3 λανθασμένες αντιλήψεις σχετικά με το Digital design και πώς να τις διορθώσετε

    Από: Στέφανος Καβαλιεράτος

Ανεξάρτητα από την εξέλιξη των διαφόρων προσεγγίσεων σχεδιασμού προϊόντων (product design) τα τελευταία χρόνια, η σημασία του σχεδιασμού τόσο σε λογισμικό (software) όσο και σε ανάπτυξη επιχειρήσεων δεν είναι ακόμα πλήρως κατανοητή.

Παρατηρούμε τα εξής αποτελέσματα σχετικά συχνά όταν συζητάμε με πιθανούς πελάτες. Ο στόχος των περισσότερων επιχειρήσεων είναι να κυκλοφορήσουν ένα digital product όσο γίνεται πιο γρήγορα για να επιτύχουν άμεση ανάπτυξη και προώθηση. Δυστυχώς, αυτό μπορεί να καταλήξει σε πλήρη αποτυχία μιας και ένα προϊόν κακής ποιότητας και αισθητικής, σαφώς αποτυγχάνει στην αγορά επειδή αποδεικνύεται πως δεν ήταν αυτό που χρειαζόταν τελικά. Η προώθηση ενός προϊόντος που τελικά, αποδεικνύεται πως δεν ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις της αγοράς, είναι άδικο για οποιονδήποτε πελάτη και δεν ωφελεί καμμία επιχείρηση.

Κατά τη γνώμη μου, αυτή η αποτυχία οφείλεται σε μια θεμελιώδη παρανόηση του ρόλου του ίδιου του σχεδιασμού. Ο στόχος ενός σωστού design, οφείλει να είναι ένα επιτυχημένο αποτέλεσμα πρακτικά και αισθητικά, μείωση του κόστους μακροπρόθεσμα, και αναζήτηση λύσεων για πιθανά πολύπλοκα προβλήματα στην πορεία.

Από την εμπειρία μου, παρακάτω είναι οι πιο συνηθισμένες λανθασμένες αντιλήψεις σχετικά με το design.

Λανθασμένη αντίληψη 1: Ο σκοπός του σχεδιασμού είναι να κάνει τα πράγματα να φαίνονται ‘όμορφα’.

Στην πραγματικότητα, ισχύει το αντίθετο. Ο στόχος της καλής ψηφιακής σχεδίασης (digital design) είναι να εντοπίσει τα κύρια χαρακτηριστικά του προϊόντος, να το διαμορφώσει ανάλογα, να το αναπτύξει, και να το παρουσιάσει στον τελικό χρήστη με τον απλούστερο δυνατό τρόπο. Έτσι θα το καταστήσει εξαιρετικά εύχρηστο καθώς και αποτελεσματικό και θα κάνει τον χρήστη να νιώθει πως ανταμείβεται για την επιλογή του.

Λανθασμένη αντίληψη 2: Ο σχεδιασμός και η έρευνα προσθέτουν σημαντικό κόστος.

Σωστό. Αναλογιστείτε όμως πως αποσκοπούμε σε μακροπρόθεσμο αποτέλεσμα. Όταν οι σχεδιαστές ερευνούν τον απώτερο επιχειρηματικό σκοπό και τους χρήστες σας, αυτή η βαθιά κατανόηση τόσο των χαρακτηριστικών των χρηστών όσο και της αγοράς, οδηγεί σε ένα προϊόν που εξυπηρετεί πραγματικά το κοινό του και αποφέρει σημαντικό κέρδος στην επιχείρηση. Νομίζω ότι όλοι μπορούν να συμφωνήσουν ότι είναι καλύτερο να επενδύσουμε και να επικεντρωθούμε σε νέες δυνατότητες και βελτιώσεις στοχεύοντας στην επιτυχία, αντί να προσπαθούμε να επιδιορθώσουμε κάτι που έχει ήδη αποτύχει για να εξοικονομήσουμε κόστος.

Λανθασμένη αντίληψη 3: Ο σχεδιασμός επιβραδύνει την εργασία του development team.

Ο καλός σχεδιασμός δεν επιβραδύνει αλλά επιφέρει ταχεία ανάπτυξη, ειδικά όταν οι σχεδιαστές και οι προγραμματιστές εργάζονται στην ίδια ομάδα με κοινούς στόχους και χαρακτηριστικά. Η πραγματοποίηση αλλαγών στο code είναι πιο αργή από την πραγματοποίηση αλλαγών στο σχεδιασμό. Έτσι, όταν οι σχεδιαστές και οι προγραμματιστές συνεργάζονται από την αρχή, είναι σε θέση να εξισορροπήσουν τις απαιτήσεις και να εξοικονομήσουν σημαντικό αριθμό ωρών εργασίας.

Το μέλλον εστιάζεται στο σωστό Design

Κατά τη διάρκεια των τελευταίων ετών, έχω δει τον αριθμό προσλήψεων σχεδιαστών να αυξάνεται, και όλο και περισσότερες εταιρείες να θεωρούν ευεργετικό το να έχουν έναν μεγάλο αριθμό ειδικευμένων σχεδιαστών και προγραμματιστών σε μία ομάδα δημιουργικής συνεργασίας.

Κατά τη γνώμη μου, η επένδυση σε ένα σωστό σχεδιασμό, οδηγεί στη δημιουργία ποιοτικού προϊόντος, ελαχιστοποιεί τους κινδύνους αποτυχίας σε έργα λογισμικού, αυξάνει τις πωλήσεις μακροπρόθεσμα, και αποδίδει τεράστια ωφέλη σε μία επιχείρηση. 

από: Στέφανος Καβαλιεράτος

Ο Στέφανος γεννήθηκε στην Αθήνα αλλά μεγάλωσε στο Brisbane της Αυστραλίας όπου μετά τις σπουδές σε Architecture και Interior Design, τον κέρδισε το Digital Design και η ψηφιακή τεχνολογία. Τώρα ζει στη Φινλανδία και εργάζεται ως Product Designer για την εταιρία Kasvu Labs όπου σχεδιάζει τεχνολογικά προϊόντα καθώς και εφαρμογές κινητών. Επίσης, στον ελεύθερο χρόνο του, δραστηριοποιείται ως ελεύθερος επαγγελματίας σχεδιαστής με στόχο να βοηθήσει Ελληνικά brands να ανακαλύψουν τη δύναμη που κρύβουν τα σωστά σχεδιασμένα προϊόντα. Website: https://stefanosk.com/