίδα για ένα keyword, καθώς από εκεί ξεκινάνε πολλά κακά που θα μπορούσαν να έχουν αποφευχθεί.

Αυτό που ήταν αποτελεσματικό 6 μήνες πριν, δεν είναι ακόμη απαραίτητα αποτελεσματικό. 

4.Ποια SEO metrics θεωρείς πιο σημαντικά;

Και πάλι δεν υπάρχει σωστό και λάθος, καθώς εξαρτάται από τον στόχο της εκάστοτε καμπάνιας τις περισσότερες φορές. Αλλά παρ’ όλα αυτά, υπάρχουν συγκεκριμένα KPIs που λίγο – πολύ όλοι οι SEOs παρακολουθούν.

Άρα, εδώ το πιο πιθανό είναι ότι ο interviewer περιμένει να ακούσει για conversions, οργανικό traffic (όχι branded φυσικά, καθώς δεν ευθύνεται το SEO συχνά για αυτό αλλά η φήμη του brand), rankings για keywords σημαντικά για την επιχείρηση, referring domains από τα οποία έχεις πάρει link, οργανικό CTR, χρόνο παραμονής στο site και πόσες σελίδες ανά session βλέπουν οι επισκέπτες, ή ενδεχομένως χρόνο φόρτωσης σελίδας. Το μόνο σίγουρο στην προκειμένη είναι ότι δεν πρέπει να μείνεις στα κλασικά metrics στυλ Domain/Page Authority.

Γνώμη μου εδώ είναι ότι είναι σημαντική και η αναφορά σε mobile traffic καθώς και social shares και signals. Δεν υπάρχει σωστό ή λάθος, αλλά περισσότερο να δικαιολογήσεις αυτό που ισχυρίζεσαι, καθώς και το πώς παλιότερα παρακολουθούσες άλλα KPIs, αλλά για συγκεκριμένους λόγους κατέληξες ότι δεν είχαν τόσο σημασία όσο άλλα.

5.Ποια tools χρησιμοποιείς;

Καλώς ή κακώς, ένα τεράστιο κομμάτι της δουλειάς εναπόκειται στο κατά πόσο ξέρεις να χρησιμοποιείς SEO tools (καθότι χωρίς αυτά η δουλειά του SEO περιορίζεται στο να μυρίσεις τα νύχια σου σχετικά με το γιατί συμβαίνει κάτι).

Άρα, εδώ παρουσιάζεις απλά σε ποιο SEO tool έχεις εμπειρία, για παράδειγμα Ahrefs, Moz, SEMRush, Mangools, SERanking, Screaming Frog, Majestic ή οποιοδήποτε άλλο από τα εκατοντάδες που υπάρχουν. Επίσης, καλό θα ήταν να απαντήσεις και σε τι επίπεδο το ξέρεις ή σε τι tasks το έχεις χρησιμοποιήσει, π.χ. για keyword research, link-building opportunities ή ανάλυση ανταγωνισμού;

Τώρα, για όσους ασχολούνται με .gr sites, τα tools αυτά δεν ξέρω κατά πόσο έχουν τελικά σημασία, καθώς τα data για Ελλάδα δεν είναι πολύ ακριβή. Άρα σε αυτή την περίπτωση περιορίζεσαι σε αναφορά σε Google Analytics και Webmasters και πώς τα έχεις χρησιμοποιήσει.

6.Ποια είναι κατά τη γνώμη σου η σχέση ανάμεσα στο Content και το SEO;

Νομίζω ότι η ιδανικότερη απάντηση εδώ είναι ο παραλληλισμός με τη σχέση που έχει ο άνθρωπος με την τροφή, κοινώς SEO χωρίς Content δεν υφίσταται. Είναι αρκετά γενική ερώτηση, αλλά το σημαντικό είναι να ξεκαθαρίσεις ότι γνωρίζεις ότι το καύσιμο για το SEO είναι το καλογραμμένο και χρήσιμο Content.

7.Σε ποια στοιχεία δίνεις σημασία όσον αφορά το On-Page optimization μιας σελίδας;

Το ζητούμενο εδώ είναι να δείξεις ότι ξέρεις βασικά στοιχεία που επηρεάζουν τα rankings όσον αφορά το On-Page. SEO titles, meta-descriptions, headings και πως γίνεται σωστό break down με αυτά, URL optimization, χρήση keywords και αποφυγή stuffing με έμφαση σε φυσικό κείμενο πάνω από όλα και όχι μόνο SEO-friendly, είναι μερικά από τα στοιχεία που πρέπει οπωσδήποτε να αναφέρεις. Το σημαντικότερο είναι να τονίσεις ότι αποσκοπείς πάντα στο να βρίσκεις τη χρυσή τομή ανάμεσα στο να είναι μια σελίδα φιλική προς τους χρήστες αλλά και προς τις μηχανές αναζήτησης, καθώς και πώς το πετυχαίνεις αυτό.

8.Ποιες στρατηγικές link-building είναι οι πιο αποτελεσματικές από την μέχρι τώρα εμπειρία σου;

Ότι δουλεύει σε ένα industry δεν δουλεύει το ίδιο καλά σε κάποιο άλλο. Ο σκοπός της ερώτησης δεν είναι να δώσεις τη μαγική συνταγή στο link building γιατί πολύ απλά δεν υπάρχει. Αυτό που περιμένει ο συνομιλητής εδώ να ακούσει είναι περισσότερο ότι γνωρίζεις βασικά practices όπως guest posting, broken links, unlinked brand mentions, directory links, testimonial links κτλ. καθώς και πώς να κάνεις outreach για links.

Επίσης, εδώ καλό είναι να αναφέρεις ποια είναι τα κριτήρια βάσει των οποίων αξιολογείς ένα site προτού πάρεις backlink (και για μια ακόμη φορά, μην μείνεις σε DA/PA). Τέλος, καλό θα ήταν να παραθέσεις μια άποψη για το ποιες στρατηγικές είχαν μεγαλύτερο ποσοστό επιτυχίας για εσένα, καθώς και ποιες όχι.

Το καύσιμο για το SEO είναι το καλογραμμένο και χρήσιμο Content.

9.Ποια SEO blogs διαβάζεις;

Το να ασχολείσαι με το SEO και να μην διαβάζεις τα ανάλογα blogs είναι σαν να ασχολείσαι με ζαχαροπλαστική και να μην βλέπεις Παρλιάρο. Απλά δεν υφίσταται! Η λογική της ερώτησης είναι ότι σε ενδιαφέρει να μαθαίνεις συνέχεια όλες τις εξελίξεις ενός ταχύτατα εξελισσόμενου industry και να προσαρμόζεις τη στρατηγική σου ανάλογα. Κατ’ επέκταση, ο σκοπός είναι να καταλάβει ο interviewer αν ασχολείσαι με το SEO συνειδητά γιατί σε ενδιαφέρει, ή απλά επειδή έτυχε και δεν χώθηκες σε κάποιο άλλο αντικείμενο. Μερικά από τα πιο διαδεδομένα blogs που θα πρέπει να αναφέρεις (και επίσης να διαβάζεις, αν δεν το κάνεις ήδη) είναι τα εξής: Ahrefs, Moz, Backlinko, Neil Patel, Search Engine Journal, Search Engine Land και Hubspot μεταξύ άλλων.

10.Θα μπορούσες να περιγράψεις κάτι που έκανες πειραματικά στο κομμάτι του SEO καθώς και σε τι συμπεράσματα οδηγήθηκες;

Καλώς ή κακώς, αν ασχολείσαι με το συγκεκριμένο επάγγελμα πρέπει να είσαι εξοικειωμένος με το να πειραματίζεσαι με οτιδήποτε τι καινούριο. Αυτό που ήταν αποτελεσματικό 6 μήνες πριν, δεν είναι ακόμη απαραίτητα αποτελεσματικό. Και επίσης, πολύ σημαντικό στην προκειμένη είναι να καταλαβαίνεις τι δούλεψε και τι όχι.

Μπορεί λοιπόν να έτρεξες ένα πείραμα σχετικά με το ποιες ώρες και μέρες έχεις τα μεγαλύτερα ποσοστά επιτυχίας σε outreach emails για link building. Ή μπορεί να δοκίμασες να εμπλουτίσεις παλιά άρθρα σου με keywords που σου έβγαζε το Search Console για τα οποία έπαιρνες πολλά impressions και κάποια clicks και είδες σημαντική αύξηση σε traffic για τις σελίδες στις οποίες το έκανες. Καλό είναι να αναφέρεις σχετικά περιστατικά καθώς και τα συμπεράσματα που έβγαλες από αυτά.

11.Ποια Google updates γνωρίζεις;

Ερωτήσεις όσον αφορά στα updates είναι θεωρώ κομβικές. Ο σκοπός της ερώτησης δεν είναι να πεις ονομαστικά τα updates (δεν έχει κάποια αξία αυτό ούτως ή άλλως), αλλά περισσότερο το τι κριτήρια χρησιμοποιεί το κάθε update και πως ξέρεις αν έχεις φάει penalty λόγω Panda ή Penguin πχ. Αναλόγως με το level της θέσης για την οποία έχεις κάνει αίτηση μπορεί να απαιτείται λιγότερη ή περισσότερη γνώση πάνω στα updates.

12.Πως προσεγγίζεις ένα SEO audit;

Η προσέγγιση της απάντησης πρέπει να είναι στο στυλ “ποια διαδικασία θα ακολουθήσεις αν σε προσλαμβάναμε για να καταλάβεις τι συμβαίνει στο site μας.” Άρα, τι θα κοίταγες σε επίπεδο On-Page, Off-Page και Technical για να δεις τι μπορεί να πηγαίνει στραβά. Επίσης, σε τι θα έδινες προτεραιότητα.

Τα περισσότερα tools σαν το Ahrefs και το Screaming Frog έχουν το δικό τους website crawl και σου υποδεικνύουν όλα τα στραβά ενός site και σε συνδυασμό με το Search console θα έχεις καλύψει ένα σεβαστό κομμάτι του audit.

Το concept εδώ είναι να δείξεις ότι γνωρίζεις πώς κάνεις SEO audit, καθώς και ποια είναι τα συνήθη προβλήματα ενός site που έρχονται στην επιφάνεια μετά το audit (αυτό βέβαια εξαρτάται αρκετά και από το industry). Επίσης, καλό θα ήταν να τονίσεις ότι ιδανικά θα έτρεχες audit σε παραπάνω από ένα tools, καθώς το κάθε tool αξιολογεί διαφορετικά ένα site.

Κλείνοντας θα ήθελα να προσθέσω ότι αρκετές από αυτές τις ερωτήσεις συχνά απαντώνται και σε παρεμφερείς ρόλους που απαιτούν γνώση SEO, όπως πχ σε Digital Marketing ή Content Marketing Managers, ή και θέσεις που έχουν να κάνουν με Link-Building/Content Promotion. Στοιχειώδης γνώση SEO απαιτείται μέχρι και από Content Writers πλέον, οπότε σκόπιμη θα ήταν θεωρώ η εξοικείωση με τέτοιου είδους ερωτήσεις στα πλαίσια μιας συνέντευξης.

Πηγή: thriveglobal.gr