Διαχειρίσου τη διαφωνία πριν γίνει διαμάχη

    Από: Startup Team

Η γεφύρωση διαφορετικών απόψεων είναι ένα αναπόσπαστο κομμάτι κάθε ομαδικής δραστηριότητας. Όταν όμως σε έναν χώρο εργασίας μία διαφωνία κλιμακώνεται σε διαμάχη, μπορεί να διαταράξει άσχημα τις σχέσεις και να κάνει την εργασία της ομάδας από δύσκολη έως αδύνατη. Ευτυχώς, πάντα μπορούμε να διαχειριστούμε μία διαφωνία που τείνει να κλιμακωθεί και να εκτονώσουμε την ένταση, πριν ξεσπάσει ισχυρή σύγκρουση ή ψυχρός πόλεμος. Ορίστε η διαδικασία σε 12 βήματα:

Από την Αννίτα Νιάκα

1. Δες τις προειδοποιητικές ενδείξεις

Όπως τα μαύρα σύννεφα πριν την καταιγίδα, συχνά υπάρχουν ενδείξεις που προμηνύουν το ξέσπασμα μιας διαμάχης: αιχμές, σαρκασμός, «υπόγεια» αγένεια ή παθητικά επιθετική συμπεριφορά ενός συναδέλφου, όπως π.χ το να «ξεχνάει» να κάνει δουλειές που είναι σημαντικές για τις δικές σου αρμοδιότητες. Εάν διακρίνεις τέτοιου είδους συμπεριφορά, κινητοποιήσου γρήγορα προς εκτόνωση της διαμάχης, πριν πάρει ανεξέλεγκτες διαστάσεις.

2. Μην υποθέτεις ότι ξέρεις τι συμβαίνει

Πριν ξεκινήσεις μία δύσκολη συζήτηση με έναν συνάδελφο, εκτίμησε την κατάσταση και αναγνώρισε ότι ίσως και εσύ να έχεις άδικο κάπου, αλλά και ότι ίσως να μην ξέρεις καν τι συμβαίνει και γιατί ο συνάδελφος αυτός είναι αναστατωμένος. Η συνειδητοποίηση από την αρχή ότι μπορεί εσύ να έχεις κάνει λάθος, κάνει την επίλυση της σύγκρουσης πιο απλή. Εάν όντως έχεις άδικο, το παραδέχεσαι, ζητάς συγγνώμη και προχωράτε…

3. Ξεκίνα μία φιλική συζήτηση

Ακόμα κι αν αισθάνεσαι εκνευρισμένος ή θυμωμένος με τη συμπεριφορά του συναδέλφου, χρειάζεται να τον προσεγγίσεις με φιλικό τρόπο, όχι επιθετικά. Στόχος σου δεν είναι να «εκδικηθείς» ή να «πληρώσεις με το ίδιο νόμισμα» το άλλο άτομο, αλλά να επιτύχεις και να διατηρήσεις έναν διάλογο που θα επιλύσει το πρόβλημα.
Μπουρλότο: «Δε μου λες; Γιατί μου φέρεσαι τόσο χάλια;».
Προσέγγιση: «Έχω την εντύπωση ότι είσαι ενοχλημένος με κάτι, είναι αλήθεια;»

4. Άκουσε –άκου πραγματικά- τι λέει ο άλλος

Όταν το άλλο άτομο αρχίσει να εξηγεί, να σχολιάζει ή να επικρίνει δώσε όλη την εστίασή σου και άκου πολύ προσεκτικά. Μη σκέφτεσαι τι θα απαντήσεις εσύ, απλώς άκου πραγματικά τι σου λέει αυτός ο άνθρωπος. ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Γίνε καλύτερος ακροατής με αυτά τα 5 tips

5. Μείνε ήρεμος, ότι κι αν ακούς

Ακόμα κι αν αυτό που λέει το άλλο άτομο σε κάνει να αισθάνεσαι ότι δέχεσαι επίθεση, μην αντιδράσεις με θυμό ή εκνευρισμό. Νιώσε τα συναισθήματά σου, αλλά μην αντιδράς με βάση αυτά (τουλάχιστον όχι ακόμα), διότι εάν τα φέρεις έτσι «ακατέργαστα» στη συζήτηση, το μόνο που θα πετύχεις είναι κλμάκωση της σύγκρουσης. ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Θυμώνεις; Καν’το εποικοδομητικά

6. Προσπάθησε να δεις από την πλευρά του άλλου

Όταν αφήσεις τον συνάδελφό σου να εκφραστεί, βάλε τα δυνατά σου να δεις την κατάσταση από την πλευρά του. Ακόμα κι αν νομίζεις ότι το άλλο άτομο έχει μία αλλόκοτα στρεβλή εικόνα της πραγματικότητας, μην επιμείνεις ότι αυτός-ή έχει άδικο. Τέτοιες δηλώσεις είναι προσβλητικές και δείχνουν ασέβεια.

7. «Αντήχησε» αυτό που μόλις άκουσες

Πριν πεις οτιδήποτε άλλο, συμπύκνωσε με δικά σου λόγια αυτό που μόλις είπε το άλλο άτομο και μετά ρώτα εάν εξέφρασες τη θέση του σωστά.
Μπουρλότο: «Κατάλαβα! Είσαι θυμωμένος μαζί μου».
Προσέγγιση: «Αυτό που ακούω να λες, είναι ότι συμβαίνει αυτό κι αυτό κι εκείνο. Κατάλαβα σωστά;».

8. Εάν έφταιξες ή έσφαλες, παραδέξου το

Εάν όντως προσπάθησες να δεις την κατάσταση από την πλευρά του άλλου, είναι πολύ πιθανό στο σημείο αυτό να μπορείς να δεις πιο ξεκάθαρα πώς συνέβαλλες εσύ στην ένταση και σε ποιο σημείο θα μπορούσες να είχες συμπεριφερθεί πιο σωστά.

9. Έκφρασε τη δική σου οπτική γωνία, χωρίς συναισθηματισμούς

Εάν αισθάνεσαι ότι υπάρχουν ακόμα διαφωνίες, περίγραψε την κατάσταση από την δική σου πλευρά, διατηρώντας πάντα τα λόγια σου σε επαγγελματικό επίπεδο. Εάν χρειάζεσαι να εκφράσεις πώς αισθάνεσαι εσύ για την κατάσταση αυτή, κάντο χωρίς να αφήσεις τη δήλωσή σου να γίνει προσωπική επίθεση.
Μπουρλότο: «Ειλικρινά; Πιστεύω ότι φέρθηκες ανόητα».
Αποτελεσματικό: «Ήταν δύσκολο και για εμένα να συγκεντρωθώ στη δουλειά μου, καθώς το αισθανόμουν ότι ήσουν ενοχλημένος με κάτι μαζί μου».

10. Ζήτα τη συμβουλή του άλλου

Τώρα που βάλατε και τις δύο οπτικές γωνίες σας στο τραπέζι, ζήτα τη συμβουλή του συναδέλφου σου για τον καλύτερο τρόπο να επιλυθεί η κρίση. Και πάλι, άκου όσο  πιο προσεκτικά μπορείς τι λέει, χωρίς να κρίνεις ή να θυμώσεις.

11. Έκφρασε τις δικές σου ιδέες για την επίλυση

Αφού έχεις ακούσει ό,τι είχε να πει ο άλλος άνθρωπος και τις ιδέες του για το πώς θα λυθεί το πρόβλημα, είναι η σειρά σου να πεις τις δικές σου ιδέες. Όσο είναι δυνατόν, δώσε τη δική σου συμβουλή ως «συμπληρωματική» προς αυτές του συναδέλφου σου και όχι σαν αντίθετη.
Μπουρλότο: «Πιστεύω ότι με την ιδέα σου να αναμιχθεί η διοίκηση σε αυτό, απλώς ψάχνεις προβλήματα».
Προσέγγιση: «Το να φέρουμε το θέμα στη διοίκηση μπορεί να λειτουργήσει, αλλά πριν το κάνουμε αυτό θα ήθελα να προσπαθήσουμε για μία συμφωνία, ώστε να μη χρειαστεί ίσως να κλιμακώσουμε το ζήτημα».

12. Συμφωνήστε τα επόμενα βήματα

Συνεργάσου με το άλλο άτομο για να καταλήξετε σε ένα «σχέδιο δράσης» για την επίλυση των θεμάτων που προκάλεσαν τη σύγκρουση. Αυτό είναι μακράν το πιο σημαντικό βήμα σε όλη τη διαδικασία, διότι σας φέρνει και τους δύο «στην ίδια πλευρά» – να διορθώσετε το πρόβλημα, αντί να κάνετε την κατάσταση χειρότερη.

Τελικά, όσο πιο ξεκάθαρη -και ψύχραιμη- είναι η επικοινωνία σας, τόσο πιο εύκολα θα επιλύσετε τη διαμάχη.