3 παγίδες που θα μπλοκάρουν τη στρατηγική σας

    Από: Startup Team
strategy_block

Εντοπίστε τις και αποφύγετέ τις.

Πίσω από κάθε επιτυχημένη επιχειρηματική κίνηση, υπάρχει μία επιτυχημένη στρατηγική. Η στρατηγική θα δώσει το γενικότερο σχέδιο σε κάθε επιχείρηση για να πετύχει βραχυπρόθεσμους και μακροπρόθεσμους στόχους. Η στρατηγική θα προσδιορίσει τα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα και θα ορίσει την προσεκτική και συνετή κατανομή του budget. Και τέλος, η στρατηγική θα αποτελέσει τον οδικό χάρτη για τη δημιουργία αξίας, διαφοροποίησης και διατήρησης των ανταγωνιστικών πλεονεκτημάτων με την πάροδο του χρόνου.

Με άλλα λόγια, “τη στρατηγική σας και τα μάτια σας”! Για αυτό, δείτε στο άρθρο μου που ακολουθεί 3 μεγάλες παγίδες που ενδέχεται να μπλοκάρουν τη στρατηγική σας και αποφύγετέ τις.

Παγίδα #01. Πολυφωνία

Ίσως να μην θέλετε να είστε ο επιχειρηματίας μιας παλιότερης δεκαετίας που “αποφάσιζε και διέτασσε” κατά το δοκούν. Ίσως θέλετε να βάλετε και άλλους ανθρώπους σας στο παιχνίδι, κάνοντάς τους συμμέτοχους στη χάραξη της στρατηγικής. Οι προθέσεις σας είναι καλές. Όμως, δυστυχώς, πολλές φορές, ο δρόμος προς την επιχειρηματική κόλαση είναι στρωμένος με καλές προθέσεις.

Θα σας δώσω ένα προσωπικό παράδειγμα. Έχω έναν πελάτη που έχει αναγάγει την πολυφωνία σε modus operandi μέσα στην εταιρεία. Για οποιαδήποτε στρατηγική κίνηση, θα πρέπει να ερωτηθεί το marketing, το τμήμα ανάπτυξης (ελληνικό και διεθνές), το εμπορικό, το HR, ο ποιοτικός έλεγχος, το λογιστήριο, ο γραφίστας και πιθανόν και το παιδί που φέρνει τους καφέδες (για να “πάρουμε και τη γνώμη ενός τρίτου”).

Όταν έχω συνάντηση μαζί τους, τους αποκαλώ το “γαλατικό χωριό”, λόγω του τρόπου με τον οποίο λειτουργεί η ετερόκλητη ομάδα τους. Όμως, όλη αυτή η πολυφωνία και πολυγνωμία οδηγεί πολλές φορές σε παράλυση στο θέμα των στρατηγικών αποφάσεων. Ο καθένας θέλει να περάσει το δικό του! Ο επικεφαλής προσπαθεί να συμβιβάσει όλες τις απόψεις με αποτέλεσμα, πολλές φορές, μία στρατηγική – Φρανκενστάιν. Δυστυχώς, αυτό το γαλατικό χωριό δεν πρόκειται ποτέ να κατακτήσει τη ρωμαϊκή αυτοκρατορία και τον κόσμο.

Τι να κάνετε: εμπιστευθείτε έναν στενό κύκλο, δοκιμασμένων στελεχών στη στρατηγική σκέψη και επιμείνετε σε αυτόν. Μην πτοείστε από πιθανές αστοχίες και διατηρήστε την ομάδα αυτή για πολλά χρόνια, εάν μπορείτε.

Παγίδα #02. Αδράνεια

Πόσες φορές σας έχει συμβεί να βγαίνετε από ένα meeting στρατηγικής, όπου όλα φαίνονται “λυμένα” και η ανάπτυξη είναι προ των θυρών; Και μετά, επιστρέφετε στο γραφείο σας και στο day to day, και όλα τα βήματα στρατηγικής που περιγράψατε και συμφωνήσατε με την ομάδα σας, ως δια μαγείας, ξεχνιούνται.

Εξ ορισμού, η στρατηγική φέρνει αλλαγή ή αλλαγές – αλλιώς θα ήταν απλά ένας “απολογισμός”. Όμως, οι περισσότεροι άνθρωποι, και ειδικά στον εργασιακό τους χώρο, δεν είναι φίλοι των αλλαγών. Είναι μέρος της ανθρώπινης φύσης, και ίσως το βλέπετε και στον εαυτό σας. Εάν, για παράδειγμα, ο τοπικός Σκλαβενίτης αλλάξει το ράφι με τα τυριά, είναι πολύ πιθανό να γίνετε έξω φρενών! Η αδράνεια είναι μία από τις χειρότερες παγίδες που μπορούν να σας μπλοκάρουν, ειδικά εάν η στρατηγική σας είναι τολμηρή και εμπεριέχει ρίσκο.

Τι να κάνετε: μόλις “κλειδώσετε” τη στρατηγική σας, επανέλθετε σε μία εβδομάδα, με την ίδια ομάδα, ακόμη και απροειδοποίητα, και βεβαιωθείτε ότι τα πρώτα βήματα έχουν γίνει. Αυτό θα βοηθήσει και εσάς, καθώς πολλές φορές, η αδράνεια ξεκινά από την κεφαλή της εταιρείας.

Παγίδα #03. Γραφειοκρατία

Η τρίτη και ίσως μεγαλύτερη παγίδα στην εκτέλεση της στρατηγικής είναι η γραφειοκρατία που έχει κάθε επιχειρηματικός οργανισμός. Ίσως οι άνθρωποί σας να έχουν συνηθίσει να συμπληρώνουν time sheets στα οποία απλά συμπληρώνουν τυπικά “Δευτέρα 8 ώρες, αυτό”, “Τρίτη 8 ώρες, εκείνο”. Έχουν δηλαδή μάθει να αναφέρουν τι έκαναν και όχι τι πέτυχαν.

Από την άλλη πλευρά, είναι πιθανό το προσωπικό σας να αναλώνεται στην τροχοπέδη κάθε σύγχρονης επιχείρησης, της “συνάντησης για τη συνάντηση”. Ειδικά με την έλευση της τεχνολογίας και την τηλεργασία, οι συναντήσεις, χωρίς λόγο και αιτία, έχουν εκτοξευτεί. Κάποια στελέχη ίσως αρχίζουν το πρωί και τελειώνουν το βράδυ, ανακυκλώνοντας τις περισσότερες φορές τα ίδια θέματα. Πώς περιμένετε να υπηρετήσουν τη νέα στρατηγική σας;

Τι να κάνετε: σχεδιάστε κατάλληλους μηχανισμούς αναφοράς. Όχι, δεν θέλετε άλλο ένα time sheet. Θέλετε μία αναφορά, πρόσωπο με πρόσωπο, και όχι πάνω από 30 λεπτά, πάνω στο θέμα της εκτέλεσης της νέας στρατηγικής. Ή μπορεί να θέλετε ένα email με 5 bullet points επί του θέματος. Οργανώστε το follow up όπως εσείς νομίζετε, πατάξτε τη γραφειοκρατία και σώστε τη στρατηγική σας, και, πολλές φορές, και την επιχείρησή σας.

πηγή