Πώς το Lean UX Design μπορεί να σώσει μία startup

    Από: Startup Team

Το Lean UX Design αποτελεί ένα από τα πιο πετυχημένα πειράματα των startups τα τελευταία χρόνια. Η φιλοσοφία του ξεκίνησε έπειτα από λεπτομερή παρατήρηση των λόγων για τους οποίους οι περισσότερες startups αποτυγχάνουν, πριν προλάβουν να ολοκληρώσουν τον πρώτο χρόνο λειτουργίας.

Σε τι διαφέρει το Lean UX από το παραδοσιακό UX Design; Προφανώς, στο ότι είναι πολύ πιο συμφέρον να επενδύσετε σε έναν απλό αλλά προσεκτικά μελετημένο UX σχεδιασμό παρά σε ένα πομπώδες designπου περισσότερο φλυαρεί παρά διευκολύνει την εμπειρία του χρήστη. Τι θέλουμε να πούμε με αυτό; Το “less is more” είναι πιο επίκαιρο από ποτέ, όμως μην πέσετε στην παγίδα της προχειροδουλειάς. Το LeanUX έχει πίσω του μία ολόκληρη μεθοδολογία, ώστε το αποτέλεσμα να είναι ένα άρτια σχεδιασμένο website που υποστηρίζει με κάθε δυνατό τρόπο την εταιρεία σας στο διαδίκτυο. Ας δούμε λοιπόν μαζί τους βασικούς κανόνες του Lean UX Design.

1. Δουλέψτε το project ομαδικά

Το Lean UX Design απαιτεί την εμπλοκή όλων των μελών μιας ομάδας: designers, developers, business managers, αναλυτές… όλοι θα πρέπει να συνεργαστούν, για να προσδιοριστεί με ακρίβεια η συμπεριφορά των χρηστών και να εκτιμηθούν καλύτερα οι ανάγκες του αγοραστικού κοινού. Αυτό σημαίνει ότι ένας designer, λόγου χάρη, οφείλει να παρατηρεί τη συμπεριφορά των καταναλωτών, ώστε να καταλάβει ποιες λειτουργίες αυξάνουν το conversion rate και ποιες όχι.

Στο Lean UX Design, η γνώμη του ενός συμπληρώνει τη γνώμη του άλλου, με αποτέλεσμα η ομάδα σας να εξελίσσεται γρηγορότερα και μαζί να βελτιστοποιούνται και οι υπηρεσίες που προσφέρει η startup σας. Έτσι, κερδίζετε τον χρόνο και τα χρήματα, που θα απαιτούσε ένα project που χτίζεται με βάση το παραδοσιακό UX Design.

2. Η σημασία των υποθέσεων

Αν το παραδοσιακό UX Design δημιουργείται με γνώμονα τις ανάγκες των καταναλωτών, το Lean UX Design ξεκινά με μία σειρά υποθέσεων. Απαιτεί να είστε δημιουργικοί, να έχετε φαντασία και να αναρωτηθείτε σχετικά με τη χρησιμότητα ενός προϊόντος ή υπηρεσίας. Με άλλα λόγια, ξεκινήστε τις υποθέσεις! Ενδεικτικές ερωτήσεις που θα πρέπει να θέσετε είναι οι εξής:

  • Ποιο είναι το αγοραστικό κοινό;
  • Ποια είναι η χρησιμότητα του προϊόντος;
  • Πότε χρησιμοποιείται;
  • Ποια η βασικότερη λειτουργία του;
  • Ποια είναι τα πιθανά ρίσκα;

Οι υποθέσεις σάς βοηθούν να κατανοήσετε την κοινή γνώμη γύρω από ένα θέμα. Ακόμα κι αν τελικά δεν καταφέρετε να δώσετε απάντηση σε όλα τα ερωτήματα, ωστόσο αυτά σας βοηθούν να ξεκινήσετε το project σας, σας δίνουν δηλαδή μία αρχική κατεύθυνση.

3. Ξεκινήστε το Brainstorming

Είναι πολύ σημαντικό να κάνετε τακτικά brainstorming, ώστε να βγάζετε όσο το δυνατόν εγκυρότερα συμπεράσματα. Αφού λοιπόν διατυπώσετε τις αρχικές υποθέσεις, ήρθε η ώρα να τις μοιραστείτε με την ομάδα σας! Ξεκινήστε να εξετάζετε μαζί κάθε παράμετρο γύρω από το προϊόν και τις υπηρεσίες που θέλετε να προωθήσετε.

Να θυμάστε πως μία startup δεν διαθέτει ακόμα εμπειρία και δυνατότητα μεγάλων επενδύσεων. Για αυτόν τον λόγο, θα πρέπει να εξετάζετε κάθε βήμα και κάθε απόφαση που παίρνετε, ώστε να αποφύγετε μία από τις μεγαλύτερες παγίδες: να επενδύσετε χρονικά και χρηματικά σε κάτι που μπορεί τελικά να μην ενδιαφέρει κανέναν.

4. Δημιουργήστε buyer personas

Ένας τρόπος για να προσδιορίσετε την ταυτότητα της εταιρείας σας είναι μέσα από τη δημιουργία σύντομων buyer personas. Η συγκεκριμένη μέθοδος χρησιμοποιείται εξίσου και στο παραδοσιακό UXDesign. Η διαφορά όμως του Lean UX έγκειται στο ότι η παραπάνω διαδικασία γίνεται σε σύντομο χρονικό διάστημα, αξιοποιώντας ποιοτικά και όχι ποσοτικά δεδομένα.

Ξεκινήστε σκιαγραφώντας αναλυτικά τη συμπεριφορά των personas: αποδώστε τους δημογραφικά χαρακτηριστικά, συγκεκριμενοποιήστε τις ανάγκες τους, επισημάνετε τις υπάρχουσες ελλείψεις καθώς και τις πιθανές λύσεις.

5. Minimal Viable Product(MVP)

Με τον όρο Minimal Viable Product(MVP) εννοούμε το μικρότερο δυνατό προϊόν ή υπηρεσία, που δημιουργείται στον μικρότερο δυνατό χρόνο και προσφέρει υψηλό value στους χρήστες. Το MVP απαιτεί ένα λειτουργικό και πολυχρηστικό design, ικανό να διεγείρει έντονα συναισθήματα στους χρήστες και τελικά να δημιουργήσει ανάγκες. Αυτός ακριβώς είναι και ο πυρήνας του Lean UX Design.

Με το MVP, στοχεύετε στη γρήγορη ανταπόκριση του κοινού και στην άμεση διάδραση μαζί του, χωρίς να ζημιώνετε οικονομικά την επιχείρησή σας. Πρόκειται δηλαδή για το κλειδί της επιτυχίας μιας startup!

Συμπέρασμα

Ποιο είναι λοιπόν το μεγάλο πλεονέκτημα του Lean UX; Η δυνατότητες που προσφέρει, για να δημιουργήσετε ευέλικτο και κυρίως πετυχημένο design με λιγότερο κόστος. Αν λοιπόν αναζητάτε τον κατάλληλο τύπο σχεδιασμού για τη startup σας, η ομάδα της Develop Greece σας προτείνει με κλειστά μάτια το Lean UX Design.