Apostolis Aivalis

Να είστε πάντα ο καλύτερος εαυτός σας! Δεν ωφελεί οτιδήποτε άλλο!


Δημοσίευση : 2010-05-01

Οι επενδυτές είναι ανεξάρτητοι επιχειρηματίες που τους αναζητούμε και τους βρίσκουμε στην αγορά, οι οποίοι θέλουν και μπορούν να επενδύσουν σε νέες καινοτόμες επιχειρήσεις. Κάθε χρόνο είναι πιθανόν να είναι διαφορετικά άτομα σε/και από διαφορετικές χώρες. Αξιολογούν τις παρουσιάσεις μέσα σε μισή ώρα και αποφασίζουν επί τόπου αν θα προχωρήσουν σε συζητήσεις επένδυσης ή όχι με το startup που παρουσιάζει.

Growing thought of the month!

Με ιδιαίτερη χαρά για εμάς στο Growing.gr αυτό το μήνα θα μοιραστεί ο Αποστόλης Αϊβαλής τις εμπειρίες του και τις απόψεις του!!! Η συνέντευξη χωρίζεται σε 4 μέρη… Α) STARTUP DAY, Β) SOCIAL BRANDS, Γ) ΑΠΟΣΤΟΛΗΣ ΑΪΒΑΛΗΣ, Δ) ΔΙΑΦΟΡΑ!!! Enjoy!!!

Α) StartUpDay - Αποστόλη πες μας λίγα λόγια για το StartupDay!

Το Startupday είναι ένα event που δίνει τη δυνατότητα σε νέους επιχειρηματίες online & offline, κάθε οικονομικής απαίτησης να συναντήσουν επενδυτές και να τους παρουσιάσουν την ιδέα τους με σκοπό την πιθανή άντληση κεφαλαίων. Ωραίο δεν ακούγεται; Είναι! Έγινε πρώτη φορά τέλος του 2009 με απίστευτη επιτυχία αν και σε μια πολύ κακή συγκυρία για την Ελλάδα και σκοπεύουμε να το συνεχίσουμε στο εξωτερικό αλλά και στην Ελλάδα (αν τα καταφέρω, δεδομένων των συνθηκών).

Λίγα λόγια για τους Επενδυτές?

Οι επενδυτές είναι ανεξάρτητοι επιχειρηματίες που τους αναζητούμε και τους βρίσκουμε στην αγορά, οι οποίοι θέλουν και μπορούν να επενδύσουν σε νέες καινοτόμες επιχειρήσεις. Κάθε χρόνο είναι πιθανόν να είναι διαφορετικά άτομα σε/και από διαφορετικές χώρες. Αξιολογούν τις παρουσιάσεις μέσα σε μισή ώρα και αποφασίζουν επί τόπου αν θα προχωρήσουν σε συζητήσεις επένδυσης ή όχι με το startup που παρουσιάζει. Παρόλα αυτά δεν είναι θεοί ούτε φιλόπτωχα ταμεία! Είναι φυσιολογικοί επιχειρηματίες όπως εγώ και εσύ και θα προσέξουν πολύ που, πώς και πόσο θα εμπλακούν ειδικά όταν βάζουν τα χρήματά τους.

Do’s & Don’t (τι να κάνετε για να κερδίσετε το ενδιαφέρον και την εμπιστοσύνη τους, και τι να μην κάνετε – συμβουλές)

Να είστε πάντα ο καλύτερος εαυτός σας! Δεν ωφελεί οτιδήποτε άλλο! Επίσης, να είστε προετοιμασμένοι να απαντήσετε στο κάθε τι που αφορά την ιδέα σας, την εφαρμογή της, τους υποψήφιους πελάτες σας, το πότε και πώς ακριβώς θα βγάλετε χρήματα και πόσα αναμένετε να είναι αυτά. Οι περισσότεροι χάνονται στην φαντασίωση μιας ωραίας ιδέας και δεν προετοιμάζονται καθόλου να απαντήσουν στο πώς θα την κάνουν πράξη. Οι επενδυτές είναι απλοί άνθρωποι με ανασφάλειες, με πάθη, με καχυποψίες, με αδυναμίες και βέβαια με φόβο. Σαφώς λοιπόν θα σας «κοσκινίσουν» τόσο ως ανθρώπους όσο και ως επιχειρήσεις πριν σας δώσουν τα χρήματά τους! Ειναι απολύτως λογικό.

Πες μας για τα πρώτα Startups!!!

Τα πρώτα startups που παρουσίασαν στο startupday ήταν αρκετά καινοτόμα, αρκετά προετοιμασμένα, αρκετά μελετημένα και ήδη σε επιχειρηματική λειτουργία (τα περισσότερα από αυτά). Μέχρι παγκόσμιες πατέντες είχαμε (2). Είχαμε από online shops και παιχνίδια μέχρι αθλητικά κέντρα, εστιατόρια και βιολογική καλιέργια. Υπήρξαν startups που ζήτησαν 150.000€ και κάποια άλλα 2,5 εκατομμύρια! Δεν υπήρχε κανένας περιορισμός. Προχώρησαν 9 από τα 14 σε συζητήσεις για προοπτική επένδυσης και 2 από αυτά έχουν ήδη κλείσει την επένδυση που έψαχναν! Μάλιστα κάποιοι και με τρίτους επενδυτές. Απίστευτη επιτυχία δηλαδή για κάτι τόσο τολμηρό, νέο, σε μία τόσο μικρή χώρα, και ιδιαίτερα σε καθεστώς κρίσης.

Πως είναι η ζωή τους μετά την επιτυχία τους στο StartupDay?

Είναι στο Manhattan πλούσιοι και πίνουν mojito χορεύοντας μέσα σε πισίνες. Χα χα. Σοβαρά τώρα, είναι πιο busy απο πριν και συνεχίζουν κανονικά την λειτουργία τους, με περισσότερη ένταση, γιατί απλώς είδαν ότι θέλει πολύ δουλειά μία επένδυση. Έμαθαν πολλά νέα κόλπα! Πολλοί από αυτούς βελτίωσαν το επιχειρηματικό τους πλάνο, αναγκάστηκαν να αλλάξουν πολλά πράγματα γιατί τους τα ζήτησαν οι επενδυτές και αν μην τι άλλο έμαθαν πώς πρέπει να χειριστείς έναν υποψήφιο επενδυτή. Είδαν ότι υπάρχει ελπίδα αν δουλέψεις σκληρά και τους άνοιξαν νέοι ορίζοντες! Επίσης πήραν μεγάλη φόρα και κυνηγούν ήδη επενδυτές και στο εξωτερικό μιας και μπήκαν στην διαδικασία! Γενικώς ωφελήθηκαν πολύ απο αυτή την εμπειρία.

Τι να περιμένουν – και τι να μην περιμένουν?

Εγώ λέω προς όλους να περιμένουν τα πάντα και τίποτα! Ξέρω ακούγεται «κάπως» αυτό αλλά στην Ελλάδα είναι πια πολύ δύσκολα τα πράγματα, όπως γνωρίζουν όλοι. Όπως επίσης είναι δύσκολο να βρίσκεσαι ή να προέρχεσαι από την Ελλάδα ως startup. Καλύτερα να λές οτι έχεις έδρα στην Αμερική για να σηκώσεις χρήματα. Παρόλα αυτά υπάρχουν απίστευτες ιδέες στην χώρα μας, όπως και υπάρχουν ακόμη άνθρωποι με χρήματα (το αν θα τα δώσουν είναι άλλο θέμα), άρα υπάρχουν ευκαιρίες. Η κρίση δημιουργεί πάντα απίστευτες ευκαιρίες. Το θέμα είναι να βρεθεί η χρυσή τομή και το κατάλληλο timing!

Τι τύπου Startup θεωρείται «επιτυχημένο»? Is it the cash flow, is it the profit, is it the idea? Is it all?

Είναι πάντα ένας συνδυασμός όλων. Ποτέ μόνο ένα. Σαφώς, οι επενδυτές, αφού τους εντυπωσιάσεις με μία σουπερ ιδέα και μία δυνατή ομάδα υλοποίησης, στο τέλος αναμένουν να τους εντυπωσιάσεις και με το πλάνο πωλήσεων και εσόδων. Ειδικότερα δε με την ταχύτητα που μπορείς να υλοποιήσεις το πλάνο σου. Αλλιώς σε θεωρούν γραφικό. Παρόλα αυτά ξέρω οτι δεν είναι μονό τα χρήματα που κοιτούν. 

Με αυτή την λογική ένα σουβλατζίδικο ως επιχείρηση είναι καλή απόδοση και μάλιστα με μετρητά κάθε μήνα (άρα cashflow), αλλά δεν είναι και τόσο καινοτόμο αυτό σωστά; Όπως και ένα ακίνητο ως επένδυση είναι σίγουρη απόδοση αλλά δεν περιλαμβάνει καμία δημιουργία, καινοτομία, επέκταση και σαφώς δεν είναι επιχείρηση! Άρα δεν γίνεται να επενδύουμε μονό σε properties και καντίνες ή σουβλατζίδικα! Αν θα τα έβαζα στην σειρά, τότε είναι
ΙΔΕΑ>ΟΜΑΔΑ>ΕΦΑΡΜΟΓΗ>ΠΩΛΗΣΕΙΣ>ΧΡΟΝΟΣ>ΑΠΟΔΟΣΗ. Δηλαδή πόσο καλή και καινοτόμα ιδέα έχεις, ποίοι είστε, πώς θα το κάνεις πράξη, τί θα πουλάς και σε ποίον και πόσα μπορείς να φέρεις, πόσο γρήγορα θα φέρεις τις πωλήσεις και τέλος πότε θα υπάρξει απόδοση και επιστροφή της επένδυσης με κέρδος για τον επενδυτή και άρα πιθανότητα να φύγει (exit) πουλώντας το ποσοστό του. Αυτό είναι ένα πετυχημένο cocktail που θα σε στείλει στο Manhattan ή στο Silicon Valley ή στο Dubai να πίνεις mojito (δουλεύοντας θα το πίνεις όμως και όχι χορεύοντας όπως νομίζουν πολλοί).

Πως μπορεί ένας νέος επιχειρηματίας να «παρουσιάσει» την επιχείρησή του στους επενδυτές?

  1. Υποβάλει συμμετοχή όπου μπορεί σε σχετικά events και σαφώς και στο STARTUPDAY και αν επιλεγεί για να παρουσιάσει (γιατί έχουμε πολλές συμμετοχές και διαλέγουμε με βάση την παραπάνω λογική μόνο 12 startups εκ των συμμετοχών) τότε προετοιμάζει μία ολοκληρωμένη παρουσίαση, προετοιμάζει τον εαυτό του καλά και
  2. παρουσιάζει όσο πιο ειλικρινά γίνεται την ιδέα του και το επιχειρηματικό του πλάνο, στο event μας για μισή ώρα και μισή ώρα συζήτηση μετά. That’s it! Μία ευκαιρία μόνο!

Οι νέοι επιχειρηματίες…:

Πρέπει να προσέχουν πως μιλάνε?

Πρέπει να είναι ξεκάθαροι, ειλικρινείς και να προσέχουν να μην εμφανίζονται ως αλαζόνες ή εκτός πραγματικότητας, άρα ΝΑΙ.

Πρέπει να προσέχουν πως ντύνονται?

Δεν έχει τόσο σημασία αυτό αρκεί να είναι σοβαροί και αξιοπρεπείς και να είναι έτοιμοι να προσαρμοστούν ανάλογα με το περιβάλλον τους. Στο silicon valley για παράδειγμα θεωρείται ΟΚ να παρουσιάζεις με ένα t-shirt + jeans ενώ στα Εμιράτα ή στην Νέα Υόρκη με Armani κουστουμάκι. Αν αυτά που λες είναι σοβαρά και ξεκάθαρα και ξέρεις καλά τι σου γίνεται, και ξέρεις τι λες, μπορείς να παρουσιάζεις και με το jean σου και t-shirt και πίστεψέ με θα σε πάρουν πολύ πιο σοβαρά από έναν γραβατωμένο στημένο τύπο που είναι δήθεν, κενός ή άσχετος με το αντικείμενό του, πλατειάζει και φιλοσοφεί χωρίς ουσία. Οι επενδυτές κοιτούν το ρολόι τους για να φύγουν σε τέτοια περίπτωση..

Πρέπει να ενημερώνονται?

ΣΑΦΩΣ. Αν ρωτηθείς θα πρέπει να ξέρεις. Δεν είναι δυνατόν να μην γνωρίζεις πχ την αγορά σου, τον ανταγωνισμό σου και το αντικείμενό σου. Πολλοί κάνουν το λάθος και έρχονται ανημέρωτοι σε αυτό τον τομέα και στην πρώτη σχετική ερώτηση από τους επενδυτές κομπιάζουν. Η λάθος ή κακή ενημέρωση στο αντικείμενο σου είναι deal breaking ΠΑΝΤΑ. Να αναμένετε ότι οι επενδυτές (ως έμπειροι επιχειρηματίες) γνωρίζουν αρκετά για πολλές διαφορετικές ιδέες και αγορές και δεν μπορείς ούτε πρέπει να τους κοροϊδέψεις ή να τους αποκρύψεις πληροφορίες. Και να το κάνεις την πρώτη φορά, αργότερα θα έρθεις αντιμέτωπος με αυτά τα στοιχεία στην διαδικασία της αναλυτικής αξιολόγησης (due diligence) οπότε και θα αποτύχεις αφού τους έχεις φάει και πολύτιμο χρόνο.. Not good idea!

Πρέπει να είναι μορφωμένοι?

Σε γενικές γραμμές η μόρφωση βοηθά στην συμπεριφορά και τον χειρισμό καταστάσεων αλλά δεν είναι αυτοσκοπός. Επίσης δεν είναι παράγοντας επιτυχίας.

Πρέπει να είναι κοινωνικοί?

Ναι. Η επένδυση είναι μία σχέση. Εσύ με τον επενδυτή και εσύ με τους πελάτες σου. Αν δεν είσαι φιλικός και κοινωνικός ώστε γρήγορα να κερδίζεις τους μεν και τους δε, τότε σίγουρα θα έχεις θέμα αργά ή γρήγορα.

Πρέπει να είναι αυστηροί?

Μόνο με τον εαυτό τους.

Πρέπει να φοβούνται?

Όχι. Να φοβούνται τί; Ο φόβος είναι ο σύμβουλος του πανικού και δεν βοηθά καθόλου στην αυτοπεποίθηση και την φιλική διάθεση.

Πρέπει να είναι αισιόδοξοι και να πιστεύουν ΠΟΛΥ στον εαυτό τους ή να είναι «down to earth»?

Καλή η αισιοδοξία αλλά όταν μιλάμε για business και όχι για αγώνα δρόμου 100 μέτρων που απαιτείται μόνο αδρεναλίνη και ταχύτητα τότε μπορεί να σε τυφλώσει και να μην βλέπεις ρεαλιστικά την αγορά σου. Άρα down to earth.

Τι να περιμένουμε από το επόμενο STARTUPDAY?

Να περιμένετε να δείτε μεγάλες αλλαγές. Προσαρμόζομαι συνεχώς στις περιστάσεις. Το περιβάλλον δεν ευνοεί εδώ οπότε σκεφτόμαστε να μεταφέρουμε το event σε καλύτερο περιβάλλον που πραγματικά μπορεί να βοηθήσει Ελληνικά startups και άρα μιλώ για το εξωτερικό. Η Ελλάδα περνά υπερβολικά δύσκολες στιγμές και τόσο η κατάσταση της χώρας όσο και των επενδυτών που αναζητούμε είναι ιδιαίτερα δύσκολη και δεν μπορεί να υποστηρίξει ένα τόσο δυνατό και καινοτόμο event. Λυπάμαι που το λέω αυτό αλλά έτσι είναι. Παρόλα αυτά ο στόχος μας παραμένει. Να συνεχίσουμε με τον έναν ή τον άλλο τρόπο και να βοηθάμε ελληνικές ιδέες να βρούνε χρήματα. Και θα τα βρούμε είτε εδώ είτε από έξω!

Μήνυμα προς επενδυτές κ Startups?

Innovate or die. Και δυστυχώς, αυτό δεν αφορά μόνο την επιχειρηματικότητα πια..

B) Social Brands - Ενδιαφέρουσα υπηρεσία…http://www.socialbrands.gr/

Όντως ενδιαφέρουσα. Κάνουμε social media promotion, marketing, χτήζουμε branded entertainment sites & communities. Ξεκινήσαμε 3 χρόνια πριν (ως RealStars τότε και με έμφαση στην προώθηση celebrities), αλλά ήταν πολύ νωρίς. Τώρα όμως όλοι μιλούν για social media, τρέχουν να τα εκμεταλευτούν και να τα κατακτήσουν και έχουμε ακόμη και Social Media Consultants. Τώρα πιά υπάρχουν και άλλες αξιόλογες επιχειρήσεις στον χώρο που παράγουν καλές υπηρεσίες, και αυτό ειναι μόνο καλό.

Μπορεί τελικά ο «Online» χαρακτήρας μας να μας φέρει πελάτες? Να μας δικτυώσει καλύτερα?

Μπορεί να μας φέρει την επιτυχία αλλά και την καταστροφή. Γι’αυτό εμείς προτείνουμε τον σοβαρό επαγγελματικό χειρισμό και όχι να το αφήσεις στην τύχη ή στα χέρια μίας φίλης σου blogger όπως κάνουν πολλοί. Τα social media δεν ειναι απλώς ένα facebook profile ή ένα account στο twitter που δηλώνει την ύπαρξη ενός brand και το συζητάμε μεταξύ μας με τους κολλητούς μας. Είναι πολύ περισσότερα. Απαιτεί ενεργοποίηση της μάζας με έμφαση σε κάθετες αγορές (niche), γιατί αλλιώς δεν κερδίζει το brand τιποτα (και άρα η αγορά μας κατ επέκταση).

Υπάρχουν κ παγίδες? Πρέπει να είμαστε προσεκτικοί στην Online συμπεριφορά μας?

Ναι. Υπερβολικά πολύ. Το Internet και τα social media είναι η απόλυτη έκθεση ταυτόχρονα σε πολλούς μαζί (φίλους, εχθρούς, πελάτες, συγγενείς). Αν μας πρότειναν να το κάνουμε αυτό στην πραγματική μας ζωή θα μας έπιανε πανικός. Παρόλα αυτά το κάνουμε καθημερινά εν αγνοία μας στο Internet χωρίς να υπολογίζουμε πόσο σημαντικό είναι αυτό για την εικόνα μας και την φήμη μας.

Επίσης το internet και τα social media ΔΕΝ είναι αυτοσκοπός! Είναι άλλο ένα εργαλείο marketing και άρα πρέπει να ακολουθεί την στρατηγική marketing & επικοινωνίας για brand building, launching, customer care, reputation & crisis management. Και μήν ξεχνάτε: όταν εκθέτεις το brand σου, προετοιμάσου και για την κριτική απο τον κόσμο.

Στην Offline ζωή μπορεί να πεις κάτι, θα περάσει ο καιρός κ θα ξεχαστεί… Στην Online όμως εικόνα μας τα πράγματα είναι διαφορετικά, σωστά? Τα πάντα «μένουν».

Άστα να πάνε.. Τα πάντα μένουν! Αποθηκεύονται, διαδίδονται, αναπαράγονται. Και όπως μακάβρια λένε μερικοί, είναι η μόνη ελπίδα μας για “μετά θάνατον ζωή” καθώς όλα όσα γράφουμε, κάναμε και κάνουμε online θα μείνουν εκεί για πάντα μετά από εμάς για όσα χρόνια παραμείνει ο πλανήτης και το Internet, ακόμη και αν εμείς τα σβήσουμε! Φαντάσου οτι τα τρισέγγονά μου (αν κάνω) θα βλέπουν το online profile και τα status του προπάππου τους στο Internet!

Γ) Αποστόλης Αϊβαλής - Πως ξεκίνησες? Ποια είναι η διαδρομή σου?

Ξεκίνησα δουλεύοντας στα 19 μου στα goody’s γιατί δεν είχα να φάω και έτσι συνδύαζα την δουλειά με το φαγητό! Έμεινα όμως μόνο 2 μήνες εκεί καθώς έκρινα ότι έμαθα όσα ήθελα για την οργάνωση και την πειθαρχία και το καλό marketing και αφού δεν έβλεπα σταδιοδρομία στην εστίαση, απλώς έφυγα. Αργότερα δούλεψα πουλώντας διαφήμιση και γράφοντας άρθρα για περιοδικά ψάχνοντας την θέση μου στον χώρο. Την βρήκα στο marketing.

Πέρασα γρήγορα στο marketing στο internet και αργότερα αποφάσισα να προχωρώ με θράσος και με όσο πιο καινοτόμα πράγματα μπορώ για να ελιχθώ γρήγορα. Πχ βοήθησα στην πρώτη εταιρία Internet στην Ελλάδα (το 1996, PowerNet), διοργάνωσα τα πρώτα βραβεία internet μόνος μου (1998-2001, WebAwards, όμως ήταν πολύ νωρίς τότε), δούλεψα τα πρώτα Ελληνικά portals (1996-97, thea.gr και zoom.gr), έστησα έναν Ελληνικό 3διάστατο κόσμο όπου μπορούσες να περπατάς και να μιλάς και να χτίζεις το σπίτι σου (1997, ActiveWorlds, πάλι ήταν νωρίς), έστησα το πρώτο δίκτυο και εταιρία online διαφήμισης στην Ελλάδα το (2001, ArboMedia Sales House).
Πέρασα αργότερα στον χώρο των media και πιο μετά στον χώρο του entertainment, music και του content. Πάντα όμως ως marketing & sales σαν θέση. Αυτό δεν το άλλαξα, έμεινα σταθερός στο marketing.
Τελικά μετά από πολλές πετυχημένες θέσεις ως Director & Head of Marketing (τελευταία στον όμιλο Ant1) αποφάσισα πάλι με μεγάλο ρίσκο να αφήσω τις καλές μου θέσεις ώς στέλεχος και να γίνω consultant, αντί να κάθομαι και να κάνω μόνο μια δουλειά για κάποιον άλλο. Δεν το μετάνιωσα πότε. Από τότε έχω εργαστεί και συνεργαστεί με πολλές εταιρίες και βιομηχανίες και απέκτησα απίστευτη γνώση για την οποία είμαι περήφανος. Έστησα επίσης αρκετές επιχειρήσεις μόνος μου (άλλες πετυχημένες, άλλες αποτυχημένες) που μου έδωσαν απίστευτη γνώση. Οι τελευταίες επιχειρηματικές μου προσπάθειες μου είναι η Social Brands και το Startupday.

Τώρα να ‘μαι πάλι στα 37 μου, να προσπαθώ να ελιχθώ σε ένα άναρχο, στεγνό οικονομικά περιβάλλον, γεμάτος πάθος, απευθυνόμενος και προς το εξωτερικό, και ελπίζοντας οτι κάποια στιγμή θα κάνω και οικογένεια! Wish me luck..

Α ναι! Είχες δημιουργήσει και έτρεξες και τα βραβεία Web Awards. Τι έγινε εκεί;

Ο χαμός. Ήθελα σε μια πολύ μικρή αγορά να στήσω έναν θεσμό που θα την ωθήσει. Τα έτρεχα μόνος, έφτιαχνα το site, τον κανονισμό, διοργάνωνα το event, κυνηγούσα χορηγούς, συμμετοχές, την οργανωτική επιτροπή (που βοηθούσε θεσμικά), την επικοινωνία, την προσέλευση του κόσμου, την κριτική επιτροπή..Όλα! Ώς και το event παρουσίαζα μόνος! One Man Show! Και – αν θες το πιστεύεις – έγινε ένα event με 400 άτομα στην αίθουσα το 1998! Σαφώς αντιμετώπισα και τα γνωστά της Ελληνικής μιζέριας, με αμφισβήτησαν, με χλεύασαν, δεν έβγαλα δραχμή (τότε είχαμε δραχμές) άλλα όλοι θεωρούσαν οτι έγινα πλούσιος, μέχρι hack στο site μου έκαναν.. τα βραβεία όμως έγιναν αξιοπρεπώς και μεγαλοπρεπώς και με προσωπικά μου έξοδα και κόπο… Βραβεύτηκαν δεκάδες άτομα που τώρα είναι σημαντικά στελέχη. Εμένα μου έμεινε μόνο “η δόξα” χα χα χα. Σοβαρά τώρα: ήταν απίστευτη η γνώση που κέρδισα.

Και τελικά;

Μετά από 3 χρόνια δουλειά και 3 πετυχημένες διοργανώσεις/βραβεύσεις, χωρίς έσοδα όμως για μένα, πήρα την μοναδική σοβαρή απόφαση τότε.. Να τα παραχωρήσω στην ΕΔΕΕ που ήθελε να συμπεριλάβει βραβεία web μαζί με τα βραβεία διαφήμισης τότε και η οποία τα έκανε ERMIS AWARDS. Πάλι η μικρή αγορά internet και κάποια blogs τότε “μου την έλεγαν” για την απόφαση αυτή, -οτι και καλά παραδίδω τα βραβεία του Internet στην διαφήμιση-, αλλά εγώ έτσι διασφάλισα ότι θα συνεχίσουν να γίνονται τα WebAwards (και μάλιστα καλύτερα απ ότι τα έκανα μόνος μου), θα συνέχιζε να έχει ο χώρος βραβεία Internet, και εγώ θα ησύχαζα απο την φασαρία και τα έξοδα! Το αποτέλεσμα για τα βραβεία δεν ήταν το καλύτερο (μειώθηκε το ειδικό τους βάρος σε σχέση με αυτό που είχα δημιουργήσει τότε, καθώς αλλοτριώθηκαν από την διαφήμιση). 

Για το Ελληνικό web industry όμως, πιστεύω ότι το αποτέλεσμα ήταν θετικό, καθώς η αγορά Internet, τα έργα της, ο κόσμος της, τα στελέχη της, προβλήθηκαν πολύ σε νέους χώρους, και σιγά σιγά (10 χρόνια μετά) μας υπολογίζουν ως χώρο και βιομηχανία άσχετα αν εμείς ποτέ δεν υπολογίσαμε τον εαυτό μας σοβαρά.. Αυτός ήταν και ο σκοπός των WebAwards όταν τα ξεκίνησα, άρα τα θεωρώ μεγάλη επιτυχία.

Ποιες είναι οι υπηρεσίες που προσφέρεις αυτή τη στιγμή;

Εν συντομία:

  • προσφέρω Strategy, Marketing, Business Development και Επικοινωνία μέσα από την AIVAL.COM(www.aival.com) που είναι και η βασική μου δραστηριότητα.
  • Προσφέρω Social media Promotion, Marketing & Advertising και Branded Entertainment για brands μέσα από την SOCIAL BRANDS (www.socialbrands.gr).
  • Προσφέρω Internet Design & Development μέσα από την WEBFRUITS(www.webfruits.gr).
  • Τέλος προσφέρω μία ευκαιρία (και ελπίδα) για εύρεση κεφαλαίων μέσα από το STARTUPDAY event(www.startupday.gr), για startups που ψάχνουν επενδυτές ή για επενδυτές που ψάχνουν τα καλύτερα startups! Και μάλιστα χωρίς συνδρομή ή χρέωση συμμετοχής.

Είσαι Manager? Είσαι All-Rounder (τα κάνεις όλα?)

Είμαι ένας πηγμένος ελεύθερος επαγγελματίας που ότι γνωρίζω πολύ καλά το κάνω και επιχείρηση γιατί δεν κρατιέμαι. Ώς σύμβουλος μπορώ να αναλύσω το συνολικό business model και να παρέχω λύσεις για το κάθε τι σε επίπεδο πώς, πότε, ποίος, τι και πόσο. Πέρα από τις λύσεις όμως ξέρω και μπορώ να υλοποιήσω αυτά που λέω φέρνοντας αποτελέσματα και αυτό βοηθά και εμένα και όσους συνεργάζομαι. Αν μπορείς να τα κάνεις όλα αυτά είσαι ένα δυνατό στέλεχος αλλά ταυτόχρονα και ένα καλό άλογο κούρσας! Δεν σημαίνει όμως απαραίτητα οτι θα είμαι καλός επιχειρηματίας κάνοντας τόσο πολλά. Δυστυχώς, δεν κρατιέμαι, κάνω πολλά και αυτό δεν είναι έξυπνο εκ μέρους μου, γιατί όπως λέω είναι ανόητο για ένα άλογο που μπορεί και ξέρει να κερδίζει αγώνες να κουβαλά σακιά μόνο και μόνο επειδή μπορεί.

Στην Ελλάδα όμως αναγκάζεσαι. Γι αυτό και αποφάσισα να αλλάξω το περιβάλλον των δραστηριοτήτων μου, να συμμορφωθώ, και να “μετακομίσω” όποιες δραστηριότητές μπορώ στο εξωτερικό όπου το περιβάλλον ειναι καλύτερο και όταν διαθέτεις ένα άλογο κούρσας, επενδύουν οι άλλοι πάνω του.

Δ) General - Υπάρχει η στιγμή που ένας νέος επιχειρηματίας πρέπει να «σταματήσει» να τα κάνει όλα?

Ένας επιχειρηματίας πρέπει κάποια στιγμή να κάνει λιγότερη «λάντζα» όπως λέω και να γίνει πιο δημιουργικός επιχειρηματίας δημιουργώντας με τις γνώσεις του σωστές επιχειρήσεις που τρέχουν άλλοι ικανοί άνθρωποι. Όσο πιο νωρίς το κάνεις αυτό τόσο πιο γρήγορα θα πετύχεις.

Γιατί κάποιος να κάνει δική του επιχείρηση? Τι να περιμένει κ τι όχι?

Γιατί το θέλει και μπορεί! Και γιατί κρίνει ότι μπορεί να παράγει περισσότερα! Και γιατί σιχαίνεται την συνήθεια και το βόλεμα! Να περιμένει απεριόριστη ελευθερία κινήσεων και δημιουργίας αν το κάνει, πιθανή μεγάλη επιτυχία, αλλά και πολλές αναποδιές, απογοήτευση και πεσίματα (που είναι φυσικό). Το αποτέλεσμα όμως είναι πάντα μαγικό όταν βλέπεις αυτό που δημιούργησες να πετυχαίνει ηθικά ή οικονομικά. Ειδικά μετά από πολλές αποτυχίες.

Υπάρχει χώρος για Innovation και Leaders στην Ελλάδα?

Σαφώς ναι. Είμαστε η χώρα που δημιούργησε τους ηγέτες και την καινοτομία στην ιστορία! Απλώς αργά η γρήγορα οι innovators διαπιστώνουν ότι πρέπει να φύγουν στο εξωτερικό για να αποδώσει η προσπάθειά τους. Αν δίδασκα και συμβούλευα έναν φοιτητή θα του πρότεινα να εγκαταλείψει το πτυχίο του, να ζήσει και να προσπαθήσει να επιχειρήσει για τουλάχιστον 2 χρόνια στην Ελλάδα (γιατί είναι απίστευτο σχολείο για να ξεκινήσεις την προσωπική σου και κοινωνική αναζήτηση). Αν καταφέρεις να ελιχθείς στην Ελλάδα, τότε οτιδήποτε άλλο στο εξωτερικό είναι απλός περίπατος. Η Ελλάδα έχει απίστευτα μυαλά και καινοτομία και ιδέες αλλά όχι οικονομικό και κρατικό περιβάλλον ανάπτυξης και το κυριότερο δεν έχει διάθεση βοήθειας τόσο ώς κράτος όσο και ώς λαός. Και σαφώς δεν έχει μεγάλα μεγέθη για να χρηματοδοτήσουν την ιδέα σου. Άρα αν δεν θέλεις να είσαι δημόσιος υπάλληλος ή να ανοίξεις σουβλατζίδικο αργά ή γρήγορα θα πρέπει να φύγεις δεδομένου οτι άλλες σημαντικές πλουτοπαραγωγικές δραστηριότητες της Ελλάδας ειναι ακόμη κλειστές (π.χ. Ενέργεια).

Υπάρχουν πάντα στο μυαλό μου αυτοί οι ιδιαίτεροι τομείς παραγωγής της Ελλάδας (ενέργεια, τουρισμός, βιολογική αγροτική καλλιέργια) γιατί η γεωγραφική μας θέση και το κλίμα ευνοούν. Το κράτος όμως όχι. Οι τομείς αυτοί απαιτούν πρώτα έξοδο από την κρίση (3-10 χρόνια δηλαδή), έξοδο απο την διαφθορά (δεν ξέρω πότε και πώς θα γίνει αυτό), μεγάλα εώς πολύ μεγάλα κεφάλαια επένδυσης, και ιδιαίτερες πλάτες. Αυτά μόνο από το εξωτερικό μπορεί να έρθουν και να αποκτηθούν. Αυτό το έχω πάντα στην άκρη του μυαλού μου ώστε όταν μπορέσω να επιστρέψω. Επιπρόσθετα βλέπω οτι όσοι μας δανείζουν τα βλέπουν και τα θέλουν όλα αυτά και αφού θα θελήσουν να τα εκμεταλλευτούν, θα έρθουν σίγουρα να επενδύσουν στην Ελλάδα αργά η γρήγορα. Ελπίζω να ζώ ακόμη ώς τότε και να επιχειρώ!

Υπάρχουν κάποια «μυστικά επιτυχίας» που θα ήθελες να μοιραστείς μαζί μας? Όχι συνταγή αλλά ingredients Τη συνταγή λογικά δεν πρέπει ο κάθε επιχειρηματίας να τη φτιάξει μόνος του;

Δεν υπάρχει ένας κανόνας, μία συνταγή και αν υπήρχε θα ήταν βαρετή άρα θα την αλλάζαμε γρήγορα. Το ίδιο αυτοκίνητο αντιδρά αλλιώς με διαφορετικό οδηγό. Παρόλα αυτά υπάρχουν κάποια συστατικά ή ιδιότητες που εμένα με ωφέλησαν και θέλω να τα μοιραστώ με όποιον ακούει. Προτείνω πάντα να ΤΟΛΜΑΣπερισσότερο απ όσο σου επιτρέπουν οι άλλοι, να κινείσαι πιο ΓΡΗΓΟΡΑ απ ότι ο περίγυρός σου, να μη ΒΟΛΕΥΕΣΑΙ και ΣΥΝΗΘΙΖΕΙΣ (η συνήθεια και το βόλεμα είναι ο θάνατος της δημιουργίας κατ εμέ, εξού και οι δημόσιοι υπάλληλοι δεν παράγουν ούτε ανάπτυξη ούτε τίποτα), νακοιτάς πάντα πιο ΜΠΡΟΣΤΑ από αυτό που μπορείς να δεις και ειδικότερα από αυτό που οι άλλοι βλέπουν, να μη ΣΥΜΒΙΒΑΖΕΙΣ τις αξίες σου για κανένα εφήμερο όφελοςαλλά να τις επενδύεις σε μακροχρόνια οφέλη και τέλος να μην ακολουθείς αλλά να ΗΓΕΙΣΑΙ της δημιουργίας.

Ο Καβάφης έλεγε ότι «χρειάζεται αρετή και τόλμη για να πάς μπροστά» και εγώ δεν το ξέχασα ποτέ αυτό. Τόλμη είχα από μικρός (υπέρμετρη που με έβαζε συνεχώς σε μπελάδες!). Αργότερα έμαθα να αναπτύσω και την αρετή ώστε να πλαισιώνω αυτά που υπόσχομαι και πουλάω και να το κάνω καλά. Επίσης, η δικιά μου λογική είναι και ήταν πάντα: ποτέ να μην είμαι ο χρυσοθήρας που τρέχει για να βρεί τον Χρυσό. Αντίθετα ήταν και είναι: να στέκομαι στον δρόμο που περνούν οι χρυσοθήρες και να τους πουλώ τα εργαλεία που χρειάζονται για να βρούν χρυσάφι. Αυτό έκανα με τα Web Awards αυτό κάνω και με το Startupday. Αυτό πιστεύω είναι μια έξυπνη στρατηγική για να βγάζεις πάντα χρήματα και να είσαι χρήσιμος στην αγορά. Οι χρυσοθήρες δεν τα καταφέρνουν ούτε τα κατάφεραν όλοι στην ιστορία. Ο ένας στους 100 τελικά χτυπάει την φλέβα χρυσού. Αυτοί όμως που τους πουλάνε υπηρεσίες και εργαλεία βγάζουν χρήματα όλοι! Τέλος, όσο αφορά στο πώς το κάνω αυτό σαν στάση ζωής, το προσωπικό μου quote είναι LEAD, NEVER FOLLOW που νομίζω τα λέει όλα.

Μπορείς να μας πεις μερικά Websites that Inspire You?

Είναι πολλά και διαφορετικά. Μερικές online εμπειρίες που θυμάμαι στην ζωή μου: η πρώτη φορά που το 1996 περπάτησα στο Greek Active World που φτιάξαμε (Greek virtual world!) και οραματίστηκα το μέλλον του 3D social world (τότε δεν υπήρχε το secondlife καν ακόμη), η πρώτη φορά που έπαιξα μαζί με άλλους στο εσωτερικό δίκτυο (Lan) το παιχνίδι quake και φαντασιώθηκα ένα multiplayer internet community, η πρώτη φορά που ανακάλυψα την δικιά μου μουσική στο LASTFM και κατάλαβα τι θα πει ελευθερία & δημοκρατία της δημιουργίας και ποίο είναι το μέλλον της μουσικής και της διανομής περιεχομένου, η πρώτη φορά που αγόρασα virtual gifts στο stardoll και κατάλαβα ότι κάποια στιγμή θα ζούμε από micro transactions, η πρώτη φορά που αντίκρισα το yahοο index (το πρώτο site του yahoo με γκρί background και απλό text για όσους το θυμούνται) και κατάλαβα την αξία της δωρεάν υπηρεσίας, και βέβαια το πρώτο μου social media profile στο ICQ ή το SEEYOUSEEME το 1994 (!) που κατάλαβα την δύναμη των social networks και της επικοινωνίας. Τα υπόλοιπα θα τα φτιάξω εγώ θέλω να πιστεύω.

Πως θα ήθελες να «κλείσεις» αυτή τη συνέντευξη? Tι θα ήθελες να «μείνει» στο μυαλό των αναγνωστών?

Θα ήθελα να παρακαλέσω τον καθένα προσωπικά να σταματήσει να αναπαράγει και να παπαγαλίζει ζώντας στο μικρόκοσμο του καφενείου ή του twitter καφενείου. Κυρίως όμως να προκαλέσω τον καθένα να αρχίσει να παράγει κάτι νέο και να εμπνέει τους άλλους. Και παρακαλώ πολύ να εμπνέει και εμένα! Δεν υπάρχει θεωρώ καλύτερη ευχή για πετυχημένη ζωή και σταδιοδρομία.

Σε ευχαριστώ πολύ για την δυνατότητα που μου έδωσες να τα πούμε και συγνώμη για την πολυλογία αλλά έπρεπε να χωρέσω 16 χρόνια εμπειρίας σε λίγες ουσιαστικές παραγράφους.. Συγχαρητήρια και για την καινοτόμα προσπάθειά σου.

comments powered by Disqus

SEVEN: The Days Long Gone

Thief-like isometric RPG by ex Witcher developers
24-11-2017 - 18:10
δείτε περισσότερα

R.

Emotional 6-axis life form, from the makers of the OP-1.
24-11-2017 - 17:11
δείτε περισσότερα

Zonerly

A cute timezone mac app for traveller, distributed team
24-11-2017 - 13:18
δείτε περισσότερα

Nebula Alarm Clock

Grow stars while you sleep and fight the urge to hit snooze.
24-11-2017 - 13:16
δείτε περισσότερα

Black Friday Sales Livestream

Real-time stream of Black Friday Cyber Monday weekend sales
24-11-2017 - 12:28
δείτε περισσότερα

Workspaces

Your things well-organized. Ready to open with one click.
24-11-2017 - 10:39
δείτε περισσότερα

Bandwidth Hero

Browser extension which saves data by compressing images
24-11-2017 - 10:35
δείτε περισσότερα

The Ultimate Black Friday Bundle

Discounts from 50+ services in digital and mobile
24-11-2017 - 09:13
δείτε περισσότερα

SaaS Friday

15 awesome SaaS deals for Black Friday
24-11-2017 - 09:10
δείτε περισσότερα

Vinci 2.0

Music, calls and fitness trackers all-in-one smart headphone
24-11-2017 - 08:43
δείτε περισσότερα