Πώς να γίνεις ανταγωνιστικός σε μια ψηφιακή παγκοσμιοποιημένη οικονομία

Η ψηφιοποίηση, δηλαδή η αυξανόμενη χρήση των ψηφιακών τεχνολογιών στα μέσα και τους τρόπους που χρησιμοποιούν οι επιχειρήσεις για να επικοινωνούν μεταξύ τους, με τους προμηθευτές και τους καταναλωτές, έχει αλλάξει δραματικά τους κανόνες της αγοράς σχεδόν σε κάθε τομέα της βιομηχανίας.

Όπως έχει κάνει και η παγκοσμιοποίηση, αναβαθμίζοντας τις εγχώριες και διεθνείς αγορές.

Σε κάποιους τομείς, η ψηφιοποίηση και η παγκοσμιοποίηση έχουν δημιουργήσει ένα “παιχνίδι”, ο νικητής του οποίου καρπώνεται όλο το κέρδος.

Πώς το καταφέρνει αυτό; Διατηρώντας είτε μια οικονομία κλίμακας είτε το πλεονέκτημα του δικτύου.

Η οικονομία κλίμακας αναφέρεται στη μείωση του κόστους που επιτυγχάνει μια επιχείρηση αυξάνοντας την ποσότητα του παραγόμενου προϊόντος και χαρακτηρίζει την παραγωγή ενός οποιουδήποτε προϊόντος. Ενώ το πλεονέκτημα δικτύου αφορά τα κέρδη μιας επιχείρησης που συνδέονται με ένα μεγάλο δίκτυο διανομής.

Ένα καλό παράδειγμα είναι η βιομηχανία του ηλεκτρονικού εμπορίου, όπου η Amazon έχει αποκτήσει το μέγεθος της επιχείρησης που μπορεί να επικρατήσει ολοκληρωτικά. Μετά είναι ο τομέας των μηχανών αναζήτησης, όπου η Google είναι ο κυρίαρχος. Ενώ στον τομέα των κοινωνικών δικτύων το Facebook αναδεικνύεται ο κυρίαρχος της εν λόγω αγοράς.

Τι χρειάζεται όμως μια νέα επιχείρηση για να είναι ανταγωνιστική σε μια αγορά που θα βγάλει έναν και μόνο νικητή;

“Ο βασικότερος κανόνας είναι να προσφέρει ικανοποιητική εμπειρία εξυπηρέτησης του πελάτη, αλλά και μια στρατηγική που ικανοποιεί τους καταναλωτές που αγοράζουν online ή στο κατάστημα”, σχολιάζει ο Dan Neiweem,  συνιδρυτής της Avionos. “Η ψηφιακή οικονομία είναι ένας τομέας τρισεκατομμυρίων δολαρίων, γεμάτος από πολλούς παίκτες που αγωνίζονται να κερδίσουν την προσοχή των καταναλωτών”.

Πώς θα το πετύχουν αυτό; Πρέπει να παρέχουν τη σωστή εμπειρία στον πελάτη, σύμφωνα με τον Neiweem.

“Για να ξεχωρίσουν, τα brand και οι επιχειρήσεις λιανικού εμπορίου πρέπει να παρέχουν μια εμπειρία που θα βασίζεται στις κριτικές και τα δεδομένα των πελατών”, λέει ο Neiweem.

Αυτό έκανε η Walmart για να ανταγωνιστεί την Amazon στο εμπόριο, σύμφωνα με τον Neiweem. “Η Walmart έχει εξελίξει πλήρως την παραδοσιακή στρατηγική της για να ανταποκριθεί άμεσα στις ανάγκες των καταναλωτών της σε πολλαπλά επίπεδα”, προσθέτει.

Αυτό δεν ήταν καθόλου εύκολο. Έπρεπε να επενδύσει πολλούς πόρους για την πρόσληψη και διατήρηση του κατάλληλα εξειδικευμένου προσωπικού. Γι’ αυτό και εξαγόρασε τις Jet.com, ModCloth και Bonobos.

“Η Walmart αντιλήφθηκε ότι καμία ψηφιακή στρατηγική δεν είναι στατική”, λέει ο Neiweem. “Επειδή επιδιώκει να ανταγωνιστεί άλλες εταιρείες όπως η Amazon, η Walmart ανανέωσε πλήρως όλες τις λειτουργίες στον ιστότοπό της και στο ηλεκτρονικό εμπόριο, επενδύοντας σε cloud τεχνολογία, για να εξασφαλίσει ότι κάθε εμπειρία είναι σύγχρονη και μπορεί να εξελιχθεί γρήγορα για να ανταποκριθεί στις συνεχώς μεταβαλλόμενες απαιτήσεις των πελατών”.

Αν και η παραπάνω στρατηγική μπορεί να έχει αποτελέσματα για μια εταιρεία με το μέγεθος της Walmart, δεν ισχύει το ίδιο για τις μικρές start-ups που μπαίνουν τώρα στην αγορά και δεν έχουν τους απαραίτητους πόρους. Αυτές οι νεοφυείς επιχειρήσεις έχουν μόνο μία επιλογή: να ενσωματωθούν στον κυρίαρχο παίκτη της αγοράς.

Αυτό προτίμησαν να κάνουν δεκάδες start-ups που ενέταξαν τα προϊόντα τους στον κατάλογο της Amazon.

Αποφάσισαν ότι ήταν καλύτερη επιλογή να συνεργαστούν, παρά να ανταγωνιστούν, την Amazon.

Πηγή: Forbes.com