Συνέντευξη στο Startup.gr: Νάσος Νικολάου: “O λογιστής είναι ο αναπνευστήρας της επιχείρησης”

    Από: Startup Team

Πόσο σημαντικές είναι οι υπηρεσίες ενός λογιστή/φοροτεχνικού για έναν επιχειρηματία στην εποχή του κορωνοϊού;

Πρώτα από όλα, θέλω να ευχηθώ στους αναγνώστες σας, στους νέους startuppers αλλά και σε όλο τον κόσμο “καλή λευτεριά” από τον κορωνοϊό. Ελπίζω η νέα κανονικότητα που θα ζήσουμε από εδώ και στο εξής, να έχει στο μέτρο του δυνατού, την ποιότητα ζωής που απολαμβάναμε προ κορωνοϊού. Ας ελπίσουμε ότι δεν θα δούμε υπερβολές, που αγγίζουν τα όρια του κωμικού, όπως για παράδειγμα, παραλίες με πλεξιγκλάς.

Όσον αφορά την ερώτησή σας: αν οι υπηρεσίες ενός επαγγελματία λογιστή και φοροτεχνικού πριν τον COVID ήταν χρήσιμες μία φορά, τώρα είναι δέκα! Εξηγούμαι αμέσως. Σε ένα περιβάλλον όπου η αναστολή εργασίας, οι απαγορεύσεις απολύσεων, οι αναστολές εισφορών, οι τροποποιήσεις συμβάσεων, οι αλλαγές στην καταβολή ενοικίων κλπ είναι συνεχείς και, το κυριότερο, μεταβαλλόμενες από μέρα σε μέρα, ο καλός λογιστής είναι κάτι παραπάνω από το δεξί χέρι του επιχειρηματία.

Για να δανειστώ ορολογία από την επικαιρότητα των ημερών, για πολλές εταιρίες που είναι σε καθεστώς μονάδας εντατικής θεραπείας, ο λογιστής είναι ο αναπνευστήρας της επιχείρησης.

Ποια είναι τα κριτήρια επιλογής του κατάλληλου λογιστή/φοροτεχνικού για μια startup εταιρεία;

Οι startup έχουν το μεγάλο πλεονέκτημα ότι όσον αφορά την ανάπτυξή τους, τα περιθώρια είναι τεράστια. Κυριολεκτικά, “the sky is the limit”. Έχουν όμως και το μεγάλο μειονέκτημα ότι, όπως κάθε τι νέο, είναι ιδιαίτερα εύθραυστες και ευάλωτες – όχι μόνο στον κορωνοϊό, αλλά ακόμη και στα απλά πάνω-κάτω της αγοράς. Αντίθετα από τις μεγάλες και καταξιωμένες εταιρίες που όταν κάποιο project αποτυγχάνει, απλά “παίρνουν τη ζημιά” και προχωράνε (ίσως θυμάστε το Google Glass), μια startup δεν δικαιούται να αποτύχει.

Αυτό είναι το ένα κρατούμενο. Το δεύτερο είναι οι πόροι. Δεν είναι τυχαίο ότι πολλές πρώην startup και νυν τεράστιες εταιρείες στην Αμερική ξεκίνησαν από κάποια γκαράζ. Στα γκαράζ δεν πληρώνεις νοίκι! Ως εκ τούτο, ο άριστος λογιστής και φοροτεχνικός για μία startup είναι, κατά κάποιο τρόπο, και ένας φύλακας άγγελος, ακόμα και “κηδεμόνας”, αν θέλετε, του επιχειρηματία.

Ο κατάλληλος λογιστής θα βεβαιωθεί πρώτα από όλα ότι ο επιχειρηματίας έχει επιχειρηματικό σχέδιο, το οποίο έχει μελετήσει και έχει αντιληφθεί σωστά. Εάν αυτό δεν συμβαίνει, ο λογιστής θα πρέπει να τον βοηθήσει στη δημιουργία ενός τέτοιου business plan – όπως ακριβώς κάνουμε στη ΝΙΚΟΛΑΟΥ ΑΕ.

Από εκεί και πέρα, ο λογιστής πρέπει να συμμετάσχει με την πείρα και τη γνώση του στη σωστή κατανομή των φειδωλών πόρων μίας startup. Και βεβαίως, πρέπει να φροντίσει να “κρατά το χαλινάρι” σε περίπτωση αρχικής επιτυχίας πέραν των προσδοκιών. Ο πρώτος χρόνος πήγε “σφαίρα”; Όχι, δεν χρειάζεται Ferrari η εταιρεία, ούτε νέα γραφεία στην Κηφισίας.

Εάν ο λογιστής σας έχει όλα τα παραπάνω, τότε είστε μία startup σε πολύ, πολύ καλά χέρια!

Ποια είναι τα safe tips λογιστικά που πρέπει να ακολουθήσει μία επιχείρηση για την βιωσιμότητά της;

Σας τα παραθέτουμε, με τη σειρά προτεραιότητας που θεωρούμε την πιο σωστή:

Ταμειακή παρακολούθηση εισροών και εκροών.

Μη δημιουργία ληξιπρόθεσμων οφειλών.

Έγκυρη και έγκαιρη ενημέρωση λογιστικών φορολογικών και ασφαλιστικών αλλαγών.

Ορθή τήρηση ισχύουσας και μεταβαλλόμενης νομοθεσίας.

Ποιες είναι οι συμβουλές που δίνετε σ’ έναν επιχειρηματία ώστε να κάνει την «κρίση – ευκαιρία» και να βγει κερδισμένος από την επέλαση του κορωνοϊού;

Ο κορωνοϊός δεν είναι το τέλος του κόσμου, όπως δεν ήταν η ισπανική γρίπη το τέλος του κόσμου ή ακόμη και η πανώλη του Μεσαίωνα. Οι συμβουλές που μπορούμε να δώσουμε σε έναν επιχειρηματία που έχει πληγεί από την κρίση – ας μην ξεχνάμε ότι υπάρχουν και κλάδοι όπως το λιανεμπόριο τροφίμων και τα φαρμακευτικά που έχουν ωφεληθεί από τον ιό – είναι οι εξής:

Έχετε περισσότερο χρόνο στη διάθεσή σας. Οργανώστε, διορθώστε και τακτοποιήστε όλα εκείνα τα μικρά και μεσαία θέματα (και δεν μιλούμε μόνο λογιστικά) για τα οποία δεν βρίσκατε καιρό να ασχοληθείτε.

Εξετάστε τις ευκαιρίες που προσφέρει η τηλεργασία για τη δική σας επιχείρηση και μετά το τέλος του κορωνοϊού. Ίσως οδηγηθείτε σε σημαντικές οικονομίες.

Απλώστε την επιχειρηματική σας δραστηριότητα σε περισσότερους του ενός τομέα. Όσο πιο πολυσχιδής είναι ο οργανισμός σας, τόσο πιο στέρεο είναι το οικοδόμημά σας.

Και στην Ελλάδα, ο κόσμος, έστω και λόγω του κορωνοϊού, ανακάλυψε, με πολυετή καθυστέρηση τις ηλεκτρονικές συναλλαγές και αγορές. Επενδύστε.

Τέλος, θυμηθείτε ότι τίποτα δεν θα είναι πια το ίδιο, για πολλά χρόνια. Κάντε rewind & reset σε όλες τις πρακτικές και υποδεχθείτε το καινούριο, όσο γρηγορότερα μπορείτε. Για παράδειγμα, θα μπορούσατε ποτέ να φανταστείτε έναν κόσμο χωρίς χειραψίες; Και όμως είναι εδώ.

Ποιες είναι οι μεγαλύτερες δυσκολίες που έχετε διακρίνει σε μία επιχείρηση εν μέσω μιας τέτοιας πανδημίας και πως θα καταφέρει να τις ξεπεράσει;

Υπάρχει το προφανές νούμερο 1 πρόβλημα, της ταμειακής ρευστότητας και όλων των συνεπακόλουθων. Όσοι ήταν “μαζεμένοι” πριν τον κορωνοϊό, έχουν και τις μεγαλύτερες πιθανότητες να ξεπεράσουν πιο γρήγορα και πιο ανώδυνα το πρόβλημα. Όσον αφορά τον τρόπο, δυστυχώς μαγικές λύσεις δεν υπάρχουν. Το outsourcing δραστηριοτήτων, όπως π.χ. ένα νομικό τμήμα και φυσικά τα λογιστικά της επιχείρησης μπορεί να βοηθήσει.

Θα αντέξουν οι ελληνικές startup εταιρείες; Κι αν ναι, με ποιον τρόπο.

Είναι εύκολο να χαϊδέψουμε αυτιά, αλλά δεν είναι σωστό. Όταν ελληνικές startup της εμβέλειας της Workable μειώνουν, όπως μαθαίνουμε, το προσωπικό τους κατά 9%, είναι δύσκολο να είναι κάποιος αισιόδοξος για το οικοσύστημα των ελληνικών startup συλλήβδην. Να σημειώσουμε βεβαίως και την υπερβολή που μας διακατέχει ως λαός και απεικονίζεται στη μαζική εμφάνιση startup “σαν μανιτάρια” την περίοδο 2012 έως 2014, τις περισσότερες φορές με ένα ασαφές και αόριστο μοντέλο κερδοφορίας.

Οι ελληνικές startup θα αντέξουν, όσες αντέξουν, κάνοντας ότι και οι υπόλοιπες επιχειρήσεις, ίσως μάλιστα και σε μεγαλύτερο βαθμό. Περικοπές προσωπικού και λειτουργικών εξόδων είναι στην πρώτη γραμμή. Το θέμα είναι να γίνουν σωστά και να μην θυσιαστούν άνθρωποι και μέσα που κάνουν τη διαφορά.

 

Πώς οικονομικός σύμβουλος/φοροτεχνικός μπορεί να γίνει ο πιο σημαντικός σύμμαχος ενός επιχειρηματία στη μετά κορωνοϊού εποχή;

Χρησιμοποιήσατε τη λέξη “σύμμαχος”. Θα αντιπρότεινα και “συνοδοιπόρος” καθώς το μόνο βέβαιο είναι ότι όλοι θα βαδίσουμε πάνω σε ένα νέο οδικό χάρτη, που γράφεται τη στιγμή που μιλάμε. Στη μετά κορωνοϊό εποχή, είναι σίγουρο ότι τα πάντα θα ξαναγραφτούν και θα επαναπροσδιοριστούν, ξεκινώντας από το business plan.

Ο οικονομικός σύμβουλος και φοροτεχνικός θα βοηθήσει τον επιχειρηματία να βελτιστοποιήσει τους χρηματοοικονομικούς δείκτες στην επιχείρηση μέσα από το τρίπτυχο συμβουλευτική – ενημέρωση – τεχνολογία. Η αίσθησή μου είναι ότι η τεχνολογία, και ιδιαίτερα σε ό,τι έχει να κάνει με την εξ αποστάσεως εργασία και συνεργασία θα παίξει πρωτεύοντα ρόλο στο αύριο.

Ψηφιοποίηση των υπηρεσιών: Πώς η τεχνολογία θα γίνει το καλύτερο όπλο ενός φοροτεχνικού και θα βοηθήσει στην βελτίωση λειτουργίας μιας επιχείρησης;

Με τους παρακάτω τρόπους:

Μείωση του όγκου του αρχείου.

Ταχεία ενημέρωση πελατών για πορεία επιχείρησης.

Αυτοματοποίηση των διαδικασιών και μείωση χρόνου.

Ελαχιστοποίηση λαθών μέσω τεχνικών ελέγχων προγραμματιστικά.

Υπάρχει κάτι αισιόδοξο και θετικό που μπορούμε να προσμένουμε να βγει για τις επιχειρήσεις μέσα από αυτή τη δοκιμασία;

Ναι, βεβαίως και υπάρχει! Οι ελληνικές επιχειρήσεις, αλλά και όλοι μας, ατομικά, πήραμε θεωρώ ένα ενδιαφέρον μάθημα από τον κορωνοϊό. Αφήνοντας για δύο μήνες πίσω μας όλα αυτά που μας χωρίζουν και για τα οποία ερίζουμε μεταξύ μας επί δεκαετίες, είδαμε πώς μπορούν να αντιμετωπιστούν ακόμη και οι πιο δύσκολες καταστάσεις: με αλληλεγγύη των ατόμων και των γενεών, με συνεργασία και με την αμέριστη υποστήριξη όλων μας με στόχο το γενικότερο συμφέρον.

Πώς οφείλει να ενισχύσει η Ευρωπαϊκή Ένωση και η ελληνική κυβέρνηση τις επιχειρήσεις;

Τόσο η ελληνική κυβέρνηση όσο και η Ευρωπαϊκή Ένωση πρέπει να στηρίξουν τις επιχειρήσεις και τους πολίτες ως παραγωγούς και όχι με πολιτική επιδοτήσεων. Ειδικά για την Ελλάδα, η Πολιτεία οφείλει να επανεξετάσει την άδικη, δαιδαλώδη και πολλές φορές τιμωρητική φορολογική νομοθεσία και τις δεκάδες διοικητικές στρεβλώσεις.

Νάσος Νικολάου

Ο Νάσος Νικολάου είναι Λογιστής Φοροτεχνικός Α’ Τάξης, Χρηματοοικονομικός Ελεγκτικός Σύμβουλος Επιχειρήσεων καθώς και αντιπρόεδρος της πιστοποιημένης και ηγέτιδας στον χώρο Λογιστικής – Φοροτεχνικής – Συμβουλευτικής Εταιρείας ΝΙΚΟΛΑΟΥ ΑΕ. Έχει συνεργαστεί με εμβληματικές εταιρίες και οργανισμούς του ελληνικού και διεθνούς επιχειρείν. Έχει διατελέσει Οικονομικός Σύμβουλος στην εταιρεία έρευνας αγοράς Opinion του Ομίλου Βαρδινογιάννη, Λογιστικός Διευθυντής Τμήματος Πωλήσεων ( Gift Shop ) του ΚΠΙΣΝ (Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος), Οικονομικός Λογιστικός Υπεύθυνος του Ομίλου MF Group, Οικονομικός Σύμβουλος του Ομίλου Yava Fitness Club κ.α. Επιπλέον, έχει συνεργαστεί με πολλές ακόμη εταιρίες σε Ελλάδα και εξωτερικό.