Θέματα

Πόσο καλά ξέρουν τι θέλουν οι καταναλωτές;

Ο τομέας του λιανικού εμπορίου αγωνιά για να προσφέρει στον καταναλωτή υπερβολικά πολλές επιλογές προϊόντων. Πόσο σίγουροι είμαστε όμως ότι ο καταναλωτής θέλει τόσο μεγάλη ποικιλία; Όπως δείχνει σχετική έρευνα, έχει μεγάλη σημασία το πόσες επιλογές έχουμε όταν βρισκόμαστε μπροστά στο ράφι του σούπερ μάρκετ. Στην ίδια έρευνα καταδεικνύεται σαφώς ότι όταν υπάρχει μόνο μία επιλογή, οι συμμετέχοντες στην έρευνα, συστηματικά ενδιαφέρονται λιγότερο να αναζητήσουν ποικιλία στις επιλογές των προϊόντων τους. Αυτό συμβαίνει όταν θέλουμε π.χ. να αγοράσουμε έξι αναψυκτικά – για να αγοράσουμε έξι κουτιά χρειάζεται να κάνουμε μόνο μία επιλογή αν είναι συσκευασμένα μαζί- συγκριτικά με το να αγοράσουμε έξι μεμονωμένα κουτιά όπου πρέπει να κάνουμε μια επιλογή έξι φορές. Το συμπέρασμα για τους εμπόρους λιανικής πώλησης είναι ότι δεν χρειάζεται να επιδοθούν στην προώθηση της τιμής σε πολλαπλές συσκευασίες, διότι προσφέροντας στους καταναλωτές περισσότερα από τα ίδια προϊόντα, εκείνοι θα πάρουν αυτό που ζητούν πληρώνοντας ευχαρίστως την τιμή.

Η ποικιλία είναι το αλατοπίπερο της ζωής

Στο πρώτο πείραμα παρουσιάστηκαν στους συμμετέχοντες κουτιά με Coca-Cola και Sprite και τους ζητήθηκε να επιλέξουν δύο. Από εκείνους που κλήθηκαν να λάβουν δύο ξεχωριστές αποφάσεις – επιλέγοντας ένα κάθε φορά – το 62% επέλεξε δύο διαφορετικά αναψυκτικά. Ωστόσο, όταν οι συμμετέχοντες κλήθηκαν να πάρουν μια απόφαση και να επιλέξουν ανάμεσα σε δύο συσκευασμένα αναψυκτικά (δύο Coke, δύο Sprite ή ένα κουτί από το καθένα), μόνο το 32% έκανε τη μικτή επιλογή.