Οι τέσσερις πτυχές της επιτυχημένης ηγεσίας

    Από: Startup Team
Ζούμε σε έναν πολύπλοκο κόσμο, με πολλές και σημαντικές προκλήσεις που ωθούν τον καθένα μας στα όρια του. Αν αυτό ισχύει για καθέναν από μας, για τους ηγέτες ισχύει στο πολλαπλάσιο. Για τους managers, τους επιχειρηματίες και βέβαια για τους πολιτικούς. Κανένας τομέας δεν μένει αλώβητος από τις αλλαγές που αντιμετωπίζουμε. Έτσι, χρειάζεται ένα μακροπρόθεσμο όραμα για να ευημερήσει ένα έθνος, μια επιχείρηση ή ένας οργανισμός. Οι οικονομικές, περιβαλλοντικές, γεωπολιτικές, τεχνολογικές και κοινωνικές προκλήσεις που καλούμαστε να αντιμετωπίσουμε, έχουν προκαλέσει σημαντικές συζητήσεις σχετικά με τη φύση της ηγεσίας.

Ακριβώς όπως ένας πολιτικός ή ο επικεφαλής μιας μεγάλης πολυεθνικής επιχείρησης, οι οποίοι οφείλουν να λαμβάνουν υπόψη τους αμέτρητες μεταβλητές, οι ιδιοκτήτες των μικρομεσαίων επιχειρήσεων πρέπει να αντιληφθούν την ευρύτερη εικόνα σε παγκόσμιο επίπεδο, αν θέλουν να μετατρέψουν τους κινδύνους σε εξαιρετικές ευκαιρίες για τις επιχειρήσεις, τους εργαζόμενους και το μέλλον του τόπου στον οποίο δραστηριοποιούνται.

Σύμφωνα λοιπόν με τους ειδικούς η τεχνολογία, το διαδίκτυο και οι τηλεπικοινωνίες επιταχύνουν τις διαδικασίες, αυξάνουν εκθετικά τις ευκαιρίες, δημιουργούν νέους παραγωγικούς τομείς, ανατρέπουν τη γραφειοκρατία και μειώνουν τις αποστάσεις ενώνοντας τα πιο μακρινά μέρη. Παράλληλα, καταδεικνύουν ότι, όπως και σε κάθε περίπτωση, η έλλειψη ηγεσίας και οράματος μπορούν να αποτελέσουν ανυπέρβλητα εμπόδια, ειδικά για εκείνους που αποτυγχάνουν να αδράξουν τις ευκαιρίες και να πάρουν σημαντικές αποφάσεις. “Carpe Diem” ήταν το αξίωμα των Ρωμαίων που θα χρησιμοποιούσαν σε αυτές τις περιπτώσεις, ή vis-à-vis στους πολιτικούς, τα στελέχη και τους επιχειρηματίες, οι οποίοι π.χ. θεωρούσαν ότι το διαδίκτυο δεν είναι παρά μια περαστική μόδα

Οι τέσσερις πτυχές της επιτυχημένης ηγεσίας:

  1. Η σημασία της ομάδας: οι εργασιακές σχέσεις στο πλαίσιο ενός οργανισμού έχουν αλλάζουν συν τω χρόνω από μια σειρά εσωτερικών και εξωτερικών παραγόντων. Αρκετοί ειδικοί συμφωνούν πως ολόκληροι οικονομικοί τομείς έχουν αλλάξει με την πάροδο μόλις μερικών δεκαετιών, με την εξαφάνιση ορισμένων επιχειρήσεων και την άφιξη νέων γιγάντων, όπως οι επιχειρήσεις τεχνολογίας. Μια προσεκτική ανάλυση αυτών των νέων επιχειρήσεων καθιστά σαφές ότι η λέξη «ομάδα» αποτελεί το θεμέλιο της επιτυχίας. Η έννοια μιας άκαμπτης διευθυντικής ιεραρχίας είναι πλέον εκτός μόδας, αντικαταστάθηκε από την ανταλλαγή των οραμάτων και απόψεων στο εσωτερικό των ομάδων εργασίας. Η επικοινωνία γίνεται όλο και πιο άμεση και σταθερή, χωρίς ενδιάμεσους. Οι πολιτιστικές διαφορές συγκαταλέγονται στα δυνατά σημεία και οι χώροι εργασίας δεν είναι πλέον κλειστοί και απομονωμένοι, αλλά ανοιχτοί, όπου είναι εύκολο να συναντηθεί ένας εργαζόμενος με τον διευθύνοντα σύμβουλο και μιλήσει μαζί του, ακριβώς όπως στο Google ή στο Facebook. Αυτός ο νέος τρόπος εργασίας κάνει τις εργασιακές ομάδες πιο συμπαγείς, εγκαθιδρύει πιο ουσιαστικές σχέσεις και δίνει στους εργαζόμενους την ευκαιρία να είναι ο εαυτός τους και να χρησιμοποιούν τις δεξιότητές τους χωρίς φόβο. Από την άλλη, προσφέρει στους ηγέτες ένα περισσότερο ολοκληρωμένο και κοινό όραμα, το οποίο μπορεί στη συνέχεια να αποδειχθεί χρήσιμο, όταν πρόκειται να κάνουν στρατηγικές επιλογές.

 

Διαβάστε όλο το άρθρο του Πάνου Τσαγκαράκη στο reporter.gr