Startup Grind Athens Vol.2 με καλεσμένο τον CEO & Co-founder του Skroutz.gr Γιώργο Χατζηγεωργίου

Tην Τριτη 4 Νοεμβρίου έλαβε μέρος στο InnovAthens το δεύτερο event του Startup Grind με καλεσμένο τον ένα από τους δύο ιδρυτές του Skroutz.gr Γιώργο Χατζηγεωργίου.

Αρχικά, ο κ. Χατζηγεωργίου είπε λίγα λόγια για το “background” του.

Ο Χατζηγεωργίου Γιώργος γεννήθηκε το 1976 και είναι απόφοιτος του τμήματος Ηλεκτρολόγων Μηχανικών & Μηχανικών Υπολογιστών του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου. Εργάστηκε επί σειρά ετών ως ελεύθερος επαγγελματίας και ξεκίνησε την πρώτη έκδοση του www.skroutz.gr ως hobby project το 2004. Όπως καταλαβαίνεται αυτό που εμείς θεωρούμε πλέον ως μία από τις πιο επιτυχημένες εταιρείες ηλεκτρονικού εμπορίου στην Ελλάδα, η οποία απασχολεί 70 υπαλλήλους, “ήταν αρχικά ένα project για πλάκα ώστε να δούμε αν δουλεύει” όπως αναφέρει ο ίδιος. Για τα επόμενα τρία με τέσσερα χρόνια το project συνέχισε να λειτουργεί και να είναι το βραδινό του hobby.

Αλλά πως από ένα site project έγινε το main project;

Όπως ο ίδιος αναφέρει, οι ώρες άρχισαν να αυξάνονται και οι απαιτήσεις να μεγαλώνουν οπότε το επόμενο τους βήμα ήταν η απόφαση μεταξύ το «το σταματάμε τελείως, ή συνεχίζουμε την ζωή μας έχοντας το ως τη μόνη εργασιακή μας ασχολία». Τα άτομα που το διαχειρίζονται από τότε μέχρι σήμερα είναι 3, και όπως είναι φυσικό οι διαφωνίες τους είναι καθημερινές διότι ο καθένας έχει “specialization” σε διαφορετικό τομέα, κάνοντας τους να έχουν πολύ διαφορετικές απόψεις και οπτικές γωνίες.

Για τους φόβους του στο παρελθόν, δήλωσε ότι τότε και οι τρεις τους ήταν αφελείς και δεν είχαν συνειδητοποιήσει το ρίσκο, ευτυχώς δεν είχε κανείς του μία οικογένεια να ζήσει και έτσι όλα κυλούσαν με γοργούς ρυθμούς. Από τις εμπειρίες του ως τώρα, μας είπε ότι η Startup είναι σαν ένας «Γάμος» διότι στην αρχή όλα πάνε τέλεια αλλά σιγά σιγά αρχίζουν τα προβλήματα και οι φόβοι για το μέλλον.

Μίλησε για την Ελλάδα που συνάντησε όταν το project τους άρχισε να γίνεται Startup.

“Η Ελλάδα δεν είχε τόσο καλές υποδομές όπως σήμερα, η αποδοχή ήταν περιορισμένη και το Startup ως ιδέα δεν ήταν ένα ολόκληρο οικοσύστημα όπως είναι αυτή τη στιγμή».

Άραγε, με τι “budget” χρηματοδοτήθηκε η ιδέα τους;

Οι τρεις τους έκαναν “self – funding”, δηλαδή, ότι χρήματα είχαν στην άκρη και με λίγη στήριξη από κοντινά τους άτομα τα χρήματα μαζεύτηκαν για να χρηματοδοτηθεί το project τους. Επίσης, το κυριότερο “sel f- funding” τους ήταν ο προσωπικός τους χρόνος! Κάθισαν έβαλαν το κεφάλι κάτω και μπόρεσαν να μην δίνουν λεφτά σε πράγματα που μπορούσαν να υλοποιήσουν από μόνοι τους. Επιπροσθέτως, δεν συνεργάστηκαν πότε με τράπεζες για κάποιο δάνειο, ούτε και με funders!

Η συζήτηση έφτασε και στο marketing, όπου ο κ. Χατζηγεωργίου εξήγησε πως η εταιρία για 3-4 χρόνια ήταν low profile, και ότι περίμενε το προϊόν να μιλήσει από μόνο του. Όμως καθώς η εταιρία κάνει expand το προϊόν χρειάζεται καλύτερο marketing και ειδικά στην περίπτωση της εξάπλωσης και σε άλλη χώρα. Από την προσωπική του εμπειρία αναφέρθηκε στο μεγάλο βήμα του Skroutz.gr προς την Τουρκία όπου εξήγησε ότι χωρίς marketing δεν θα γινόταν τίποτα! Οπότε αυτό που συνειδητοποίησε είναι ότι η Ελληνική αγορά τον ευνόησε, διότι υπήρχε έλλειψη ανταγωνισμού και για αυτό το λόγω δεν χρειάστηκε μεγάλη επένδυση στο marketing part.

Έπειτα η συζήτηση μεταφέρθηκε στο θέμα, εξάπλωση και πιο συγκεκριμένα στην Τουρκία.

Το Alve.com, είναι αντίστοιχη πλατφόρμα αναζήτησης και σύγκρισης προϊόντων και τιμών στη γείτονα. Εξήγησε ότι στην Τουρκία γίνεται χαμός από ξένες εταιρίες, υπάρχουν πολλά funds, το εργατικό δυναμικό είναι πολύ short-term διότι άμα κάποιος εργαζόμενος αν βρει μισθό έστω και με 1? παραπάνω τότε φεύγει, οπότε παρά την οικονομική ύφεση το εργατικό δυναμικό παραμένει ακριβό. Η κουλτούρα στον τρόπο που συνεργάζονται είναι πολύ διαφορετική, αλλά η γραφειοκρατεία και η διαφθορά των δύο χωρών είναι όμοια. Επίσης, πρόσθεσε ότι η επένδυση για το expansion στην Τουρκία ήταν από τα κέρδη στην ελληνική αγορά.

Για τα πλάνα του Skroutz ειπώθηκε οτι μέσα στο 2015 το Skroutz έχει προγραμματίσει να επεκταθούν και στην Αγγλία, όπου είναι μία πολλή ανταγωνιστική αγορά, με πολύ ρίσκο, αλλά έτσι και αλλιώς το slogan του κ. Χατζηγεωργίου είναι το «Don’t be afraid», δηλαδή άμα έχεις φιλοδοξίες και πιστεύει σε αυτό που έχεις τότε ρίσκαρε μην είσαι πάντα συντηρητικός

Τέλος αναφέρθηκε και στο εργασιακό περιβάλλον των γραφείων του Skroutz το οποίο διαθέτει κουζίνα, pilates, πολυτελή γραφεία και εξήγησε ότι ο λόγος που διαθέτουν όλα αυτά είναι για να κρατηθεί το φιλικό κλίμα που υπήρχε πριν μεγαλώσουν τόσο πολύ τα γραφεία, για θέματα PR αλλά και για επιβράβευση των εργαζομένων για την σκληρή τους δουλειά.

Κλείνοντας, είπε την άποψη του για τις Startup εταιρίες αλλά και την ιδεολογία του.

Η προσωπική του άποψη με λίγα λόγια, είναι να βάλεις το κεφάλι κάτω να φτιάξεις κάτι tangible και μετά να αναζητήσεις για funding. Εξηγεί ότι πρέπει να γίνει έτσι, για να έχει κάτι υπαρκτό στο χέρι όχι μόνο slides και οχι να χάνεις το χρόνο σου για funding και να έχεις μείνει μόνο στα σχέδια. Δεν πρέπει δηλαδή κάποιος να κρίνεται από το funding για το έναυσμα της ιδέας του, ένας νέος  enterpreneur πρέπει να έχει πάθος και να κάνει ότι μπορεί μόνος του παρά το να εξαπλώνει τις δουλειές του σε άλλες εταιρίες κλπ.