Ο Djamel Agaoua καλεί τον Zuckerberg σε δέσμευση για την προστασία της ιδιωτικότητας των χρηστών

Διάβασα τη γνώμη του Mark Zuckerberg που δημοσιεύτηκε πρόσφατα στο WSJ με μεγάλο ενδιαφέρον. Εκεί, χρησιμοποιώντας γλώσσα σαφή και χωρίς δυσνόητες ορολογίες, πράγμα ασυνήθιστο για τη Silicon Valley, επιχειρεί να εξηγήσει πώς και γιατί η διαδικτυακή του πλατφόρμα χρησιμοποιεί τα δεδομένα και τις προσωπικές μας σχέσεις για να λειτουργήσει και ακόμα περισσότερο για να βγάλει χρήματα. Το άρθρο του Zuckerberg ερμηνεύεται ως μια ανοιχτή και ειλικρινής απολογία. Προσφέρει επίσης μια καλή οπτική της γενικής κατάστασης της τεχνολογίας για καταναλωτές και της επιλογής που οφείλουμε να κάνουμε μεταξύ της απληστίας και του σωστού.

Η επιστολή του Zuckerberg αποτελεί μια σοβαρή υπενθύμιση του γεγονότος ότι ο κλάδος της τεχνολογίας έχει απογοητεύσει τους χρήστες σε πολλά βασικά σημεία. Σε μεγάλο βαθμό αυτές οι αποτυχίες οφείλονται σε παραλείψεις, και όχι σε σκόπιμες ενέργειες. Κατά κύριο λόγο αποτελούν συμπτώματα μιας μεγαλύτερης ανθρώπινης αδυναμίας, της απληστίας, στην οποία όλοι είμαστε επιρρεπείς στην προσπάθεια μας να πετύχουμε κέρδος. Αυτή η αδυναμία οδηγεί τους ανθρώπους, αν όχι σε παραβίαση των κανόνων, τότε στην προσαρμογή αυτών, προκειμένου να ταιριάξουν στα δικά τους θέλω. Και ενώ πολλές από τις πρακτικές εκμετάλλευσης και παραβίασης της ιδιωτικής ζωής και των δεδομένων των χρηστών που έχουν έρθει στο φως τους τελευταίους μήνες δεν είναι καθαυτές παράνομες, ωστόσο παραμένουν σαφείς παραβιάσεις του ανθρωποκεντρικού πνεύματος που πρέπει να διέπει τον κλάδο μας: οι χρήστες – που είναι άνθρωποι – να βρίσκονται στο επίκεντρο της ηθικής και του επιχειρηματικού μας σύμπαντος.

Στη Rakuten Viber, δεν κάνουμε φιλανθρωπία, ούτε ακτιβισμό και δεν είμαστε ριζοσπάστες ή πολιτικοί. Είμαστε μια επιχείρηση. Αλλά ζούμε με την πεποίθηση ότι τα εργαλεία ανταλλαγής μηνυμάτων είναι ζωτικής σημασίας για την ελευθερία της έκφρασης, που αποτελεί θεμελιώδες ανθρώπινο δικαίωμα. Οι άνθρωποι πρέπει να συνεχίσουν να μπορούν να εκφράζονται ελεύθερα με όλες τις έννοιες της λέξης. Ωστόσο ως επιχείρηση θα πρέπει να παράγουμε έσοδα για μπορέσουμε να συνεχίσουμε. Κι εδώ ξεκινά το πρόβλημα.

Υπάρχουν δύο μόνο εναλλακτικές για να επιτύχουμε το παραπάνω με βιώσιμο τρόπο: (α) η μετατροπή σε ίδρυμα (μοντέλο Wikipedia) ή (β) το άνοιγμα σε συνεργασίες με εμπορικούς συνεργάτες, brands, που επιθυμούν να έχουν πρόσβαση στη βάση των χρηστών μας. Εμείς επιλέξαμε τον δεύτερο τρόπο και τα αποτελέσματα είναι επιτυχημένα. Γνωρίζουμε ότι μεγάλες και αναπτυσσόμενες επιχειρήσεις μπορούν να μεγαλώνουν χωρίς να εκμεταλλεύονται το κοινό τους. Στην πραγματικότητα, όπως επισημαίνει ο κ. Zuckerberg, οι περισσότερες εταιρείες τεχνολογίας είναι από τη φύση τους ευθυγραμμισμένες με την προστασία των δεδομένων και της ακεραιότητας των χρηστών προκειμένου να διατηρήσουν τα ανταγωνιστικά τους πλεονεκτήματα. Η στοχευμένη διαφήμιση που βασίζεται στη συγκατάθεση του χρήστη (opt-in), οι σαφείς Συμφωνίες Άδειας Χρήσης του Τελικού Χρήστη (EULA) και τα ανωνυμοποιημένα μεταδεδομένα (anonymized metadata), είναι όλα δίκαιοι και βιώσιμοι τρόποι λειτουργίας μιας πλατφόρμας καταναλωτών. Τα προβλήματα προκύπτουν ωστόσο, όταν μερικοί φιλόδοξοι επιχειρηματίες επιδιώκουν να φτάσουν στα άκρα, όταν η νοοτροπία «κινήσου γρήγορα, σπάσε το κατεστημένο» και θα το διορθώσουμε αργότερα υπερτερεί του σεβασμού στην ιδιωτικότητα των επικοινωνιών.

Οι εταιρείες τεχνολογίας μοιάζουν με τους ανθρώπους. Πρέπει να κρίνονται για αυτά που κάνουν

και όχι για αυτά που λένε. Γίνεται όλο και πιο ξεκάθαρο ότι οι εταιρείες που υιοθετούν και ενσωματώνουν χαρακτηριστικά προστασίας του ιδιωτικού απορρήτου -όπως είναι η κρυπτογράφηση από άκρο σε άκρο – και διαχειρίζονται με προσοχή τα δεδομένα των χρηστών είναι άξιες εμπιστοσύνης ως προς την ειλικρίνεια και τη διαχείριση της ψηφιακής μας ζωής. Και όσοι κινούνται γρήγορα με μόνο στόχο να “σπάσουν το κατεστημένο” τελικά θα κάνουν ακριβώς αυτό – θα χάσουν την εμπιστοσύνη μας.

Ως προϊόν και ως επιχείρηση το Facebook έχει κάνει πολλά πράγματα σωστά – σε μια κλίμακα που ο κόσμος δεν έχει ξαναδεί. Είναι μνημειώδη επιτεύγματα και επιφέρουν μεγάλες συνέπειες για την ανθρώπινη κοινωνία. Αυτά τα επιτεύγματα όμως είναι συνυφασμένα με τη μεγάλη και αναπόφευκτη ευθύνη που έχει το Facebook να θέτει εκείνα τα πρότυπα συμπεριφοράς που πρέπει να ακολουθεί η υπόλοιπη βιομηχανία και ο υπόλοιπος κόσμος. Πιστεύω ότι το Facebook μπορεί να αλλάξει όχι μόνο τον κλάδο της τεχνολογίας, αλλά και τον ιστό του πολιτισμού μας, δεσμευόμενο για την προστασία της ιδιωτικής ζωής των χρηστών και την κρυπτογράφηση από προεπιλογή.

Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο καλώ το Facebook και την υπόλοιπη βιομηχανία της τεχνολογίας να συμμετέχουν μαζί μας σε μία Δέσμευση Ιδιωτικότητας:

*Όχι στην ανάγνωση ή αποθήκευση ιδιωτικών συνομιλιών

*Όχι στην ακρόαση ή εγγραφή ιδιωτικών κλήσεων

*Όχι σάρωση οποιουδήποτε ανταλλασσόμενου ιδιωτικού αρχείου (εικόνες ή βίντεο)

*Όχι στην ακρόαση ζωντανών συνομιλιών μέσω του μικροφώνου του κινητού τηλεφώνου

*Από προεπιλογή, όλες οι ρυθμίσεις (όπως κρυπτογράφηση από άκρο σε άκρο) να οριστούν στην ασφαλέστερη επιλογή. Εάν χρειάζεται να αλλάξει αυτή η ρύθμιση, οι χρήστες θα πρέπει να μπορούν οι ίδιοι να ξεκλειδώσουν αυτά τα χαρακτηριστικά ασφαλείας, δίνοντας ρητή συγκατάθεση.

Επιπλέον, οι πρακτικές αυτές θα πρέπει να επεξηγούνται στους χρήστες σε γλώσσα «κατανοητή από τον άνθρωπο», όπως συνηθίζουν να την ονομάζουν οι προγραμματιστές. Αυτό σημαίνει ότι θα πρέπει να δίνεται σαφής και ρητή συγκατάθεση σε λίγες μόνο γραμμές κειμένου που να είναι εύκολα κατανοητό από όλους.

Αυτή η υπόσχεση μπορεί να φέρει επανάσταση και να εδραιώσει την πεποίθηση ότι αν βάζουμε τους ανθρώπους στο κέντρο των προϊόντων μας, τότε το δικαίωμα της ιδιωτικότητας είναι ύψιστης σημασίας. Ήρθε η ώρα να δείξουμε στον κόσμο ότι η τεχνολογία είναι κάτι παραπάνω από μια εκθετική καμπύλη, μετοχές (IPOs) και υπερβολές. Ήρθε η ώρα να χρησιμοποιήσουμε τα εργαλεία που κατασκευάσαμε όχι ως εργαλεία εκμετάλλευσης, απομόνωσης και εξάντλησης, αλλά ως φάρους δικαιοσύνης, σεβασμού και προστασίας των χρηστών μας.

Ο κόσμος περιμένει την κίνησή σας κ. Zuckerberg, θα κάνετε το σωστό;