Όσα πρέπει να γνωρίζετε για την IPO της Airbnb το 2020

    Από: Startup Team

Παρότι το 2019 αναδεικνύεται σε έτος-σταθμό για τις αρχικές δημόσιες προσφορές (IPOs), μία από τις πλέον αναμενόμενες IPOs του επόμενου έτους, αυτή της πλατφόρμας βραχυχρόνιας μίσθωσης ακινήτων Airbnb, ίσως να μην ακολουθήσει τον συμβατικό δρόμο, αφού η εταιρεία έχει εξασφαλίσει ήδη σημαντική χρηματοδότηση και είναι πιθανό να κάνει το ντεμπούτο της στο ταμπλό μέσω απευθείας δημόσιας εγγραφής, όπως αποκάλυψε πρώτο το CNBC.

Αν και αναμενόταν να εισαχθεί στο χρηματιστήριο το τρέχον έτος, η Airbnb δεν βιάζεται να στραφεί στο επενδυτικό κοινό, καθώς έχει ήδη εξασφαλίσει σημαντικά κεφαλαιακά αποθέματα για να συνεχίσει τη δραστηριότητά της, όπως δήλωσε ο ιδρυτής και CEO της εταιρείας, Brian Chesky στο CNBC τη Δευτέρα.

“Δεν χρειαζόμαστε κεφάλαια, οπότε δεν υπάρχει βιασύνη”, σημείωσε ο Chesky κατά τη διάρκεια της συνέντευξής του, σχόλιο που κάποιοι εξέλαβαν ως ένδειξη ότι η εταιρεία πράγματι κλίνει προς την απευθείας δημόσια εγγραφή της.

Η Airbnb ανακοίνωσε επίσημα τον προηγούμενο μήνα ότι σχεδιάζει να εισαχθεί στο χρηματιστήριο το 2020, ωστόσο δεν επιβεβαίωσε αν θα ακολουθήσει τον δρόμο της απευθείας εγγραφής, όπως έπραξαν η Spotify και η Slack.

Στην περίπτωση της -μη συμβατικής- άμεσης δημόσιας προσφοράς, οι υφιστάμενοι μέτοχοι της εταιρείας είναι σε θέση να διαθέσουν τις μετοχές τους αλλά δεν εκδίδονται νέες μετοχές, γεγονός που εξαλείφει την ανάγκη για μεσάζοντες όπως οι επενδυτικές τράπεζες ή ανάδοχοι έκδοσης (σ.σ. επιλογή που κάνουν συνήθως οικονομικά ισχυρές επιχειρήσεις).

Η Airbnb ξεκίνησε τη λειτουργία της το 2008 και έχει συγκεντρώσει εώς τώρα 4,4 δισ. δολάρια μέσω 15 γύρων χρηματοδότησης, σύμφωνα με την Crunchbase. Με βάση με τον τελευταίο γύρο χρηματοδότησης η αποτίμησή της ανέρχεται στα 35 δισ. δολάρια, γεγονός που την καθιστά την τέταρτη μεγαλύτερη εταιρεία-“μονόκερο” στις ΗΠΑ (unicorn ή μονόκερος χαρακτηρίζεται μια ιδιωτική εταιρεία αξίας άνω του 1 δισ. δολαρίων).

Εν τω μεταξύ, πρόσφατα η Airbnb προχώρησε σε μια σημαντική επικοινωνιακή κίνηση, υπογράφοντας μια τεράστια σύμβαση χορηγίας για τους Ολυμπιακούς Αγώνες, η οποία φημολογείται ότι ανέρχεται στο ποσό των 500 εκατ. δολαρίων, σύμφωνα με τους Financial Times.

Χρήζει προσοχής εξάλλου η δήλωση του CEO της εταιρείας, Chesky κατά τη διάρκεια της συνέντευξης που παραχώρησε στο CNBC: “Οι μεγάλοι μέτοχοί μας, οι περισσότεροι από τους μεγάλους επενδυτές μας, μας έχουν πει ότι σκοπεύουν να κρατήσουν τις μετοχές τους για μεγάλο χρονικό διάστημα, πράττοντας επί της ουσίας το αντίθετο από το να μας πιέσουν να προχωρήσουμε σε δημόσια εγγραφή”. Για να προσθέσει: “Πιστεύουμε ότι το επόμενο έτος θα είναι η κατάλληλη στιγμή για εμάς”.

Δύο μεγάλες τράπεζες, η Morgan Stanley και η Goldman Sachs, είναι έτοιμες πάντως να αναλάβουν τον ρόλο των επικεφαλής συμβούλων στην περίπτωση που η Airbnb επιλέξει την απευθείας δημόσιας εγγραφή της στο χρηματιστήριο, σύμφωνα με το CNBC. Αμφότερες συμμετείχαν εξάλλου στις αντίστοιχες διαδικασίες που πραγματοποίησαν η πλατφόρμα ψηφιακής μουσικής Spotify το 2018 και η εφαρμογή ενδοεταιρικής επικοινωνίας μέσω μηνυμάτων Slack το 2019.

Σε ό,τι αφορά τις δύο τελευταίες, αξίζει πάντως να σημειωθεί ότι μετά την εισαγωγή τους στο ταμπλό οι μετοχές τους έχουν υποχωρήσει κατά 8% της Spotify και σχεδόν κατά 44% του Slack σχεδόν 44%.

Και δεν είναι οι μόνες, καθώς και άλλα μεγάλα ονόματα τεχνολογικών startups που προχώρησαν σε αρχικές δημόσιες προσφορές το τρέχον έτος δεν δεν έτυχαν θερμής υποδοχής από την αγορά. Οι μετοχές της Uber και της Lyft, για παράδειγμα, έχουν μειωθεί κατά 35% και κατά 44% αντίστοιχα από τη στιγμή που έκαναν το ντεμπούτο τους στο ταμπλό. Ένας ακόμη υποτιθέμενος “μονόκερος”, η WeWork, ακύρωσε τα σχέδια της για IPO λόγω των έντονων ανησυχιών που εξέφρασαν οι επενδυτές όσον αφορά το επιχειρηματικό μοντέλο λειτουργίας και την εταιρική διακυβέρνηση της εταιρείας.

Ο διευθύνων σύμβουλος της Airbnb, Brian Chesky, δήλωσε ωστόσο πρόσφατα ότι η αποτυχία της WeWork έχει διδάξει δύο σημαντικά μαθήματα – τη σημασία των περιθωρίων κέρδους και της φήμης (σ.σ. που πρέπει να έχει μια εταιρεία). Μένει να δούμε αν η Airbnb, η οποία ανακοίνωσε ότι ήταν κερδοφόρα σε επίπεδο EBITDA το 2018, μπορεί να προσελκύσει το ενδιαφέρον της αγοράς.

Πηγή: Capital.gr