Γίνε ο star του PR

    Από: Θέμης Σαρανταένας

Check list ετοιμότητας για δημόσιες σχέσεις σε μια επιχείρηση.

Στη ζωή, υπάρχει πάντα μία στιγμή που βάζει ένα ευδιάκριτο σημάδι μεταξύ του “πριν” και του “μετά”. Η στιγμή αυτή μπορεί να είναι ένας γάμος, η γέννηση ενός παιδιού, μία προαγωγή, μία ορκωμοσία, το κλειδί του δικού σου σπιτιού με θέα στη θάλασσα ή ακόμη και το πρωτάθλημα της αγαπημένης σου ομάδας.

Ό,τι ισχύει για τη ζωή, ισχύει και για τις επιχειρήσεις. Υπάρχει πάντοτε μία στιγμή όπου αυτό που ξεκίνησε μικρό έχει μεγαλώσει και ο άπειρος νεαρούλης startupper έχει γίνει πλέον ένα πραγματικό αστέρι της αγοράς. Σε αυτό το σημείο, οι ανάγκες μάρκετινγκ και επικοινωνίας γίνονται πιο σημαντικές. Εδώ εμφανίζονται τα 2 μαγικά και τόσο παρεξηγημένα γράμματα: PR.

 

“Πιαρ…ίστικα” ταμπού

Η σχέση του Έλληνα επιχειρηματία και της ελληνικής κοινωνίας με τις δημόσιες σχέσεις είναι μία ακόμη μοναδική ιδιαιτερότητα της χώρας μας. Η υποτιμητική φράση “αυτά είναι πιαρίστικα κόλπα” βγαίνει συχνά από τα χείλη των Ελλήνων επιχειρηματιών – ή τουλάχιστον πολύ πιο συχνά από ό,τι θα έπρεπε.

Το αποτέλεσμα; Όταν εμφανιστεί πραγματικά η ανάγκη για PR, ο entrepreneur μπορεί να βρεθεί απροετοίμαστος, αδιάβαστος, αγνοώντας κάποιες φορές ακόμη και τα βασικά. Μην την πατήσετε! Δείτε στη συνέχεια τι πρέπει να έχετε ήδη έτοιμο όσον αφορά την επιχείρησή σας, για να μπείτε στον μαγικό κόσμο των δημοσίων σχέσεων και να βγείτε κερδισμένοι.

 

Ποιος είναι ο μύθος σας;

Εάν παντού υπάρχει ένας μύθος, ο δικός σας πού είναι; Κάθε επιχείρηση οφείλει να έχει τη δική της ξεχωριστή ιστορία, που το PR θα αναδείξει. Μην περιμένετε από το PR agency να δημιουργήσει εκ του μηδενός μύθο για εσάς – θα είναι σαν να ζητάτε από ένα σεφ να μαγειρέψει χρησιμοποιώντας αέρα.

Ο μύθος σας, είτε στηρίζεται στον οικογενειακό χαρακτήρα της επιχείρησής σας, είτε στη μοναδική σας καινοτομία που άλλαξε την αγορά, είτε στο απειροελάχιστο ενεργειακό σας αποτύπωμα πρέπει να υπάρχει ήδη τη στιγμή που αποφασίσετε να προχωρήσετε σε PR ενέργειες – και όχι μόνο στο μυαλό σας, αλλά καταγεγραμμένος στο χαρτί.

 

Εντάξτε το PR στο budget

Οι δημόσιες σχέσεις είναι πολλά παραπάνω από το να γραφτεί ένα Δελτίο Τύπου – αυτό μπορεί να το κάνει και μία καλή γραμματέας. Εάν έχετε φτάσει πραγματικά στο σημείο όπου το PR θα σας βοηθήσει να κάνετε το επιπλέον άλμα, τότε πρέπει να έχετε ήδη προϋπολογίσει το τι θα σας κοστίσει και να το έχετε εντάξει στο budget.

Εάν τα “λεφτά δεν φτάνουν” είναι καλύτερα να μείνετε στη γραμματέα σας, παρά να προχωρήσετε σε αποσπασματικές ενέργειες δημοσίων σχέσεων.

 

Ετοιμαστείτε να εμπλακείτε προσωπικά

Εάν ο Elon Musk είναι πάντα ετοιμοπόλεμος για να κάνει ένα tweet που θα εκτοξεύσει τη μετοχή της Tesla, πώς μπορείτε εσείς να απουσιάζετε; Στον πόλεμο του PR, δεν μπορείτε να δίνετε το παρών από απόσταση. Πολλές φορές, θα χρειαστεί να δώσετε ο ίδιος τη μάχη, μιλώντας στα μέσα, συμμετέχοντας σε πάνελ, εγκαινιάζοντας νέα γραφεία ή εγκαταστάσεις κλπ.

Εάν είστε εσωστρεφής, χαμηλών τόνων ή προτιμάτε να αφοσιώνεστε αποκλειστικά στη δουλειά, ορίστε κάποιον άνθρωπο στην εταιρεία σας (επιπέδου τουλάχιστον γενικού διευθυντή) που θα διεκπεραιώνει τις υποχρεώσεις δημοσίων σχέσεων. Το καλύτερο PR γίνεται πάντα από τους ίδιους τους ανθρώπους μίας επιχείρησης.

 

Θα πρέπει να μοιραστείτε κάποια πράγματα

Τέλος, μία από τις πιο σημαντικές υπηρεσίες ενός σωστά δομημένου PR plan είναι η αντιμετώπιση κρίσεων. Όταν φτάσει η αποφράδα στιγμή της κρίσης (προσέξτε, λέω “όταν” και όχι “εάν”, καθώς είναι νομοτελειακά σίγουρο ότι θα φτάσει) θα πρέπει να μοιραστείτε με τον ειδικό PRίστα όλα εκείνα τα στοιχεία που θα βοηθήσουν να ξεπεράσετε το πρόβλημα όσο πιο ανώδυνα γίνεται.

Μην προσπαθήσετε να αποκρύψετε στοιχεία που ίσως θεωρείτε πολύ ευαίσθητα. Δυστυχώς, μπορεί να είναι αυτά τα στοιχεία που θα μετατρέψουν μία διαχειρίσιμη κρίση μεσαίου μεγέθους σε μια χιονοστιβάδα που μπορεί να ισοπεδώσει μία επιχείρηση. Εμπιστευθείτε τον άνθρωπο του PR σας, όπως θα εμπιστευόσασταν τον γιατρό σας – άλλωστε αυτό ακριβώς προσπαθεί να κάνει από το δικό του μετερίζι, να θεραπεύσει μία ξαφνική “επιχειρηματική λοίμωξη”.

από: Θέμης Σαρανταένας

Ο Θέμης Σαρανταένας είναι Πιστοποιημένος Σύμβουλος Μάρκετινγκ και Ανάπτυξης Επιχειρήσεων & Επιχειρηματιών (ως Senior Marketing Consultant από τον Σύνδεσμο Εταιρειών Συμβούλων Μάνατζμεντ Ελλάδος βάσει του Προτύπου ΕΝ ISO / IEC17024:2012) στην Ελλάδα και στην Κύπρο (www.marketingconsultant.gr & www.marketingconsultant.com.cy) και ασχολείται ενεργά στο χώρο τα τελευταία δέκα οκτώ χρόνια. Εργάστηκε για πολλά χρόνια στην L’Oreal Hellas σε θέσεις επικοινωνιακού και εμπορικού μάρκετινγκ σε μάρκες με τις περισσότερες πωλήσεις όπως: Biotherm (Homme), L’ Oreal Professionnel, Lancοme και τη νέα μάρκα για την Ελλάδα Kiehl’s. Με την πολυετή εμπειρία του έχει εξειδικευτεί στην ψυχολογία του καταναλωτή και αναγνωρίζει τους μηχανισμούς για την εμπλοκή του στη διάδραση της πώλησης με μεγαλύτερη επιτυχία. Σήμερα ειδικεύεται στην ανάπτυξη των μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων με πλούσιο πελατολόγιο από πολλούς και διαφορετικούς κλάδους. Ακόμα, εκπαιδεύει στελέχη και ιδιοκτήτες μικρών επιχειρήσεων με Σεμινάρια Μάρκετινγκ και Επιχειρηματικών ∆εξιοτήτων (Soft Skills). Παράλληλα, είναι εκπαιδευμένος Business & Personal Coach, μέλος του HCA (Hellenic Coaching Association), του EMCC (European Mentoring & Coaching Council) & του ICF (International Coaching Federation).

Το 2019 και το 2021 βραβεύτηκε ως «Best Marketing Consultant» στα βραβεία Franchise για την προσφορά του στον κλάδο. Ακόμα, επιμελείται και παρουσιάζει την τηλεοπτική θεματική εκπομπή «Marketing in Practice» που προβάλλεται από το 2014 στο Attica TV/SBC TV και δέκα ακόμα περιφερειακούς σταθμούς στην Ελλάδα. Τέλος, τα marketing podcasts του φιλοξενούνται στην Athens Voice.



---